X-ray of Spanish universitiesmanagement, structure, educational programmes and budgets

  1. Javier Sierra Sánchez
  2. Joaquín Sotelo González
  3. Hipólito Vivar Zurita
Revista:
Culture and Education, Cultura y Educación

ISSN: 1135-6405 1578-4118

Año de publicación: 2020

Volumen: 32

Número: 4

Páginas: 738-775

Tipo: Artículo

DOI: 10.1080/11356405.2020.1819121 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Otras publicaciones en: Culture and Education, Cultura y Educación

Resumen

This empirical study analyses the current status of Spanish universities from three vantage points: legal, economic and academic management. We use the content analysis technique to analyse all the universities that belong to CRUE (Conferencia de Rectors de las Universidades Españolas / Conference of Rectors of Spanish Universities) from these three vantage points in order to inquire into some of the structural variables that affect the way these universities operate: people (rectors), programmes (contents) and budgets (economics and financing). The study finds that the leaders of Spanish universities are primarily men educated in the sciences and health sciences, and that there is notable margin for improvement in the Spanish university governance system.

Referencias bibliográficas

  • Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research . Berlin: Hafner.
  • Climent, V. , Michavila, F. , & Ripollés, M. (2015). El gobierno de las Universidades. Reformas necesarias y tópicos manidos . Madrid: Tecnos.
  • Gutiérrez-Solana, F. (2014). ¿Existe una verdadera autonomía universitaria en España? Nueva revista de política, cultura y arte , 151, 39–51.
  • Hernández Armenteros, J. J. , Pérez García, J. A. , & Salaburu, P. (2011). Nuevas perspectivas para la financiación y el gobierno de las Universidades . Madrid: Studia XXI, Fundación Europea Sociedad y Educación.
  • Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica . Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades . BOE, 307, de 24 de diciembre .
  • López Pérez, M. (2014). Rectores: Los virreyes cautivos. Nueva revista de política, cultura y arte , 151, 105–115.
  • Martín López, E. (1963). El análisis de contenido. Revista de Estudios Políticos , 132, 45–64.
  • Michavila, F. (2014). ¿Hay demasiadas universidades en España? Nueva revista de política, cultura y arte , 151, 5–24.
  • Pérez Esparrells, C. (2004). La Educación Universitaria en España: El Vínculo entre Financiación y Calidad. Revista de Educación , 335, 305–316.
  • Puyol, R. (2014). Nuevos órganos para nuevas necesidades. Nueva revista de política, cultura y arte , 151, 93–104.
  • PwC . (2013). Temas candentes de la universidad española .
  • Rodríguez Gómez, G. , Gil Flores, J. , & García Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa . Málaga: Aljibe.
  • Salaburu, P. (2007). La universidad en la encrucijada. Europa y EEUU . Madrid: Academia Europea de Ciencias y Artes.
  • Salmi, J. (2001). Tertiary education in the 21st century: Challenges and opportunities. Higher Education Management , 13(2), 105–128.
  • Salmi, J. (2014). Buenas prácticas internacionales de gobierno universitario. Nueva revista de política, cultura y arte , 151, 116–132
  • Tarrach, R. , Egron-Polak, E. , de Maret, P. J. M. , & Salmi, J. (2015). Audacia para llegar lejos: universidades fuertes para la España del mañana. Informe de la Comisión de Expertos Internacionales de la EU2015 .
  • Villa Cellino, M. (2014). Universidades públicas/universidades privadas. Un único servicio público. Nueva revista de política, cultura y arte , 151, 25–38.
  • Vivar, H. , Perandones, E. , & Golobardes, E. (2015). Libro Blanco para el Diseño de las Titulaciones Universitarias en el Marco de la Economía Digital . Agenda Digital para España, Ministerio de Industria, Energía y Turismo.