¿Cabe una educación sexual que sea expresión de una inteligencia cultivada?

  1. David Reyero García
Aldizkaria:
Revista española de pedagogía

ISSN: 0034-9461 2174-0909

Argitalpen urtea: 2021

Alea: 79

Zenbakia: 278

Orrialdeak: 115-129

Mota: Artikulua

DOI: 10.22550/REP79-1-2021-05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista española de pedagogía

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

This article aims to show how sex education today responds to the dominance that philosophies of suspicion have achieved over intellectual life, a dominance that hinders a normative judgment of human sexuality. Any attempt at regulation is suspected of concealing some kind of domination by some over others. The lack of regulations makes meaningful education about sexuality impossible and only allows for education that is superficial, instrumental, and limits itself to managing unwanted consequences such as teenage pregnancies and sexually transmitted infections. This work shows that there is another way of understanding intellectual life that is linked to moral life, open to the truth, and not just dedicated to denunciation. Thinking well involves living within a tradition and on the path of a good life. A concept of a good life supposes a teleological understanding of the human condition and the necessary cultivation of virtues in order to remain within it. In this dimension, sexuality has a meaning that is not merely biological but also relational, generative, and communicative, and it is subject to rules that derive from our personal character and sexuality’s relationship with intimacy.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Barkow, J. H., Cosmides, L. y Tooby, J. (Eds.) (1992). The adapted mind: Evolutionary psychology and the generation of culture [La mente adaptada: la psicología evolutiva y la generación de cultura]. Oxford University Press.
  • Bloom, A. (2008). The closing of the american mind [El cierre de la mente moderna]. Simon and Schuster.
  • Brandon, M. (2016). Monogamy and nonmonogamy: Evolutionary considerations and treatment challenges [Monogamia y no monogamia: Consideraciones evolutivas y dificultades para el tratamiento]. Sexual medicine reviews, 4 (4), 343-352. https://doi.org/10.1016/j.sxmr.2016.05.005
  • Carter, J. y Duncan, S. (2017). Wedding paradoxes: individualized conformity and the ‘perfect day’ [Paradojas de las bodas: conformidad individualizada y el «día perfecto»]. The sociological review, 65 (1), 3-20. https://doi.org/10.1111/1467-954X.12366
  • Chesterton, G. K. (1995). El amor o la fuerza del sino. Rialp.
  • Choza, J. (1990). La supresión del pudor y otros ensayos. EUNSA.
  • Choza, J. (2020). El sexo de los ángeles. Sexo y género desde las bacterias a los robots. Editorial Thémata.
  • Earp, B. D. y Savulescu, J. (2020). Evolved Fragility [Fragilidad evolucionada]. En Love is the drug (pp. 101-109). Manchester University Press.
  • Eberstadt, M. (2020). Gritos primigenios: Cómo la revolución sexual creó las políticas de identidad. Ediciones Rialp.
  • Fine, M. y McClelland, S. (2006). Sexuality education and desire: Still missing after all these years [La educación sexual y el deseo: aún ausente después de todos estos años]. Harvard Educational Review, 76 (3), 297-338. https://doi.org/10.17763/haer.76.3.w5042g23122n6703
  • Fine, M. (1988). Sexuality, schooling, and adolescent females: The missing discourse of desire. Harvard Educational Review, 58 (1), 29-54. https://doi.org/10.17763/haer.58.1.u0468k1v2n2n8242
  • Giroux, H. (2013). La pedagogía crítica en tiempos oscuros. Praxis educativa, 17 (2), 13-26.
  • Hadjadj, F. (2010). La profundidad de los sexos. Por una mística de la carne. Nuevo Inicio.
  • Haidt, J. (2013). Moral psychology for the twenty-first century [Psicología moral para el siglo xxi]. Journal of Moral Education, 42 (3), 281-297. https://doi.org/10.1080/03057240.2013.817327
