Uso y competencias de la Realidad Aumentada en la información del escrutinio de las elecciones generales del 10-N en las cadenas de televisión españolas
- Triguero-Oliveros, Beatriz
- Sánchez-Calero, María Luisa
ISSN: 1989-3469
Any de publicació: 2021
Títol de l'exemplar: Investigación social sobre políticas del cuidado y la dependencia en Europa e Iberoamérica
Número: 32
Pàgines: 421-445
Tipus: Article
Altres publicacions en: Prisma Social: revista de investigación social
Resum
Moderating, managing a political debate, and presenting the results of the electoral count are today's new challenges for informants on television. The new ways of consumption and content generation by audiences themselves, as well as the growing importance of social networks’ disseminating role, are changing formats and channels which enrich TV frameworks, promote innovation and help receivers to understand and analyze TV data in a new light. New technologies have broadened the range of possibilities on the television scene. Constantly evolving tools allow the production of virtual content improving the visualization and understanding of data. These new resources also serve as support for journalists in information broadcasting, who use digital methods that reinforce multimodal communication. In recent years, Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR) and 360-degree Video have landed in the Spanish media to promote information of a different nature. In the specific case of political information on television, Augmented Reality offers the opportunity to represent and virtually show those elements that are not present on the television scene, surpassing the limits of the physical world. This paper analyzes the application and potential of Augmented Reality in televised electoral debates in Spain, specifically during the scrutiny day of the general elections of November 10, 2019 (10-N). This analysis shows how the political debate was forged in the new television sphere of five networks -Antena 3, La Sexta, TVE, Telemadrid and TV3- between 7:30 p.m. and 2:30 a.m., and its symbiosis with new technological tools to capture the audience at a time of maximum competitiveness.
Referències bibliogràfiques
- Atresplayer (2019). Espejo Público, Especial Elecciones 10-N. https://www.atresplayer.com/antena3/programas/espejo-publico/noviembre-2019/espejo-publico-10-n-especial-elecciones_5dc820327ed1a89cd4aa4886/
- Atresplayer (2019). ARV, Objetivo La Moncloa 10-N. https://www.atresplayer.com/lasexta/programas/al-rojo-vivo/noviembre-2019/al-rojo-vivo-objetivo-la-moncloa_5dc81ee17ed1a89cd2f35a78/
- Cantavella, J.; Bullough, R.; Curiel, L. A.; Morales, B.; Mejía, C.; Pittaro, E. (2008). “Algunos aspectos lingüísticos de los debates electorales Zapatero-Rajoy 2008”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, n. 14, UCM, p. 79-98, 2008.
- CCMA.cat (2019). Eleccions Generals E19: L'anàlisi. https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/programa/eleccions-generals-e19-lanalisi/video/5956426/
- Cruz, J.; Cevallos, P.; Yépez-Reyes, V. (2018). “Desafíos del periodismo inmersivo”, en López, M.; Campos, F.; López, P.; y Rivas, F., La comunicación en la nueva sociedad digital, Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra, pp. 65-78.
- De la Peña, N.; Weil, P.; Llobera, J.; Giannopoulos, E.; Pomés, A.; Spanlang, B.; Friedman, D.; Sánchez-Vives, M. y Slater, M. (2010). “Immersive journalism: Immersive virtual reality for the first-person experience of news”. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 19 (4), pp. 291-301.
- Enguix, S. (2015). Periodismo político. Fundamentos, prácticas y perspectivas. Aldea Global 31.
- Domínguez, E. (2010). “Los nuevos formatos inmersivos y su aplicación en el periodismo”, en II Congreso Internacional de Ciberperiodismo y Web 2.0. https://www.academia.edu/546981/Los_nuevos_formatos_inmersivos_y_su_aplicaci%C3%B3n_en_el_periodismo_The_new_immersive_formats_and_its_application_to_journalism_
- EL MUNDO (2011). Los mejores momentos del debate. https://www.elmundo.es/elecciones/elecciones-generales/2011/debate/index.html
- EL PAÍS (2016, 14 de junio). Debate a 4 y Eurocopa: lunes de audiencias millonarias. https://elpais.com/cultura/2016/06/14/television/1465891474_558090.html
- EL PAÍS (2015, 30 de noviembre). El Debate en Twitter. https://elpais.com/especiales/2015/elecciones-generales/debate-en-twitter/
- Farré, M. (2018, 22 de agosto). “Narración inmersiva y Periodismo: hacia una semiótica de las emociones”, en Congreso Internacional de Narrativas Audiovisuales.
- Gallego Reguera, M.; Martínez Martínez, I. (2013). “Comunicación Institucional en los debates electorales entre candidatos a la presidencia del Gobierno en España en las elecciones generales (2008 y 2011)”. Orbis. Revista Científica Electrónica de Ciencias Humanas, n. 29, Fundación Unamuno, p. 143-160.
- Herrero, J. C.; Benoit, W. L. (2009). “Análisis funcional de los debates en las televisiones”. Zer, v. 14, n. 27, Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación de la UPV, p. 61-81.
- López, X.; Otero, M. (2004). Las herramientas tecnológicas de la nueva información periodística, Netbiblio S.L.
- Padilla Castillo, G. (2014). “La espectacularización del debate electoral: estudio del caso de Estados Unidos”. Revista de Comunicación Vivat Academia, Nº. 128, Fórum Internacional de Comunicación y Relaciones Públicas (Fórum XXI), p. 107-123. 2014. DOI: 10.15178/va.2014.128.107-123
- Pavlik, J V. (2001). Journalism and new media, Columbia University Press.
- Pineira-Tresmontant, C. (2013). “Un cara a cara electoral: análisis lexicométrico. Tiempo Presente”. Revista de Historia, n. 1, HISTIPRES, p. 19-29.
- Proaño, L. E. (2002). “Debate Presidencial en la TV: ¿ayuda a ganar una elección?” Chasqui, Nº. 79, CIESPAL, p. 30-37.
- Pryor, L. (2000). “Immersive News Technology: Beyond Convergence”. USC Annenberg Online Journalism Review.
- RTVE.es (2019). Especial informativo 10-N. Tú decides. https://www.rtve.es/alacarta/videos/especiales-informativos/especial-informativo-10-tu-decides/5440106/
- Swann, A. (1990). Bases del diseño gráfico, Gustavo Gili S.A.
- Telemadrid.es (2019). Especial Elecciones Generales 10-N. http://www.telemadrid.es/programas/especiales/Especial-Elecciones-generales-10n-2-2175702452--20191110033211.html
- Tuñez, M.; Martínez, Y.; Abejón, P. (2010). ”Nuevos entornos, nuevas demandas, nuevos periodistas”. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 16, 79-94. https://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/ESMP1010110079A
- Wang, Z.; Bovik, A.C.; Lu, L. (2002). “Why is image quality assessment so difficult?”. IEEE International Conference on Acoustics, Speech, and Signal Processing. https://live.ece.utexas.edu/publications/2002/zw_icassp2002_whyqa.pdf