Educación y brecha digital en tiempos del COVID-19. Perfiles y problemáticas experimentadas por el alumnado juvenil para continuar sus estudios durante el confinamiento

  1. Kuric Kardelis, Stribor 1
  2. Calderón Gómez, Daniel 1
  3. Sannmartín Ortí, Anna 1
  1. 1 Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud
Revista:
Revista de Sociología de la Educación-RASE

ISSN: 2605-1923

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: LA EDUCACIÓN DURANTE EL CONFINAMIENTO

Volume: 14

Número: 1

Páxinas: 63-84

Tipo: Artigo

DOI: 10.7203/RASE.14.1.18265 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista de Sociología de la Educación-RASE

Resumo

In this paper we analyze the main profiles and problematics experienced by secondary (mandatory and non-mandatory) and university students to confront the academic year during the lockdown caused by the COVID-19 pandemic. From a bivariate and multivariate quantitative analysis based on the research De puertas adentro y pantallas afuera. Jóvenes en confinamiento (Sanmartín et al., 2020), we describe how the most vulnerable social groups had difficulties in keeping up with online education. Besides, a typology of difficulties experienced for students it is elaborated (Q1-withouth important problems, Q2-technic problems, Q3-psico-social problems, Q4-competency-problems) to measure the diverse types of difficulties according to subjects’ sociodemographic profile. Lack of competencies is the most generalized difficulty to continue studying , although structural conditions (lack of time and space, ICT accessibility, state of mind, etc.) are particularly relevant among the most vulnerable social groups (low-class, foreign population, rural areas, women). 

