El vacío y el ruido. Encuadre, composición y espacio, elementos esenciales en la construcción del discurso existencial de Hou Hsiao-hsien. Una trilogía: Millenium Mambo, Café Lumière y Tiempos de amor, juventud y libertad (Three Times)

  1. Jiménez de las Heras, José Antonio 1
  2. Jimeno Aranda, Ricardo 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Comunicación y hombre: Revista interdisciplinar de ciencias de la comunicación y humanidades

ISSN: 1885-365X

Datum der Publikation: 2021

Titel der Ausgabe: Infoxicación: El "horror vacui" del siglo XXI

Nummer: 17

Seiten: 165-191

Art: Artikel

DOI: 10.32466/EUFV-CYH.2021.17.669.165-191 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Comunicación y hombre: Revista interdisciplinar de ciencias de la comunicación y humanidades

Zusammenfassung

The void and noise (or variegated) are two antonyms that come together in Huo Hsia-hsien’s cinema. A Taiwanese filmmaker who belongs to the «New Wave» of his country’s cinema, his films will be a formalist look at the reality of his country from the distance imposed by its distant frames, maintaining, on many occasions, a unique point of view. A portrait painter of the past, Hsiao-hsien will start in 2001 to reflect on the present, with three films that make up an informal trilogy on youth and its place in today’s society. A reflection that becomes spatial and develops a language, linked to postmodernity, that will generate a discourse through the relationship of the subjects and their bodies with the visible and invisible field of framing. Heir to the Chinese iconographic tradition, to his painting and his mode of representation, the void for Hsiao-hsien will be an element full of meaning that will invite the spectator to share, offering him a space to intrude his own reflection. A physical and spiritual emptiness that will establish, at the same time, a dilectic with the noise and the variegated of the current society, generating a creative tension that is transmitted in as the bodies inhabit, or not, the cinematographic space vehicle of its speech.

Bibliographische Referenzen

  • ABREU, R. y VIEIRA Jr, E. (2011). «Millenium Mambo: som e imagem no cinema de Hou Hsiao-Hsien». Intercom-Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. 1-8
  • AUMONT, Jacques y MARIE, Michel (2006). Diccionario teórico y crítico del cine. Buenos Aires, Argentina: La marca
  • BERRY, M. (2003). «Words and Images: A conversation with Hou Hsiao-hsien and Chu T’ien-wen». Positions, 11(3), 675-716
  • BURCH, Noël (1979). To the distant observer: Form and meaning in the Japanese cinema. Berkeley and Los Angeles, USA: University of California Press.
  • BURCH, Noël (1985). Praxis del cine. Madrid, España: Fundamentos.
  • CAMPO, Elpidio del y GOROSTIDI, Juan (2015). «Ozu según Hou Hsiao-hsien. La poética de los cuerpos y el vacío». L’Atalante, 20, 124-130. Recuperado de http://www.revistaatalante.com/index. php?journal=atalante&page=article&op=view&path%5B%5D=319
  • GAUDREAULT, Andre y JOST, François (2001). El relato cinematográfico. Barcelona, España: Paidós Comunicación.
  • HEREDERO, Carlos F. (2001). «El cine de Hou Hsiao-hsien. Historia, documento y estilización». Nosferatu. Revista de cine, (36), 72-91. Recuperado de https://riunet.upv.es/handle/10251/41230
  • JIMÉNEZ DE LAS HERAS, J. A. (2014). Robert Rossen. Madrid: Cátedra
  • KLINGER, Gabe (2016). «Rotterblog (4): Hou interview». Elusive lucidity, February 3. Recuperado de http://elusivelucidity.blogspot.com/2006/02/rotterblog-4-hou-interview.html
  • MOURENZA URBINA, Daniel (2009). Espacio global/identidades inestables. Un estudio sobre el espacio en el cine contemporáneo. Trabajo Fin de Máster. Barcelona, Universidad Pompeu Fabra. Departament de Comunicació.
  • MUSICCO NOMBELA, Daniela (2007). El campo vacío. Madrid: Catedra.
  • NOAMES, J. L. (1967). «Lecciones aprendidas en el combate. Entrevista con Robert Rossen». Cahiers du cinema, 186. 29-41
  • ORELLANA GUTIÉRREZ, Juan y MARTÍNEZ LUCENA, Jorge (2009). «Apocalipsis narcisista y autenticidad en el cine posmoderno». Film historia online, 19(2-3). Recuperado de https://revistes. ub.edu/index.php/filmhistoria/article/view/13595
  • SABINA GUTIÉRREZ, Julia (2018). «Las distintas concepciones del espacio en la teoría de la narración audiovisual». Cuadernos de Información y Comunicación, 23, 215-225. DOI: 10.5209/CIYC.60688
  • SÁNCHEZ ANDRADA, Julio (2009). «El espacio: un problema pendiente en la teoría narrativa del discurso audiovisual». Icono 14, 12, 281-291.
  • SIETY, Emmanuel (2004). El plano. Barcelona: Paidós.
  • UDDEN, James N. (2009). No man an island: The Cinema of Hou Hsiao-hsien. Hong Kong University Press.
  • VILLAIN, Dominique (1997). El encuadre cinematográfico. Barcelona: Paidós Comunicación.
  • ZAVALA, Lauro (2005). «Cine clásico, moderno y posmoderno». Razón y Palabra, (46), Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=1995/199520647003