Can we learn on Psychotherapeutic Process Dimensions with Single Case Study? A Comprehensive Model of Change Processes Integrating Qualitative & Quantitative Methods derived from a case under Psychoanalytic Psychotherapy

  1. Ávila Espada, Alejandro 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Revista de psicoterapia

ISSN: 1130-5142 2339-7950

Año de publicación: 2021

Título del ejemplar: Psicoterapia Relacional Integrativa = Integrative Relational Psychotherapy

Volumen: 32

Número: 118

Páginas: 273-301

Tipo: Artículo

DOI: 10.33898/RDP.V32I118.452 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Revista de psicoterapia

Resumen

El psicoanálisis relacional afirma que un manejo adecuado de los procesos intersubjetivos desplegados en la psicoterapia es fundamental para promover un cambio efectivo. El análisis sobre algunas variables del terapeuta y el paciente y la interacción compleja y codeterminada entre ellas, nos brindan nuevas perspectivas sobre el proceso terapéutico. Este análisis nos lleva a cuestionar algunos temas y considerar desde una nueva mirada las funciones del terapeuta y los roles del paciente dentro del proceso terapéutico. Un grupo de investigadores de España, Argentina, México y Alemania han trabajado durante una década (1997-2008) en el Proyecto Salamanca-Barcelona-Madrid de Investigación en Procesos de la Psicoterapia (SMBP; Ávila-Espada et al., 1998a; 2002). Este proyecto, un estudio de investigación de caso único (sobre el caso de la Publicista), a lo largo de las principales fases del tratamiento completo (hasta 200 sesiones grabadas), nos ha brindado la oportunidad de adquirir un mejor conocimiento del proceso terapéutico, a través del análisis de contenido de sesiones y con datos cualitativos utilizando una variedad de procedimientos, como el PQS de Jones (Jones, 1985, 2000, 2001) y el Modelo de Ciclos de Emoción y Abstracción (Mergenthaler, 1996); Los Esquemas emocionales mediante el método FRAMES (Dahl, 1988; Dahl et al., 1992; Dahl y Teller, 1994); Patrones CCRT y CCRT-LU-S (Luborsky, 1977; Albani et al., 2002; López del Hoyo et al, 2004), y métodos nuevos (TLAP: Método del Plan de Acción Latente del Terapeita, Ávila-Espada y Mitjavila, 2001, 2003), entre otros.

