Competencias profesionales para la gestión de emisoras universitarias en España

  1. Miguel Ángel Ortiz Sobrino
  2. Carmen Marta Lazo
  3. Paloma Contreras-Pulido
Journal:
Cuadernos.Info

ISSN: 0719-3661

Year of publication: 2021

Issue: 48

Pages: 190-214

Type: Article

DOI: 10.7764/CDI.48.27667 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cuadernos.Info

Abstract

University radio stations are media that have a long history at the international level, mainly in Latin America and in some European countries. However, in Spain, their strong emergence begins in the 21st century thanks, among other things, to the possibilities offered by the Internet and the technological convergence. There are currently almost 30 stations that make up a diverse map of this type of media in the country. This has led to a research work corpus focused mainly on the content and shape of these stations programs and their possible social function, leaving a research niche concerning who constitute the teams that make them a reality. Thus, this article presents the results of a research into the professional skills required for management in Spanish university radio stations. As a research technique, we applied an online survey to their directors, validated by six academics from different Spanish universities linked to Communication Sciences and Education Sciences, which was completed with an interview with two female directors of university radio stations. The results reveal the importance of competencies for planning, management and organization of work, as well as a considerable relevance of social skills, and they could be taken into account to update the curricular content of university degree courses related to this medium

Bibliographic References

  • Citas Aguaded, I. y Contreras-Pulido, P. (2011). La radio universitaria como servicio público para una ciudadanía democrática. La Coruña: Netbiblo.
  • Agustín Lacruz, M. C.; Marta-Lazo; C. y Ubieto, M. (2013). Perfiles profesionales y espacios de empleo en Información y Comunicación. Madrid: ICONO14.
  • Alarcón García, G. y Guirao Mirón, C. (2013). El enfoque de las capacidades y las competencias transversales en el EEES. Historia y Comunicación Social, 18. Nº Esp. Dic. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44318
  • Contreras-Pulido, P. y Parejo Cuellar, M. (2013).+ Ciencia. Cómo trabajar la divulga¬ción científica desde las Radios Universitarias. Salamanca: Comunicación social.
  • Contreras-Pulido, P. y Aguaded, I. (2018). Radios universitarias en la encrucijada. El caso de la regulación en Andalucía. Mediterránea de Comunicación. Vol. Núm. 1, 9. DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.4
  • Dios,I.; Calmaestra, J. y Rodríguez-Hidalgo, A. (2018). Validación de la escala de competencias docentes organizacionales y didácticas para educadores. Revista Mexicana de Investigación Educativa. Vol. XXIII, núm. 76, Enero-Marzo.
  • Durán Mañes, Á. (2011). Las escasas posibilidades de la radio sin ánimo de lucro ante la Ley General Audiovisual: La incomprensible marginación de las emisoras universitarias públicas. DERECOM, 6.
  • Espino, C. y Martín Pena, D. (2012). Las TIC y las radios universitarias: hacia una nueva comunicación. En Las radios universitarias, más allá de la radio. Las TIC como recursos de interacción radiofónica. Barcelona: UOC.
  • Fidalgo Díez, D. (2009). Las radios universitarias en España. Transformación al mundo digital. TELOS, Núm. 80. Julio–septiembre. Recuperado de: https://goo.gl/VthMq7
  • González Conde, J. y Zamarra, M. (2018). Radios universitarias: Plurales, abiertas y participativas. Mediterránea de Comunicación, núm.1, 9, 2018. DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.7
  • González, Julia y Salgado, C. (2009). Redes de participación e intercambios en la radio pública: los podcasting. Revista Comunicar, 33, p. 45-54, 2009. DOI: https://doi.org/10.3916/c33-2009-02-004
  • Grande, I. y Abascal, E. (2014). Fundamentos y Técnicas de Investigación. Comercial. 12ª Edición. Madrid: ESIC.
  • Lefebvre, T. (2011). La bataille des radios libres: 1977-1981. París: Nouveau Monde Éditions.
  • Ley General de la Comunicación Audiovisual (2010). Madrid: B.O.E.
  • López Vidales, N. y Ortiz Sobrino, M. Á. (2011). Viejas nomenclaturas. TELOS, núm. 87, 7-10.
