Identidad juvenil latinoamericana a través del análisis de los discursos sociocomunicativos glocalesCaso Colombia
- Pinto Arboleda, María Cristina 1
- Barreneche Corrales, Johana 1
- Alcoceba Hernando, José Antonio 2
- 1 Universidad de Medellín, Colombia
- 2 Universidad Complutense de Madrid, España
ISSN: 1989-1385
Año de publicación: 2020
Volumen: 15
Número: 2
Páginas: 649-672
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: OBETS: Revista de Ciencias Sociales
Resumen
This article is the result of the research project which inquired about the existence of a common Latin American Youth Identity, based on the analysis of the iconic references of young people. The methodology, which was shared with researchers from Spain and Argentina, incorporated participatory tools in a research seedbed with communication students from the University of Medellin. The analysis was based on Panofsky´s principles of iconology (1998), through techniques of collaborative/cooperative work. The main findings point to the historical and institutional mediation in the conformation of the Youth Identity, configured from the social discourses.
Información de financiación
Este artículo es producto del proyecto de investigación “Análisis del impacto de los discursos socio-comunicativos glocales en la construcción de la referencia en torno al concepto de identidad juvenil latinoamericana. Caso Colombia”, financiado por la Universidad de Medellín (Colombia) y la Universidad Complutense de Madrid (España).Financiadores
- Universidad de Medellín Colombia
- Universidad Complutense de Madrid Spain
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