Referencias bibliográficas

  • Aburto, M., Ávila-Espada, A., Castelo, J., Crespo, M., Espinosa, S., García-Valdecasas, S., Gasparino, A., Pinto, J. M., Rubí, M. L., Viada, A., & Vivar, P. (1999). La subjetividad en la técnica analítica. Escucha en acción [The subjectivity in the analytical technique. Listen in action]. Intersubjetivo, 1 (1), 7-55.
  • Albani, C., Pokorny, D., Blaser, G., Grueninger, S., Koenig, S., Marschke, F., Geissler, I., Koerner, A., & Geyer, M. (2002). Reformulation of the Core Conflictual Relationship Theme (CCRT) categories: The CCRT-LU Category System. Psychotherapy Research, 12(3), 319-338. https://doi.org/10.1093/ptr/12.3.319
  • Ávila-Espada, A. (2000, September). The Therapist´ Latent Action Plan Inference Method (TLAP): Procedure and Dimensions [Paper presentation]. Fisrt European Congress of Psychotherapy, Barcelona.
  • Ávila-Espada, A. (2005). Al cambio psíquico se accede por la relación [Psychic change is accessed through relationship]. Intersubjetivo, 7(2), 195-220.
  • Ávila-Espada, A. (2016). The intersubjective: A core concept for psychoanalysis. International Forum of Psychoanalysis, 25(3), 186-190. https://doi.org/10.1080/0803706X.2014.967813
  • Ávila-Espada, A. (2020). La Psicoterapia y el cambio psíquico, entre las Evidencias basadas en la Práctica, y la Práctica basada en las Evidencias. Una reflexión relacional sobre la Psicoterapia en el Siglo XXI [Psychotherapy and psychic change, between Evidence based on Practice, and Practice based on Evidence. A relational reflection on Psychotherapy in the XXI Century]. Revista de Psicoterapia, 31(116), 29-52. https://doi.org/10.33898/rdp.v31i116.401
  • Ávila-Espada, A., Bastos, A., & Castelo, J. (2002). Reflexiones sobre la potencialidad transformadora de un psicoanálisis relacional [Reflections on the transformative potential of a relational psychoanalysis]. Intersubjetivo, 4(2), 155-192.
  • Ávila-Espada, A., Gutiérrez, G., Mitjavila, M., & Poch, J. (2001, June). The effects of psychotherapist´ plans and interventions on the psychotherapeutic process: determining the predictive value of qualitative and quantitative dimensions [Paper presentation]. 32º Annual Meeting of the Society for Psychotherapy Research. Montevideo, Uruguay.
  • Ávila-Espada, A., Gutiérrez, G., Mitjavila, M., & Poch, J. (2002, March 9-10). SMBP Final Report on the Initial Phase of the Treatment: How the patient & Therapist contributes early to Psychoanalytic Psychotherapy Process [Poster]. 3rd. Joseph Sandler Research Conference, IPA-RAB Psychoanalysis Unit, University College-London.
  • Ávila-Espada, A., López del Hoyo, Y., Vidal-Didier, J., Albani, C., & Pokorny, D. (2006, June 21-24). Sensibility of the CCRT-LU-S method to identify changes in relational patterns throughout different phases of a treatment [Paper presentation]. 37th Annual Meeting of the Society for Psychotherapy Research. University of Edinburgh, Edinburgh, Scotland.
  • Ávila-Espada, A., & Mitjavila, M. (2001, March). The Therapist´ Latent Action Plan Inference Method (TLAP). A new method to predict therapist´contribution to outcome [Paper presentantion]. Annual Meeting of the Society for Psychotherapy Research-European Chapter, Leiden.
  • Ávila-Espada, A., & Mitjavila, M. (2003). El método del Plan de Acción Latente del Terapeuta (TLAP). Un nuevo método para predecir la contribución cualitativa del terapeuta al resultado del tratamiento [The Therapist´ Latent Action Plan Inference Method (TLAP). A new method to predict qualitative therapist´contribution to treatment outcome]. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 3, 9-33.
  • Ávila-Espada, A., Mitjavila, M., & Gutiérrez, G. (2004, June). Therapist Style Changes According to Technical Plans or as a Counter-transference Function? [Paper presentation]. 35º Annual Meeting of the Society for Psychotherapy Research. Roma, Italia.
  • Ávila-Espada, A., Vidal-Didier, J. J., Herrero, J. R., Mitjavila, M., Poch, J., & Gutiérrez, G. (1998a). The “Salamanca Psychotherapy Process Research Project” A summary of plans, goals and preliminary results. In H. Kächele, E. Mergenthaler, & R. Krause (Eds.), Psychoanalytic Process Research Strategies II. Ulm & Sarrbrüncken.