  • Marín Díaz, V. (2014) Las ondas universitarias o las universidades en las ondas. EDMETIC, 3, 1.
  • Marta-Lazo, C. (2009). El proceso de reconversión de la Comunicación en el EEES. Icono14, 7, 3.
  • Marta-Lazo, C; Segura-Anaya, A. & Martín, J. (2013). Divulgación científica en Radio. Unizar: podcast e innovación ‘En clave de ciencia’. En Contreras-Pulido, P. y Parejo-Cuéllar, M.(edt.) +Ciencia. Cómo trabajar la divulgación científica desde las Radios Universitarias. Salamanca: Comunicación Social, Pp. 172-184.
  • Marta-Lazo, C. y Segura-Anaya, A. (2014). Despliegue de la radio universitaria española en la era de internet. En Martín Pena, D. y Ortiz Sobrino, M.A. Las radios universitarias en América y Europa. Madrid: Fragua, Pp. 101-113.
  • Marta-Lazo, C. y Martín-Pena, D. (2014). Antecedentes, estado de la cuestión y prospectiva de las radios universitarias. Educación Mediática y TIC. EDMETIC, 3 ,1, Pp. 2-7.
  • Martín Pena, D. y Ortiz Sobrino, M.A. (Eds.). (2014). Perspectivas de las radios universitarias en el mundo. Madrid: Fragua.
  • Martín-Pena, D. y Contreras-Pulido, P. (2014). Las radios universitarias en España: inicios, evolución y panorama actual. En Martín Pena, D. y Ortiz Sobrino, M.A. Las Radios Universitarias en América y Europa. Madrid: Editorial Fragua.
  • Martín Pena, D. y Aguaded, I. (2016). La radio universitaria en España: comunicación alternativa de servicio público para la formación. Comunicación y Sociedad, 25, ene/jun.
  • Martín-Gracia, E. Marta-Lazo, C. y González-Aldea, P. (2018). La radio universitaria en su dimensión formativa: Estudio de caso de Radio Unizar. Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 9, 1, Pp. 49-68. DOI: https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.3
  • Melgarejo, I. (2017). La competencia mediática en el currículum del Segundo ciclo de Educación Infantil en la Región de Murcia: propuesta para el fomento de la alfabetización mediática a través de las series infantiles de animación educativas Pocoyó y Jelly Jamm. (Tesis doctoral). Murcia: UCAM.
  • Pérez Tornero, J. y Giraldo, S.(2010). El ciberperiodismo en la Web 2.0: concepciones, perfiles y habilidades del periodista en la Red Social. En Cebrián Herreros, M. (Ed.). Desarrollos del periodismo por Internet. Madrid: Comunicación Social.
  • Pineiro-Otero, T. y Ramos, F. (2011). Potencialidades educativas de las webradios universitarias. Una aproximación desde la perspectiva docente y discente. REDMARKA, núm. 6,1, 2011.
  • Ponce, C. (2018). La educomunicación en las radios universitarias de España y Portugal: Una propuesta de innovación docente para la formación radiofónica. Elche (Alicante): UMH.
  • Ortiz Sobrino, M.A.; Rodríguez Barba, D. y Cheval, J.J. (2014). La radio universitaria en el siglo XXI: perspectiva hispano-francesa. EDMETIC, 3.
  • Ortiz Sobrino, M.A.; Salgado, C. y Cavadas, M.A. (2014). Las radios universitarias españolas en la convergencia digital. En Sierra, J. (Coord.), Miscelánea sobre el entorno audiovisual 2014. Madrid: Fragua.
  • Ortiz Sobrino, M.A.; Marta-Lazo, C. y Martín Pena, D. (2016). La radio universitaria online como construcción colectiva: el caso de InfoRadio. En Mateos, C. y Herrero, J. (Coords.). La pantalla insomne. Cuadernos Artesanos de Comunicación. La Laguna (Tenerife): Latina 2016. http://www.cuadernosartesanos.org/#
  • Ortiz Sobrino, M.A. y Cuesta, J. (2004). La radio digital nuevos perfiles profesionales. Madrid: IORTV.
  • Ortiz Sobrino, M.A.; Marta-lazo, C. y Martín Pena, D. (2016). La formación de competencias profesionales en los estudiantes de Comunicación Social de las emisoras universitarias en España y Portugal: situación y resultados asimétricos. Signo y Pensamiento, 68, 35. DOI: http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.syp35-68.fcpe
  • Ortiz Sobrino, M.A. (2018). La necesaria redefinición de las radios universitarias en España. Revista Mediterránea de Comunicación, 1, 9.
  • Vázquez, M. (2012). La radio universitaria en México y España. Estudio de participación y formación de los jóvenes (Tesis doctoral). Bar¬celona: Universidad Pompeu Fabra.
  • Vázquez, M. (2018). Análisis comparativo de la radio universitaria en España y Méjico mediante el estudio de caso múltiple. Mediterránea de Comunicación, 1,9. DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.11