La Edad de Plata en la tarima digital. Hacia la transdisciplinariedad y la cultura smart

  1. Romero López, Dolores 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología

ISSN: 1695-5951

Any de publicació: 2018

Títol de l'exemplar: Digital Humanities: societies, policies, knowledge

Número: 22

Pàgines: 112-119

Tipus: Article

DOI: 10.7238/A.V0I22.3215 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología

Resum

L'objectiu principal d'aquesta investigació és replantejar els principis historiogràfics tradicionals per a demostrar les possibilitats de reconstrucció i relectura de la historiografia literària amb recursos digitals. La metodologia utilitzada es deriva de la digitalització massiva dels continguts d'una part de les biblioteques i dels arxius institucionals, i la seva catalogació mitjançant metadades que ofereixen informació específica sobre els objectes digitalitzats. Presenta els primers resultats de la investigació amb un doble propòsit: en primer lloc, exposa la producció, l'ús, la difusió i l'emmagatzematge dels recursos digitals nacionals i internacionals relacionats amb la relectura de l'Edat de Plata. En segon lloc, manifesta algunes idees procedents de la transdisciplinarietat per a reconstruir historiogràficament aquest període. Les conclusions es deriven de l'enfocament d'història digital de què es parteix, que permet un marc nou d'interpretació basat en els principis de la cultura trans i smart.

Informació de finançament

Este artículo se publica con el apoyo parcial de tres proyectos: «Repositorios Educativos Dinámicamente Reconfigurables en Humanidades: RedR+Human» (Ref. TIN2014-52010-R, 2015-2017), «Creación, exploración y transformación de repositorios de objetos educativos en dominios especializados» (Ref. TIN2017-88092-R, 2018-2020) y eLITE-CM, «Edición Literaria Electrónica» (ref. S2015/HUM-3426, 2016-2018).

Finançadors

Referències bibliogràfiques

  • Abad, F. 1997. «1902 y la Edad de Plata de la cultura española». En: VV. AA. Valle-Inclán y el fin de siglo. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela, 51-57.
  • Bembenik, R. 2013. Intelligent Tools for Building a Scientific Information Platform Advanced Architectures and Solutions. Berlín: Heidelberg, Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-35647-6
  • Berruga Sánchez, L. 2015. «La memoria nostálgica a través de Internet y de las Historias de vida». Historia de Comunicación Social, n.º 2: 391-411.
  • Calvo Tello, J. 2017. «Estado de la digitalización de la Edad de Plata: un análisis cuantitativo». Revista de Humanidades Digitales, n.º 1: 76-95.
  • Castells, M. 1999. «Intenet y la sociedad red». Lección inaugural del programa de doctorado sobre la sociedad de la información y el conocimiento. [en línea]. http:www.uoc.edu/web/cat/articles/castells/castellsmain12.html
  • Doran, G. T. 1981. «There's a S.M.A.R.T. way to write management's goals and objectives». Management Review, vol. 11, n.º 70, vol. 11: 35-36.
  • Ehrlicher, H.; Rißler-Pipka, N. 2014 (eds.). Almacenes de un tiempo en fuga. Revistas culturales en la modernidad hispánica. Aachen: Shaker.
  • Figuerola, C. G.; Alonso Berrocal, J. L.; Zazo Rodríguez, A. 2017. «Organización automática de documentos mediante técnicas de análisis de redes». Scire, vol 2, n.º 2: 25-36.
  • Graham, H.; Labanyi, J. 1995. Spanish Cultural Studies: an Introduction. The Struggle for Modernity. Nueva York: Oxford University Press.
  • Hess, E. D.; Ludwig, K. 2017. Humilityy is the New Smart. Oakland: Berrett-Koehler Publishers.
  • Jordan, B.; Morgan-Tamosunas, B. (eds.) 2000. Contemporary Spanish Cultural Studies. Londres: Arnold; Nueva York: Oxford University Press.
  • Landow, G. P. 1997. Teoría del hipertexto. Barcelona: Paidós.
  • Lesk, M. 2005. Understanding Digital Libraries. San Francisco: Morgan Kaufmann Publishers.
  • Li, S. 2013. Advances in Multimedia Modeling 19th International Conference. Berlín: Heidelberg Press.
  • Magán Wals, J. A.; Tardón González, E. 2014. «Google libros y la digitalización masiva: la aportación de la Universidad Complutense de Madrid». Revista General de Información y Documentación, vol. 24, n.º 1: 9-24.
  • Mainer, J. C. 1975. La Edad de Plata (1902-1939). Ensayo de interpretación de un proceso cultural. Madrid: Cátedra.
  • Mainer, J. C. 2000. La invención de la literatura española. Historia, literatura y sociedad (y una coda española). Madrid: Biblioteca Nueva, 151-182.
  • Melo Flórez, J. A. 2011. «Historia digital.” Historia Crítica, n.º 43: 82-103.
  • Mihura López, R.; Barneche-Naya, V.; Hernández-Ibáñez, L. A. 2012. Sistemas multimedia digitales interactivos en los museos. Vivat Academia, n.º 117: 1479-1485.
  • Morin, E. 1977. El método I. París: Seuil.
  • Morin, E. 1999. Siete Lecciones complejas en la educación. París: UNESCO.
  • Nicolescu, B. 1996. La transdisciplina. Manifiesto. Mo?naco: Du Rocher.
  • Piaget, J.; Jantsch, E.; Lichnerowicz, A. 1970. Taller internacional Interdisciplinariedad-Problemas de la Enseñanza e Investigación en las Universidades, París: Organización Económica para la Cooperación y el Desarrollo y Ministro Francés de Educación y la Universidad de Niza.
  • Pons, A. 2013. El desorden digital. Guía para historiadores y humanistas. Madrid: Siglo XXI.
  • Ríos-Font, W. C. 2004. «Literary History and Canon Formation». En: D. Gies (ed.). The Cambridge History of Spanish Literature.
  • Cambridge: Cambridge University Press, 15-35.
  • Ruiz Fabo, P.; Martínez Cantón. C.; Calvo Tello, J. 2017. «Diachronic Spanish Sonnet Corpus (DISCO)» [en línea]. https:github.com/pruizf/disco
  • Sanz Cabrerizo, A. 2008. Interculturas, transliteraturas. Madrid: Arco Libros.
  • Sarquís, J.; Buganza, J. 2009. «La teoría del conocimiento transdisciplinar a propósito del Manifesto de Basarab Nicolescu». Fundamentos en Humanidades, n.º 19: 43-55.
  • Sicilia, M. A. 2009. Metadata and Semantics. Boston: Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-77745-0
  • Solís Zara, S. 2016. El museo vacío. Tesis doctoral. Universidad de Sevilla.
  • Talher, M. 2017. «From History to Applied Science in the Humanities». Historial Social Research, n.º 29 [en línea]. http://cceh.uni-koeln.de/2017/10/17/hsr-supplement-29/
  • Turkle. W. J. 2005. Digital History Hacks. Methodology for the Infinite Archive [en línea] [Consulta: 28 de noviembre del 2017] http:digitalhistoryhacks.blogspot.com.es
  • Ubieto, A.; Reglá, J.; Jover J. M. 1963. Introducción a la Historia de España. Barcelona: Teide.
  • Urrutia Cárdenas, H. 1999. «La Edad de Plata de la literatura española (1868-1936)». Cauce: Revista de Filología y su Didáctica, n.º 22-23:581-595.
  • Zhang, A. B. 2008. Creating Digital Collections: A Practical Guide. Oxford: Chandos. https://doi.org/10.1533/9781780631387