  • Ávila-Espada, A., Vidal-Didier, J. J., & the Unidad de Investigación en Psicología Clínica y Psicoterapia. (1998b). Aportaciones técnicas e instrumentales de la primera fase del Proyecto de Investigación del proceso de la psicoterapia en la Universidad de Salamanca. In M. S. Cruz, M. Garaigordobil, A. González, C. Maganto, & M. Plazaola (Eds.), Psicoanálisis en la Universidad: Cuestiones metodológicas e interdisciplinariedad (pp. 13-23). Xangorin, S.L./ Universidad del País Vasco.
  • Ávila-Espada, A., Vidal-Didier, J. J., Epstein, R., Duarte, A., Roussos, A., & Winkel, R. (1999). Ordenamiento Q del proceso de la psicoterapia. Versión castellana, Manual para la codificación [Ordering Q of the process of psychotherapy. Spanish versión, manual for coding]. Universidad de Salamanca.
  • Boston Change Process Study Group. (2002). Explicating the implicit: The Local Level and the Microprocess of Change in the Analytic Situation. International Journal of Psycho-Analysis, 83(5), 1051-1062. https://doi.org/10.1516/B105-35WV-MM0Y-NTAD
  • Boston Change Process Study Group. (2003). The “Something more” than interpretation revisited: Sloppiness and co-creativity in the psychoanalytic encounter. Journal of the American Psychoanalytic Association, 53(3), 693-729. https://doi.org/10.1177%2F00030651050530030401
  • Boston Change Process Study Group. (2010). Change in psychotherapy: A unifying paradigm. Norton.
  • Dahl, H. (1988). Frames of mind. En H. Dahl, H. Kachele, & H. Thoma (Eds.), Psychoanalytic process research strategies (pp. 51-56). Springer-Verlag.
  • Dahl, H., & Teller, V. (1994). The characteristics, identification and aplications of FRAMES. Psychotherapy Research, 3-4, 253-276. https://doi.org/10.1080/10503309412331334082
  • Dahl, H., Hölzer, M., & Berry, J. (1992). How to classify emotions for psychotherapy research. Verlag.
  • Desmet, M., Meganck, R., Seybert, C., Willemsen, J., Geerardyn, F., Declercq, F., Inslegers, R., Trenson, E., Vanheule, S., Kirschner, L., Schindler, I., & Kächele, H. (2013). Psychoanalytic Single Cases published in ISI-ranked journals: The construction of an on-line archive. Psychother. Psychosom, 82, 120-121. https://doi.org/10.1159/000342019
  • Feldman, M. (1997). Projective Identification. The analyst´s involvement. International Journal of Psycho-Anal., 78, 227-241.
  • Freud, S. (1909). Five lectures on Psycho-Analysis. S.E. 11.
  • Freud, S. (1912). Recommendations to physicians practising psycho-analysis. S.E. 12.
  • Hayes, J. A. (2004). The inner world of the psychotherapist: A program of research on counter-transference. Psychotherapy Research, 14(1), 21-36. https://doi.org/10.1093/ptr/kph002
  • Heimann, P. (1950). On counter-transference. International Journal of Psycho-Anal., 31, 81-84.
  • Hinshelwood, R. D. (1999). Counter-transference. International Journal of Psycho-Anal., 80, 797-818.
  • Jones, E. E. (1985). Manual for the Psychotherapy Process Q-Set. University of California. (Spanish translation by A. Ávila-Espada & J. J. Vidal Didier, Universidad de Salamanca, España).
  • Jones, E. E. (2000, June). Therapeutic Action: A Guide to Psychoanalytic Therapy [Paper presentation]. 32º Annual Meeting of the Society for Psychotherapy Research. Montevideo, Uruguay.
  • Jones, E. E. (2001). Therapeutic Action: A new Theory. American Journal of Psychotherapy, 55(4), 460-474. https://doi.org/10.1176/appi.psychotherapy.2001.55.4.460
  • Killingmo, B. (1995). Affirmation in Psychoanalysis. International Journal of Psycho-Analysis, 76, 503-518.
  • King, P. (1978). Affective response of the analyst to the patient´s communications. International Journal of Psycho-Anal., 59, 329-334.
  • Klug, G. & Huber, D. (1997, June). Analytic Intervention Rating Scale (A.I.R.S.) [Papper presentation]. 20th Ulm Workshop- Psychoanalytic Process Research Strategies-II, Ulm.
  • Lambert, M. J., Shapiro, D. A., & Bergin, A. E. (1986). The efffectiveness of psychotherapy. In S. L. Garfield & A. E. Bergin (Eds.), Handbook of Psychotherapy and Behaviour Change (3rd ed., pp.157-211). Wiley.
  • Litlle, M. (1951). Counter-transference and the patient´s response to it. International Journal of Psycho-Anal., 32, 32-40.
  • Litlle, M. (1957). R. The analyst´s total response to his patient´s needs. International Journal of Psycho-Analysis, 38, 240-254.
  • López del Hoyo, Y., Ávila-Espada, A., Pokorny, D., & Albani, C. (2004). Adaptation of the Categories System CCRT-LU to the Spanish language: the categories system CCRT-LU-S Intersubjetivo: Revista de Psicoterapia Psicoanalítica y Salud, 6(2), 296-308.
