Identidad juvenil latinoamericana a través del análisis de los discursos sociocomunicativos glocalesCaso Colombia

  1. Pinto Arboleda, María Cristina 1
  2. Barreneche Corrales, Johana 1
  3. Alcoceba Hernando, José Antonio 2
  1. 1 Universidad de Medellín, Colombia
  2. 2 Universidad Complutense de Madrid, España
Revista:
OBETS: Revista de Ciencias Sociales

ISSN: 1989-1385

Año de publicación: 2020

Volumen: 15

Número: 2

Páginas: 649-672

Tipo: Artículo

DOI: 10.14198/OBETS2020.15.2.10 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

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Resumen

This article is the result of the research project which inquired about the existence of a common Latin American Youth Identity, based on the analysis of the iconic references of young people. The methodology, which was shared with researchers from Spain and Argentina, incorporated participatory tools in a research seedbed with communication students from the University of Medellin. The analysis was based on Panofsky´s principles of iconology (1998), through techniques of collaborative/cooperative work. The main findings point to the historical and institutional mediation in the conformation of the Youth Identity, configured from the social discourses.

Información de financiación

Este artículo es producto del proyecto de investigación “Análisis del impacto de los discursos socio-comunicativos glocales en la construcción de la referencia en torno al concepto de identidad juvenil latinoamericana. Caso Colombia”, financiado por la Universidad de Medellín (Colombia) y la Universidad Complutense de Madrid (España).

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