Referencias bibliográficas

  • Applegate, C., y Daly, A. (2006). “The impact of paid work on the academic performance of students: A case study from the University of Canberra”. Australian Journal of Education, 50, 155-166.
  • Ballesteros, J. C., Sanmartín, A., Tudela, P., y Rubio, A. (2020). Barómetro juvenil sobre Salud y Bienestar 2019. Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fad. https://doi.org/10.5281/zenodo.3768432
  • Bloise, E. A., y Aguado-Bloise, E. (2019). Mujeres y hombres frente al desempleo. El caso español en la primera crisis del siglo XXI. Valencia: Tirant Humanidades. Quaderns Feministes.
  • Bonal, X., y González, S. (2020). “The impact of lockdown on the learning gap: family and school divisions in times of crisis”. International Review of Education. https://doi.org/10.1007/s11159-020-09860-z
  • Calderón Gómez, D. (2019). Capital digital y socialización tecnológica: una aproximación bourdiana al estudio de la desigualdad digital y la estratificación social entre la juventud (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid. Disponible en https://eprints.ucm.es/58013/
  • Calderón Gómez, D. (2020). “Technological Socialization and Digital Inclusion: Understanding Digital Literacy Biographies among Young People in Madrid”. Social Inclusion, 8(2), 222-232. https://doi.org/10.17645/si.v8i2.2601
  • Castaño, C. (2008). La segunda brecha digital. Madrid: Cátedra.
  • Castells, M. (2011). La era de la información volumen 1: La sociedad red. Madrid: Alianza Editorial.
  • Cea D’Ancona, M. Á. (2016). Análisis discriminante. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Díez, R., Belli, S., y Márquez, I. V. (2020). “La COVID-19, pantallas y reflexividad social. Cómo el brote de un patógeno está afectando nuestra cotidianidad”. Revista Española de Sociología, 29(3), 759-768. https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.49
  • Expósito, C. D., y Marsollier, R. G. (2020). “Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina”. Educación Y Humanismo, 22(39), 1-22. https://doi.org/https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4214
  • Feather, J. (2013). The Information Society: A Study of Continuity and Change. London: Facet Publishing.
  • Fundación ANAR. (2020). Fundación ANAR lleva al Congreso la violencia a la infancia y adolescencia durante la pandemia COVID-19 (en línea). Disponible en https://www.anar.org/fundacion-anar-congreso-violencia-infancia-adolescencia-durante-pandemia-covid19/
  • Giroux, H., Rivera-Vargas, P., y Passeron, E. (2020). “Pedagogía Pandémica. Reproducción Funcional o Educación Antihegemónica”. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3).
  • Gonzales, A. (2016). “The contemporary US digital divide: from initial access to technology maintenance”. Information, Communication & Society, 19(2), 234-248. https://doi.org/10.1080/1369118X.2015.1050438
  • González-Monteagudo, J. (2010). “Biografía, identidad y aprendizaje en estudiantes universitarios no tradicionales. Estudio de caso de una mujer trabajadora”. Profesorado, Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 14(3), 131-147.
  • Guerrero Serón, A. (2007). “El análisis sociológico del profesorado: categoría social y agente educativo”. Educación y futuro: Revista de investigación aplicada y experiencias educativas, 17(17), 43-72.
  • Hargittai, E. (2002). “Second-Level Digital Divide: Differences in People’s Online Skills”. First Monday, 7(4), 1-14. Disponible en http://firstmonday.org/article/view/942/864#author
  • Hargittai, E., y Hinnant, A. (2008). “Digital inequality: Differences in young adults’ use of the Internet”. Communication Research, 35(5), 602-621. https://doi.org/10.1177/0093650208321782
  • Klees, S. J. (2020). “Beyond neoliberalism: Reflections on capitalism and education”. Policy Futures in Education, 18(1), 9–29. https://doi.org/10.1177/1478210317715814
  • Lahire, B. (2008). “Un sociólogo en el aula: objetos en juego y modalidades”. En M. I. Jociles y A. F. Mundanó (Eds.), ¿Es la escuela el problema?: perspectivas socio-antropológicas de etnografía y educación (pp. 49-60). Madrid: Trotta.
  • Lobera, J., y Cabrera, P. (2020). Percepción social de aspectos científicos del Covid-19. Resultados (en línea). Disponible en https://www.ciencia.gob.es/stfls/MICINN/Ministerio/FICHEROS/tablas_resultados_encuesta_vacunas_1era_oleada.pdf
  • Martín Criado, E. (2018). “Juventud y educación: cuestión de clase”. Encruzijadas. Revista crítica de Ciencias Sociales, 15(1501), 1-17.
  • Nguyen, A., y Catalan-Matamoros, D. (2020). “Digital mis/disinformation and public engagment with health and science controversies: Fresh perspectives from Covid-19”. Media and Communication, 8(2), 323-328. https://doi.org/10.17645/mac.v8i2.3352