  • López del Hoyo, Y., Ávila-Espada, A., Pokorny, D., & Albani, C. (2005). Evolution of the therapeutic process in a single case through CCRT method and comparison reformulated- classic categories [Paper presentation]. Annual Meeting of the European Society for Psychotherapy Research. European Chapter, Lausanne.
  • López del Hoyo, Y., Pokorny, D., & Ávila-Espada, A. (2008, June 18-22). CCRT & CCRT-LU-S Contributions for a Better Comprehension of Psyhotherapy Process [Paper presentation]. 39th Annual Meeting of the Society for Psychotherapy Research. Barcelona, Spain.
  • Luborsky, L. (1977). Measuring a pervasive psychic structure in psychotherapy: the core conflictual relationship theme. En N. Freedman & S. Grands (Eds.), Communicative Structures and psychic structures (pp. 367-395). Plenum Press.
  • Mergenthaler, E. (1996). Emotion‑Abstraction Patterns in Verbatim Protocols: A New Way of Describing Psychotherapeutic Processes. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 64(6), 1306‑1318. https://doi.org/10.1037/0022-006X.64.6.1306
  • Mergenthaler, E., Gril, S., Ávila-Espada, A., & Vidal-Didier, J. J. (2003). Protocolo de transcripción para el análisis computarizado del contenido de sesiones de psicoterapia, entrevistas y otros textos de interés clínico en español [Transcription protocol for the computerized analysis of the content of psychotherapy sessions, interviews and other texts of clinical interest in Spanish]. Revista de Psicoterapia, 14(53), 5-28.
  • Mitjavila, M. & Ávila-Espada, A. (2008, June 18-22). What have we learned on the Psychotherapy Process analyzing Patient and Therapist Variables [Paper presentation]. 39th Annual Meeting of the Society for Psychotherapy Research. Barcelona, Spain.
  • Mitjavila, M., Avila-Espada, A., & Gutiérrez, G. (2003). La evolución de las atribuciones referidas a si misma y a las personas significativas, a partir de los contenidos narrativos de las sesiones psicoterapéuticas [The development of the self-atribution and to significant others, from the narrative contents of the psychotherapeutic sessions]. Intersubjetivo, 5, 297-311.
  • Mitjavila, M., Ávila-Espada, A., Gutiérrez, G., & Poch, J. (2002). La aportación del terapeuta en la psicoterapia. El estilo de intervenciones en la fase inicial del tratamiento [The therapist contribution to psychotherapy. The style of interventions in the initial phase treatment]. Intersubjetivo, 4, 64-77.
  • Poch, J. & Ávila-Espada A (1998). Investigación en Psicoterapia. La contribución psicoanalítica [Research in Psychotherapy. The Psychoanalytic Contribution]. Paidós.
  • Racker, H. (1957). The meanings and uses of countertransference. Psychoanalytic Quarterly, 26(3), 303-356. https://doi.org/10.1080/21674086.1957.11926061
  • Rampulla, M. P. & Ávila-Espada, A. (2007). Aplicación del Método FRAMES a la formulación de hipótesis de tratamiento [FRAMES method application to formulation treatment hypotheses]. Clínica e Investigación Relacional, 1(1), 228-239.
  • Rampulla, M. P. & Ávila-Espada, A. (2011). Estudio multidimensional y conceptual del proceso de cambio terapéutico en María. Cambios observados en los prototipos de FRAMES [Multidimmensional and conceptual study for therapeutic change process in María. Observed change in FRAME’s prototypes]. Subjetividad y procesos cognitivos, 15(1), 230-247.
  • Sandler, J. (1976). Counter-transference and role-responsiveness. International Review of Psycho-Anal., 3(1), 43-47.
  • Stolorow, R. D., Atwood, G. y Brandchaft, B. (1994). The Intersubjective Perspective. Jason Aronson.
  • Stern, D. N., Sander, L. W., Nahum, J. P., Harrison, A. M., Lyons-Ruth, K., Morgan, A. C., Bruschweilerstern, N., & Tronick, E. Z. (1998). Non-Interpretive Mechanisms in Psychoanalytic Therapy: The ‘Something More’ Than Interpretation. Int. J. Psycho-Anal., 79, 903-921.
  • Toro, I., Gutiérrez, G., & Ávila-Espada, A. (2008, June 18-22). Contributions of PQS Dimensional Analysis to Description and Comprehension of Changes across Psychoanalytic Psychotherapy [Paper presentation]. 39th Annual Meeting of the Society for Psychotherapy Research. Barcelona, Spain.
  • Vidal-Didier, J. J. (2008). Emotion & Abstraction patters in the therapeutic process of a psychoanalytic psychotherapy case [Unpublished Research Monograph].
  • Winnicott, D. W. (1949). Hate in the countertransference. International Journal of Psycho-Anal., 30, 69-74.