El "Ydioma universal" de Goya

  1. Manuel Álvarez Junco 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
I+Diseño: revista internacional de investigación, innovación y desarrollo en diseño

ISSN: 1889-433X

Year of publication: 2020

Volume: 15

Issue: 15

Pages: 57-76

Type: Article

DOI: 10.24310/IDISENO.2020.V15I0.10600 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: I+Diseño: revista internacional de investigación, innovación y desarrollo en diseño

Abstract

At the end of the 18th century Francisco de Goya, apart from his usual painting, decides to create Los Caprichos, a series of engravings where he announces that he will put an image to the ridicule of his society using what he calls «universal language». So, he sets out to tread on the terrain of visual communication with images that are critical of his society in the path of his Enlightenment group of friends. In this way, he gets into the problems of design that a graphic message destined for massive diffusion. This work serves as a reflection on the relationship between art and design and their different creative strategy of expression and visual communication. The contradiction between commisioned art and whimsical design is posed here, as well as the challenge of creating a universal visual language. With Los Caprichos, Goya sets a precedent for what are the most committed editorial images in the press of our times.

Bibliographic References

  • Álvarez-Junco, M. (2016). El humor gráfico y su mecanismo transgresor. Madrid: Antonio Machado Libros.
  • Baudelaire, Ch. (1988). Lo cómico y la caricatura. Madrid: Visor.
  • Bozal, V. (1994). Goya y el gusto moderno. Madrid: Alianza.
  • Caro Baroja, J. (2003). Las brujas y su mundo. Madrid: Alianza.
  • Freud, S. (2012). El chiste y su relación con el inconsciente. Madrid: Alianza.
  • García, R. y Moreno, D. (2002). Inquisición y debate sobre la tolerancia en Europa en el siglo XVIII, Bulletin Hispanique, Burdeos.
  • Glendinning, N. (2017) Goya y sus críticos. Madrid: Ed. Complutense.
  • Hauser, A. (1978). Historia social de la literatura y del arte moderno. Barcelona: Labor.
  • Helman, E. (1963). Trasmundo de Goya. Madrid: Revista de Occidente, S.A.
  • Jacobs, H. C. (2011). El sueño de la razón. El Capricho 43 de Goya en el arte visual, la literatura y la música. Madrid: Iberoamericana.
  • Jacobs, H. C. y otros (2019). Los comentarios manuscritos sobre Los Caprichos de Goya. Zaragoza: Institución Fernando el Católico.