  • Oltra, C., y Boso, À. (2020). “Lecciones aprendidas de la crisis del coronavirus: preparación y resiliencia social”. Revista Española de Sociología, 29(3), 769-775. https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.50
  • Penna Tosso, M., Sánchez Sáinz, M., y Mateos Casado, C. (2020). “Desigualdades educativas derivadas del Covid-19 desde una perspectiva feminista.: Análisis de los discursos de profesionales de la educación madrileña”. Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS), 9(3), 157-180. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7523267&orden=0&info=link%0Ahttps://dialnet.unirioja.es/servlet/extart?codigo=7523267
  • Ragnedda, M. (2017). The Third Digital Divide: A Weberian Approach to Digital Inequalities. New York: Routledge.
  • Reimers, F. M. y Schleicher, A. (2020). A framework to guide an education response to the COVID - 19 Pandemic of 2020. OECD. Disponible en https://learningportal.iiep.unesco.org/es/node/73779.
  • Reisdorf, B., y Rhinesmith, C. (2020). “Digital Inclusion as a Core Component of Social Inclusion”. Social Inclusion, 8(2), 132-137. https://doi.org/10.17645/si.v8i2.3184
  • Robinson, L. (2009). “A Taste for the Necessary”. Information, Communication & Society, 12(4), 488-507. https://doi.org/10.1080/13691180902857678
  • Robinson, L., y Schulz, J. (2013). “Net Time Negotiations Within the Family”. Information Communication and Society, 16(4), 542-560. https://doi.org/10.1080/1369118X.2013.777761
  • Robinson, L., Schulz, J., Khilnani, A., Ono, H., Cotten, S. R., McClain, N., … Tolentino, N. (2020). “Digital inequalities in time of pandemic: COVID-19 exposure risk profiles and new forms of vulnerability”. First Monday, 25(7). https://doi.org/https://doi.org/10.5210/fm.v25i7.10845
  • Sanchez-Gelabert, A., Figueroa, M., y Elias, M. (2017). “Working whilst studying in higher education: The impact of the economic crisis on academic and labour market success”. European Journal of Education, 52(2), 232-245. https://doi.org/10.1111/ejed.12212
  • Sanmartín, A., Ballesteros, J. C., Calderón, D., y Kuric, S. (2020). De puertas adentro y de pantallas afuera. Jóvenes en confinamiento. Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fad. https://doi.org/10.5281/zenodo.4054836
  • Sefton-Green, J., Nixon, H., y Erstad, O. (2009). Reviewing Approaches and Perspectives on “Digital Literacy”. Pedagogies: An International Journal, 4(2), 107-125. https://doi.org/10.1080/15544800902741556
  • Sevilla, A., Sainz, J., y Marcen, M. (2020). Existen riesgos en la reapertura de los centros educativos, pero mantenerlos cerrados agrava las desigualdades de oportunidades por nivel socio-económico (en línea). Disponible en https://nadaesgratis.es/admin/existen-riesgos-en-la-reapertura-de-los-centros-educativos-pero-mantenerlos-cerrados-agrava-las-desigualdades-de-oportunidades-por-nivel-socio-economico#_ftn10
  • Tarabini, A. (2020). “Presentación: Transiciones educativas y desigualdades sociales: una perspectiva sociológica”. Papers. Revista de Sociologia, 105(2), 177. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2825
  • Trujillo Sáez, F., Fernández Navas, M., Montes-Rodríguez, R., Segura Robles, A., Alaminos Romero, F. J., y Postigo-Fuentes, A. Y. (2020). Panorama de la educación en España tras la pandemia de COVID-19: la opinión de la comunidad educativa. Madrid: FAD. https://doi.org/10.5281/zenodo-3878844
  • Tudela, P., Sanmartín, A., Rubio, A., y Ballesteros, J. C. (2020). Barómetro general 2019: autonomía económica y emancipación. Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fad. https://doi.org/10.5281/zenodo.3600993
  • Van Deursen, A. (2020). “Digital Inequality During a Pandemic: Differences in COVID-19-Related Internet Uses and Outcomes among the General Population”. Journal of Medical Internet Research, 22(8), 1-13. https://doi.org/10.2196/20073
  • Van Deursen, A., y Helsper, E. J. (2015). “The Third-Level Digital Divide: Who benefits most of being online?”. En L. Robinson, S. R. Cotten, J. Schulz, T. M. Hale, y A. Williams (Eds.), Communication and Information Technologies Annual. Digital Distinctions and Inequalities (Vol. 10) (pp. 30-52). Bingley: Emerald Group.
  • Van Deursen, A., y van Dijk, J. (2019). “The first-level digital divide shifts from inequalities in physical access to inequalities in material Access”. New Media & Society, 21(2), 354-375. https://doi.org/10.1177/1461444818797082
  • Van Deursen, A., y Van Dijk, J. (2014). Digital Skills. Unlocking the Information Society. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137437037
  • Zhou, L., Li, F., Wu, S., y Zhou, M. (2020). “School’s Out, But Class’ On, The Largest Online Education in the World Today: Taking China’s Practical Exploration During The COVID-19 Epidemic Prevention and Control As an Example”. Best Evid Chin Edu, 4(2), 501-519. https://doi.org/10.15354/bece.20.ar023