The social production of communication when the world becomes globalized

  1. Olivia Velarde Hermida
  2. Francisco Bernete García
Revista:
JANUS.NET

ISSN: 1647-7251

Año de publicación: 2016

Volumen: 7

Número: 2

Páginas: 91-103

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: JANUS.NET

Resumen

This work is framed within the context of the researches and papers on the changes arising from the convergence of globalization and the ICTs that enable globalization. It resumes the theoretical approaches of Manuel Martín Serrano to study some of the transformations in the mediating function of the public communication linked to the technology advancements introduced in the Communication System. It tackles the technical developments that enable the access to more information – in many cases immediately, which does not necessarily imply that users have a better undersanding of what is happening in the world. The current use of ICTs may lead to a reproduction of stereotypes within affinity groups – making each group more closed rather than opening them to different groups with whom they may discuss or share interpretations of the change in the environment.

Referencias bibliográficas

  • Bernete, Francisco (2010). “Del relato al contacto”. Trama y Fondo, nº 29, second semestre 2010. Madrid, pp. 29-44.
  • Bernete, Francisco (2011). “La Producción Social de Comunicación. Reseña de la tercera edición”, Revista Chasqui. Número monográfico 114-115: Manuel Martín Serrano y sus aportes a la comunicación”. pp. 104-105.
  • Bernete, Francisco (2013). “El espacio se expande: de la muralla a la nube”. Telos, October 2013-January 2014, nº 96, pp: 28-36.
  • Brey, Antoni (2009). “La sociedad de la ignorancia”. En Brey, Innerarity y Mayos. La sociedad de la Ignorancia y otros ensayos. Barcelona: infonomía. Available at www.infonomia.com
  • Castells, Manuel (1995 a). La ciudad informacional. Tecnologías de la información, reestructuración económica y el proceso urbano-regional. Madrid: Alianza editorial.
  • Castells, Manuel (1995 b). “La sociedad de la información”, El País, 13/02/1995. pp. 11.
  • Díaz Bordenave (2012). “La comunicación y el nuevo mundo posible”, Razón y Palabra, nº 80, August-October.
  • Echevarría Grajales, Carlos Valerio (2003). “La escuela, un escenario de formación y socialización para la construcción de identidad moral”, Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, vol. 1, núm. 2, July-December.
  • Han, Byung-Chul (2013). La sociedad de la transparencia. Barcelona: Herder
  • Martín Serrano, Manuel (2004). La producción social de comunicación. Madrid: Alianza Editorial. (3ª ed.).
  • Martín Serrano, Manuel (2006). “¿Para qué sirve estudiar Teoría de la Comunicación?”, http://www.ulima.edu.pe/revistas/contratexto/pdf/art2.pdf http://eprints.ucm.es/13145/
  • Martín Serrano, Manuel (2007). La comunicación, la vida y la sociedad. Madrid: Mc GrawHill.
  • Martín Serrano, Manuel (2014a). “La globalización: Un espacio y un tiempo de confrontación entre opciones humanizadoras y deshumanizadoras.” en Telos, nº 98, Madrid, pp. 3-23.
  • Martín Serrano, Manuel (2014b). “Cuando la ciencia de la comunicación está implicada en la existencia del presente y la construcción del futuro”, Contratexto, nº 22 . Lima. pp. 37-49.
  • Martín-Barbero, Jesús (2002). “Tecnicidades, identidades, alteridades: des-ubicaciones y opacidades de la comunicación en el nuevo siglo”. Diálogos de la comunicación, 64, pp. 9-24.
  • Morozov, Evgeny (2011). The Net Delusion: The Dark Side of Internet Freedom. PublicAffairs.
  • Toffler, Alvín (1970). Future shock. New York: Random House
  • Velarde Hermida, Olivia y Bernete, Francisco (2015). “Paradigmas de los efectos de las TIC en la cultura y en el conocimiento”. Revista Latina de Comunicación Social, 70, pp. 347 a 379. Available at http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1050/20es.html