Relaciones entre el conocimiento de la enseñanza y el conocimiento de las características del aprendizaje de las matemáticascaso de una profesora de secundaria

  1. Zakaryan, Diana 1
  2. Estrella, Soledad 1
  3. Espinoza-Vásquez, Gonzalo 1
  4. Morales, Sergio 1
  5. Olfos, Raimundo 1
  6. Flores-Medrano, Eric 2
  7. Carrillo, José 3
  1. 1 Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
    info

    Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

    Valparaíso, Chile

    ROR https://ror.org/02cafbr77

  2. 2 Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
    info

    Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

    Heróica Puebla de Zaragoza, México

    ROR https://ror.org/03p2z7827

  3. 3 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

ISSN: 0212-4521 2174-6486

Year of publication: 2018

Volume: 36

Issue: 2

Pages: 105-123

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/ENSCIENCIAS.2260 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

Abstract

A teacher’s knowledge is considered a significant factor contributing to their classroom performance and the promotion of mathematics learning in their students. This paper examines the knowledge deployed by a secondary teacher when working on the topic of similarity of triangles, focusing on the connections between subdomains within Pedagogical Content Knowledge in the model Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge. Specifically, drawing on data from lesson observations and interviews with the teacher, it considers connections between the subdomains knowledge of mathematics teaching and knowledge of the features of learning mathematics. The results underline the relationship between research and practice, in that they bring to the fore specific connections between subdomains and their related categories and illustrate how these contribute to classroom decisions.

Funding information

Esta investigación está financiada por la Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica de Chile, CONICYT, mediante los proyectos Fondecyt N 11140092 y Fondecyt N 11140472.

Funders

Bibliographic References

  • Arnon, I., Cottrill, J., Dubinsky, E., Oktaç, A., Roa Fuentes, S., Trigueros, M. y Weller, K. (2014). APOS theory. A framework for research and curriculum development in mathematics education. Nueva York: Springer.
  • Ball, D. L., Thames, M. H. y Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), pp. 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554.
  • Bardín, L. (1996). El análisis de contenido. Madrid: Akal Ediciones.
  • Baumert, J., Kunter, M., Blum, W., Brunner, M., Voss, T., Jordan, A. y Tsai, Y. M. (2010). Teachers’ mathematical knowledge, cognitive activation in the classroom, and student progress. American Educational Research Journal, 47(1), pp. 133-180. https://doi.org/10.3102%2F0002831209345157
  • Carrillo, J., Climent, N., Contreras, L. C. y Muñoz-Catalán, M. C. (2013). Determining Specialized Knowledge for Mathematics Teaching. En B. Ubuz, C. Haser, y M. A. Mariotti (Eds.). Proceedings of the VIII Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 8) (pp. 2985-2994). Antalya: Middle East Technical University, Ankara.
  • Cohen, L. y Manion, L. (2002). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Escudero-Ávila, D. (2015). Una caracterización del conocimiento didáctico del contenido como parte del conocimiento especializado del profesor de matemáticas de secundaria. Tesis doctoral. Huelva: Universidad de Huelva.
  • Flores-Medrano, E. (2015). Una profundización en la conceptualización de elementos del modelo de Conocimiento Especializado del Profesor de Matemáticas (MTSK). Tesis doctoral. Huelva: Universidad de Huelva.
  • Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., Montes, M., Aguilar, A. y Carrillo, J. (2014). ¿Cómo se relaciona el conocimiento que tiene el profesor acerca del aprendizaje de las matemáticas con su entendimiento sobre los Espacios de Trabajo Matemático? En I. Gómez-Chacón, J. Escribano, A. Kuzniak y P.R. Richard (Eds.). Proceedings Fourth ETM Symposium (pp. 473-485). Madrid, España.
  • García, M. y Dueñas, A. (2014). Fortalecer el álgebra a través de los procesos aritméticos en la educación secundaria. Perfiles Educativos, 36(143), pp. 16-20. Disponible en línea: <http://www.scielo. org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982014000100017&lng=es&tlng=en>.
  • Godino, J. D. (2010). Perspectiva de la didáctica de las matemáticas como disciplina científica. Universidad de Granada. Disponible en línea: <http://www.ugr.es/local/jgodino>.
  • Godino, J. D., Batanero, C. y Font, V. (2007). The ontosemiotic approach to research in mathematics education. ZDM. The International Journal on Mathematics Education, 39(1-2), pp. 127-135. https://doi.org/10.1007/s11858-006-0004-1
  • Hill, H. C., Ball, D. L. y Schilling, S. G. (2008). Unpacking pedagogical content knowledge of students. Journal for Research in Mathematics Education, 39, pp. 372-400. Disponible en línea: <http://www.jstor.org/stable/40539304>.
  • Isoda, M. y Olfos, R. (2009). El enfoque de resolución de problemas en la enseñanza de la matemática a partir del estudio de clases. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso, Pontifica Universidad Católica de Valparaíso.
  • Llinares, S. (1996). Conocimiento profesional del profesor de matemáticas: conocimiento, creencias y contexto en relación a la noción de función. En J. Ponte (Coord.). Desenvolvimiento profesional dos profesores de Matemática. ¿Qué formaçao? (pp. 47-82). Lisboa: Sociedad Portuguesa de Ciencias de Educação. 
  • Llinares, S. (1999). Intentando comprender la práctica del profesor de matemáticas. En J. P. Ponte y L. Serrazina (Orgs.). Educação Matemática em Portugal, Espanha e Itália–Atas da Escola de verão (pp. 109-132). Lisboa: SEM/SPCE.
  • Pino-Fan, L. R. y Godino, J. D. (2015). Perspectiva ampliada del conocimiento didáctico-matemático del profesor. Paradigma, 36(1), pp. 87-109. Disponible en línea: <http://revistas.upel.edu.ve/ index.php/paradigma/article/view/2662/1274>.
  • Schoenfeld, A. y Kilpatrick, J. (2008). Towards a theory of proficiency in teaching mathematics. En D. Tirosh y T. L. Wood (Eds.). Tools and processes in mathematics teacher education (pp. 321354). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), pp. 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
  • Sosa, L., Aguayo, L. M. y Huitrado, J. L. (2013). KFLM: Un entorno de aprendizaje para el profesor al analizar los errores de los estudiantes. En C. Dolores, M. S. García, J. A. Hernández, y L. Sosa (Eds.). Matemática Educativa: la formación de profesores (pp. 279-298). México, D.F.: Díaz de Santos.
  • Sosa, L., Flores-Medrano, E. y Carrillo, J. (2015). Conocimiento del profesor acerca de las características de aprendizaje del álgebra en bachillerato. Enseñanza de las Ciencias, 33(2), pp. 173-189. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1522
  • Stake, R. E. (2007). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
  • Tatto, M. T., Schwille, J., Senk, S. L., Ingvarson, L., Peck, R. y Rowley, G. (2008). Teacher Education and Development Study in Mathematics (TEDS-M): Policy, practice, and readiness to teach primary and secondary mathematics. Conceptual framework. Ámsterdam: IEA.
  • Varas, L., Lacourly, N., López, A. y Giaconi, V. (2013). Evaluación del conocimiento pedagógico del contenido para enseñar matemáticas elementales. Enseñanza de las Ciencias, 31(1), pp. 171187. https://doi.org/10.5565/rev/ec/v31n1.857
  • Zakaryan, D. y Ribeiro, C. M. (2016). Conocimiento de la enseñanza de números racionales: una ejemplificación de relaciones. Zetetiké, 24(3), pp. 301-321. http://dx.doi.org/10.20396/zet.v24i3.8648095