Koselleck y los márgenes estéticos de la historiaanacronismo, memoria y latencia

  1. Rivera García, Antonio 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Revista de historiografía (RevHisto)

ISSN: 1885-2718

Year of publication: 2020

Issue: 34

Pages: 183-208

Type: Article

DOI: 10.20318/REVHISTO.2020.5830 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de historiografía (RevHisto)

Abstract

The concepts anachronism, memory and latency, which in the past were pushed to the margins of historiographical discourse, can be extremely useful in understanding the history that unfolds after the crisis of modernity. Koselleck’s work not only provides the main keys to develop the modern “regime of historicity”, but also helps to understand these three “marginal” concepts. As a historian devoted to the “contemporaneity of the non-contemporary”, he suggests facts and concepts that are both ahead of and behind the time in which they appeared. In his studies about war memorials he has found new historical expressions in which the meaning of the past no longer depends on the future. Furthermore, in disagreement with Gadamer, he has raised the possibility to explain history through categories that are not subject to hermeneutics. The Stimmung of latency Gumbrecht uses to reflect on the end of the modern chronotope belongs to this type of categories.

Bibliographic References

  • Blumenberg, H. Trabajo sobre el mito. Madrid, 2003, 669-672.
  • Castoriadis, C. La institución imaginaria de la sociedad, Barcelona, 2013.
  • Déotte, J.-L. Oubliez! Les ruines, l’Europe, le musée, París, 1994.
  • Didi-Huberman, G. La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg, Madrid, 2009.
  • Didi-Huberman, G. Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes, Buenos Aires, 2011 Duflot, J. Conversaciones con Pasolini, Barcelona, 1971, 188-189.
  • Febvre, L. Le problème de l’incroyance au XVIe siècle. La religion de Rabelais, París, 1942
  • Frisby, D. Fragmentos de la modernidad. Teorías de la modernidad en la obra de Simmel, Kracauer y Benjamin, Madrid, 1992.
  • Fuentes, J. F. y J. Fernández Sebastián, “Historia conceptual, memoria e identidad (I). Entrevista a Reinhart Koselleck”, Revista de libros, 112, 2006, 19-22.
  • Fusaro, D. “Reinhart Koselleck y los monumentos como indicadores de los cambios históricos y políticos”, Historia y Grafía, 45, 2015.
  • Groys, B. Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea, Buenos Aires.
  • Gumbrecht, H.U. Production of Presence. What meaning cannot convey, Stanford, 2004.
  • Gumbrecht, H.U. Después de 1945. La latencia como origen del presente, México, 2015. Gumbrecht, H.U. Stimmungen/Estados de ánimo. Sobre una ontología de la literatura, Murcia, 2011.
  • Gumbrecht,H.U. Lento presente. Sintomatología del nuevo tiempo histórico, Madrid, 2010.
  • Hartog, F. Évidence de l’histoire. Ce que voient les historiens, París, 2007.
  • Hartog, F. Régimes d’historicité. Présentisme et expériences du temps, París, 2012, 167.
  • Koselleck, R. Modernidad, culto a la muerte y memoria nacional, Madrid, 2012.
  • Koselleck, R. “I monumenti: materia per una memoria collettiva?”, Discipline filosofiche, 2, 2003, 9-10.
  • Koselleck, R. “Les monuments aux mort, lieux de fondation de l’dentité des survivants” en L’expérience de l’histoire, París, 1997.
  • Koselleck, R. historia/Historia, Madrid, 2004.
  • Koselleck, R. Los estratos del tiempo: estudios sobre la historia, Barcelona, 2001, 76-77.
  • Koselleck, R. y H.-G. Gadamer, Historia y hermenéutica, Barcelona, 1997, 73-85.
  • Löwith, K. El hombre en el centro de la historia. Balance filosófico del siglo XX, Barcelona, 1998, 317.
  • Martino, E. de; La fine del mondo. Contributo all’analisi delle apocalissi culturali, Turín, 2002, 551-552.
  • Milner, J.-C. en Las inclinaciones criminales de la Europa democrática, Buenos Aires, 2007, 37-38, y en El judío del saber, Buenos Aires, 2008, 77-82.
  • Oncina, F. “Koselleck y el giro icónico de la historia conceptual”, Anthropos, 223, 2010, 43-85.
  • Oncina, F. “El giro icónico en la memoria: el caso de Reinhart Koselleck”, en F. Oncina y M. E. Cantarino, Estética de la memoria, Valencia, 2011, 123- 150.
  • Oncina, F. “Necrológica del Outsider Reinhart Koselleck: el «historiador pensante» y las polémicas de los historiadores”, Isegoría, 37, 2007.
  • Ortega y Gasset, J. Obras Completas, 6, Madrid, 1983, 13-15.
  • Rancière J. “Le concept d’anachronisme et la verité de l’historien”, L’inactuel, 6, 1996.
  • Robbe-Grillet, A. “Samuel Beckett, o la presencia en el teatro”, Casa del tiempo, 87, 2006, 83.
  • Silva, R. “Memoria e historia: entrevista con François Hartog”, Historia crítica, 48 2012.
  • Villacañas, J.L. “Latencia. La elaboración de la experiencia originaria”, Diánoia, 76, 2016, 3-28.
  • Weber, M. Ensayos sobre metodología sociológica, Buenos Aires, 1973.