  • Harden, K. P. (2014). A sex-positive framework for research on adolescent sexuality [Un marco sexual positivo para la investigación sobre la sexualidad de los adolescents]. Perspectives on Psychological Science, 9 (5), 455-469. https://doi.org/10.1177/1745691614535934
  • Immordino-Yang, M. H., Darling-Hammond, L. y Krone, C. R. (2019). Nurturing nature: How brain de- velopment is inherently social and emotional, and what this means for education [Nutrir la naturaleza: Cómo el desarrollo del cerebro es inherentemente social y emocional, y lo que esto significa para la educación]. Educational Psychologist, 54 (3), 185-204. https://doi.org/10.1080/00461520.2019.1633924
  • Irvine, J. M. (2004). Talk about sex: The battles over sex education in the United States [Hablar de sexo: Las batallas en torno a la educación sexual en los Estados Unidos]. University of California Press.
  • MacIntyre, A. (2001). Animales racionales y dependientes: por qué los seres humanos necesitamos las virtudes. Paidós.
  • Pieper, J. (2005). Introducción a Tomás de Aquino. Doce lecciones. Rialp.
  • Reyero D. (2020). Teoría mimética y educación sexual. Contra los géneros en conflicto. Xiphias Gladius. Revista Interdisciplinar de Teoría Mimética, 3. https://doi.org/10.32466/eufv-xg.2020.3.635.121-138
  • Reyero, D. y Gil Cantero, F. (2019). La educación que limita es la que libera | Education that limits is education that frees. revista española de pedagogía, 77 (273), 213-228. https://doi.org/10.22550/REP77-2-2019-01
  • Rorty, R. (1990). Educación sin dogma. Facetas, 2, 44-47. Santelli, J. S., Kantor, L. M., Grilo, S. A., Speizer, I. S., Lindberg, L. D., Heitel, J., Schalet, A. T., Lyon, M. E., Mason-Jones, A. J., McGovern, T., Heck, C. J., Rogers, J. y Ott, M. A. (2017). Abstinence-only-until-marriage: An updated review of US policies and programs and their impact [Abstinencia hasta el matrimonio: una revisión actualizada de las políticas y programas de EE.UU. y su impacto]. Journal of Adolescent Health, 61 (3), 273-280.
  • Scruton, R. (2006). Sexual desire: A philosophical investigation [El deseo sexual: una investigación filosófica]. Continuum.
  • Scruton, R. (2017). Bebo luego existo. Rialp.
  • Scruton, R. (2018). Sobre la naturaleza humana. Rialp. .
  • Symons, D. (1989). A critique of Darwinian anthropology [Una crítica a la antropología darwiniana] Ethology and Sociobiology, 10 (1-3), 131-144. https://doi.org/10.1016/0162-3095(89)90016-2
  • Spaemann, R. (2003). ¿Es la emancipación un objetivo de la educación? En Límites. Acerca de la dimensión ética del actuar (pp. 453-465). EIUNSA.
  • Spaemann, R. (2017). Prólogo a la edición alemana. En G. Kuby (2017), La revolución sexual global. La destrucción de la libertad en nombre de la libertad (pp. 27-29). Didaskalos.
  • Susman, E. J., Marceau, K., Dockray, S. y Ram, N. (2019). Interdisciplinary work is essential for research on puberty: Complexity and dynamism in action [El trabajo interdisciplinario es esencial para el studio de la pubertad: complejidad y dinamismo en acción]. Journal of Research on Adolescence, 29 (1), 115-132. https://doi.org/10.1111/jora.12420
  • Tolman, D. L. (2012). Female adolescents, sexual empowerment and desire: A missing discourse of gender inequity [Las adolescentes, el empoderamiento sexual y el deseo: un debate pendiente sobre la desigualdad de género]. Sex Roles, 66, 746-757. https://doi.org/10.1007/s11199-012-0122-x
  • Tolman, D. L. y McClelland, S. I. (2011). Normative sexuality development in adolescence: A decade in review, 2000-2009 [Desarrollo de la sexualidad normativa en la adolescencia: una década en revisión, 2000-2009]. Journal of Research on Adolescence, 21 (1), 242-255. https://doi.org/10.1111/ j.1532-7795.2010.00726.x
  • Wilson, E. O (2000). Sociobiology: The new synthesis [Sociobiología: la nueva síntesis]. Harvard University.
  • Yela, M. (1996). Comportamiento animal y conducta humana. Psicothema, 8, 149-163.
  • Collins, C., Alagiri, P., Summers, T. y Morin, S. F. (2002). Abstinence only vs. comprehensive sex education: What are the arguments. What is the evidence. AIDS Research Institute, University of California. https://bit.ly/2JAOtHV