Turismo, comunidad e historia del artelos proyectos de viajes organizados por George Maciunas (1959-1976)

  1. Estella Noriega, Iñaki 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Anales de historia del arte

ISSN: 0214-6452

Year of publication: 2020

Issue Title: La travesía como morada del arte: viaje, frontera y desarraigo

Issue: 30

Pages: 383-407

Type: Article

DOI: 10.5209/ANHA.72187 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anales de historia del arte

Abstract

This essay deals with one of the less academically researched topics on George Maciunas art and the movement with which this artist is associated with, the Neoavantgardist Fluxus. Proposed between 1959 and 1976, these trip-projects organized by George Maciunas imply an immersion in the cultural practice of tourism while also deals with other relevant issues such as migration, community building and art-history discourse, an academic discipline in which Maciunas himself was trained. The result aims at questioning traditional models of cultural tourism practices while also fleshes out the contradictions of the arguments against tourism delivered from current radical critical theory.

Funding information

Este trabajo ha sido realizado como parte del proyecto de investigación “Atlas Museo. Coordenadas culturales en la museología del presente” (RTI2018-096578-B-I00, Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades)

Funders

Bibliographic References

  • Referencias Alpers, S. (1987). El arte de describir: el arte holandés del siglo XVII. (Trad. Consuelo Luca de Tena) Madrid: Blume. (Original en inglés, 1983).
  • Ataljevic, I.; Morgan, M. y Pritchard, A. (2011). The critical turn in tourism studies: creating an academy of hope. Londres: Routledge.
  • Bennett, T. (1995). The birth of the museum: theory, culture, politics. Londres: Routledge.
  • Bernstein, R. y Shapiro, S. (2010). Illegal living. 80 Wooster Street and the evolution of SoHo. Vilnius: Jonas Mekas Foundation.
  • Brecht, G. (1970). The origin of events. En H. Szeeman y H. Sohm (Eds.), Happenings & Fluxus. Colonia: Koelnischer Kunstverein.
  • Díaz Cuyás, J. (2018). Art, tourism and authenticity. Dean MacCannell in correspondance with José Díaz Cuyás. Journal of tourism history, 10(2), 165-182.
  • DJ Readies (2012). Intimate burocracies: a manifesto. Brooklyn: Punctum Books.
  • Dummett, M. (2017). Corporate imaginations. Fluxus strategies for living. Berkeley: University of California Press.
  • Enzensberger, H.M. (1982). Critical essays, Nueva York: Continuum.
  • Enzensberger, H.M. (1996). A theory of tourism. New german critique, 68, 117-135.
  • Estella, I. (2012). Fluxus. San Sebastián: Nerea.
  • Foster, H.; Krauss, R.; Bois, Y-A. et alt. (2006). Arte desde 1900: modernismo, antimodernismo, posmodernidad. (Trad. Francisco López Martín). Madrid: Akal. (Original en inglés, 2004).
  • Gogh, M. y Roloff, M. (2006). Radical tourism: Sergei Tetriakov and the Communist Lighthouse. October, 118, 159-178.
  • Grasskamp, W. (2017). The Museum in Print. Andre Malraux Musée Imaginaire and André Vigneau's Photographic encyclopedia of art. En E. M. Troelenberg y M. Savino (Eds.), Images of the art museum: connecting gaze and discourse in the history of museology (pp. 304-306). Berlín: Walter de Gruyter.
  • Hendricks, J. (Ed.). (1983). Fluxus, etc. Addenda 1. Nueva York: Ink &.
  • Hendricks, J. (Ed.). (1989). Fluxus codex. Detroit: Harry Abrahms.
  • Huyssen, A. (2002). En busca del futuro perdido. (Trad. Silvia Fehrman). México DF: Fondo de Cultura Económica. (Original en inglés, 1995).
  • Kirkeby, P. (1981). George Maciunas. En J. Hendricks (Ed.), Fluxus etc. (pp. 28-29). Bloomfield Hills: Cranckbrook.
  • Knížák, M. (1991). George, the Maciunas (1980), en Kunstforum International, 115, 112-119.
  • Kubler, G. (1975). La configuración del tiempo. (Trad. Jorge Luján Muñoz). Madrid: Alberto Corazón. (Original en inglés, 1962).
  • MacCannell, D. (2003). El turista. Una nueva teoría de la clase ociosa. (Trad. Elisabeth Casals Bufano). Barcelona: Melusina. (Original en inglés, 1999).
  • Maciunas, G. (1994). Neodada in music, theater, poetry, art (1962). En E. Armstrong y J. Ruthfus (Orgs.), In the spirit of Fluxus (pp. 156-157). Minneapolis: Walker Art Center Armstrong.
  • Melville, K. (1980). Las comunas en la contracultura. Origen, teorías y estilos de vida. (Trad. Rolando Hanglin). Barcelona: Kairós. (Original en inglés, 1972).
  • Miller, L. (1983). Inteview with George Maciunas. En J. Hendricks (Ed.), Fluxus, etc. Addenda 1 (pp. 10-28). Nueva York: Ink &.
  • Piotrowski, P. (2012). Art and democracy in post-communist Europe. (Trad. Anna Bryzski). Londres: Reaktion Books. (Original en polaco, 2010).
  • Portús, J. y Vega, J. (2004). El descubrimiento del arte español: Cossío, Lafuente y Gaya Nuño, Madrid: Nivola.
  • Riviére, H. (2013). Fluxus: sus festivales y conciertos europeos. Arte y parte, 103, 24-57.
  • Schmidt-Burkhardt, A. (2013). Fluxus: Russian Atlases. San Petersburgo: Museo del Hermitage.
  • Schmidt-Burkhardt, A. (2004). Maciunas’ learning machines: from art history to a chronology of Fluxus. Berlín: Gilbert & Lila Silverman Fluxus Collection.
  • Schmidt-Burkhardt, A. (2019). El arte del diagrama. En M. Fontán del Junco (Ed.), Genealogías del arte, o la historia del arte como arte visual (pp. 31-59). Madrid: Fundación Juan March.
  • Simpson, Ch. (1981). SoHo: the artist and the city. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Williams, E. (Ed.). (2006). A flexible history of Fluuxs: facts and fictions. Londres: Hansjörg Mayer.
  • Williams, E. y Nöel, A. (Eds.). (1997). Mr. Fluxus: a collective portrait of George Maciunas. Londres: Thames & Hudson.