Tabaimo: innovación e identidad.La sociedad japonesa desde la Bienal de Arte de Venecia (2011)

  1. Pilar Cabañas
Revista:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Año de publicación: 2021

Volumen: 33

Número: 2

Páginas: 361-379

Tipo: Artículo

DOI: 10.5209/ARIS.67059 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Arte, individuo y sociedad

Resumen

This research analyzes the work of Japanese artist Tabata Ayako (Nagano, 1975) from the perspective of innovation and identity. Focus is put on her exhibition at The Venice Biennale in 2011, a decisive point of her career, since she was selected as the flag bearer in this so-called “art Olympics”. Along this paper, her work at the Biennial is framed in the context of cultural diplomacy and it is analyzed how the the artist ́s approach trying to highlight that her most authentic contributions come from local color and local flavor. It emerges that her Japanese self is the contribution she can make to the world of art in a unique way. However, a section dedicated to studying the meaning of the term nippon in her titles makes us see that this positioning does not leave aside a criticism of her own society, asking her compatriots for greater critical capacity and personal involvement in society. On the other hand, analyzing her work makes it clear that identity is not something anchored in the past, as she herself demonstrates by plunging into the digital world. In order to carry out this research, a phenomenological-hermeneutical methodology has been used that has allowed us to reach a series of particular conclusions about her work, but also with a more general character about the subject of identity, innovation and artistic interrelations.

Referencias bibliográficas

  • Almazán, D., Arias, M., Baas, J., Barlés, E., Cabañas, P., Ferro, Mª J., … Vallejo, I. (2018). Principio Asia. China, Japón e India y el arte contemporáneo en España (1957-2017). Madrid: Fundación Juan March.
  • Aono, N. (28 de abril de 2019). “アーティストが作品を選んだら? “横美”30周年記 念展へ|青野尚子の今週末見るべきアート [¿Qué pasaría si el artista eligiera una obra? En la exposición del 30 aniversario de “Yokobi”. Arte para ver este fin de semana según Naoko Aono]. Brutus Casa. Tokio, Japón. Recuperado de https://casabrutus.com/art/103657/2
  • Baas J. (2005). Smile of the Buddha. Eastern Philosophy and Western Art from Monet to Today. Berkeley: University of California Press.
  • Cabañas, P. (2000). La fuerza de Oriente en la obra de Joan Miró. Madrid: Electa.
  • Cabañas, P. y Trujillo, A. (2012). La creación artística como puente entre Oriente y Occidente. Madrid: Grupo de Investigación Asia.
  • Chinatsu, K. (2009). Tabaimo: DANMEN. Yokohama: Yokohama Museum of Art.
  • DeBevoise, J. (15 de septiembre de 2011) A Walkthrough with Tabaimo. Asian Art Archives in America. Recuperado de http://www.aaa-a.org/programs/a-walkthrough-with-tabaimo/
  • Fujitaka, K (27 de mayo de 2008). Video Installation in Translation: an interview with Tabaimo. NY Art Beat. Recuperado de http://www.nyartbeat.com/nyablog/2008/05/video-installation-in-translation-an-interview-with-tabaimo/
  • Kent, R. (10 de septiembre de 2014). Unquiet waters: Tabaimo. Museum of Contemporary Art Australia. Recuperado de https://www.mca.com.au/stories-and-ideas/unquiet-waterstabaimo-curatorial-essay/
  • Kino, C. (13 de octubre de 2011). Cutting through Cute to the Real Japan. The New York Times. Recuperado de https://www.nytimes.com/2011/10/16/arts/design/tabaimo-videoshow-at-james-cohan-gallery.html
  • Kishimoto, Y. (dir.) (2007). imo-la Tabaimo 2007. Ufer! Art Documentary (111 min.)
  • Lazaga, N. (2007). La caligrafía japonesa. Origen, evolución y relación con el arte abstracto occidental. Madrid: Hiperión.
  • Monnet, L. (2006). “Such is the Contrivance of the Cinematograph”: Dur(anim)ation, Modernity, and Edo Culture in Tabaimo’s Animated Installations. En Brown, S.T. (ed.) Cinema Anime: Critical Engagements with Japanese Animation (pp. 189-225). New York: Palgrave Macmillan.
  • Morishita, A. (2005). “The Pain of Ordinariness: The Art of Tabaimo”. En Gehman, Ch. y Reinke, S. The Sharpest Point: Animation at the End of Cinema (pp. 85-95). Toronto: YYZ Books.
  • Quaroni, G. (2007). Tabaimo. París: Fondation Cartier pour l’art contemporain.
  • Rawlings, A. (23 de julio de 2006). Interview with Tabaimo. Tokyo Art Beat. Recuperado de http://www.tokyoartbeat.com/tablog/entries.en/2006/07/interview_with_tabaimo.html
  • Ringelberg, K. (2017). Little sister, big girl: Tabaimo and the gendered devaluation of contemporary Japanese art. Woman’s art journal, Vol. 38 (2), 31-41.
  • Ringelberg, K. (2018). Tabaimo. Oxford University Press.
  • Rodríguez, R. (2012). Japón en Occidente. Arquitecturas y paisajes del imaginario japonés: del exotismo a la modernidad. Valladolid: Universidad de Valladolid
  • Tabaimo on Venice Biennale: A Complete Report (Part I) (1 de septiembre de 2011). Wochi Kochi Magazine. Recuperado de https://www.wochikochi.jp/english/topstory/2011/09/venezia-biennale01.php
  • Tabaimo on Venice Biennale: A Complete Report (Part II) (1 de septiembre de 2011b). Wochi Kochi Magazine. Recuperado de https://www.wochikochi.jp/english/topstory/2011/09/venezia-biennale02.php
  • Tabaimo, Hara Bijutsukan (2006). ヨロヨロン 束芋 = Yoroyoron Tabaimo. Tokyo: Hara Bijutsukan.
  • Tabaimo, Kuma, Ch., Yokohama Bijutsukan, Kokuritsu Kokusai Bijutsukan (2009). 束芋 : 断面の世代 [Tabaimo: Danmen no sedai]. Kyoto: Seigensha.
  • Tanizaki, J. (1ª ed. 1933, 2011). El elogio de la sombra. Madrid: Siruela.
  • Trujillo, A. (2013). “Superflat” o el carácter híbrido de la cultura japonesa según Takashi Murakami. Anales de historia del arte, 23 (1), 67-77.
  • Trujillo, A. (2015). La identidad como estrategia en la obra de Murakami Takashi: un discurso de ida y vuelta (Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid). Recuperado de https://eprints.ucm.es/38190/1/T37412.pdf
  • Uematsu, Y., “Media Art, Evolving into Actuality”. En Art Division: Jury Critiques. Japan Media Arts Festival Archive. Recuperado de: http://archive.j-mediaarts.jp/en/festival/2013/art/jury-critiques/17jc_a_UEMATSU_Yuka/
  • Walker Art Center (7 de febrero 2003). Artist interview: Tabaimo [Archivo de video]. Recuperado de https://walkerart.org/magazine/artist-interview-tabaimo.
  • Westgeest, H. (1996). Zen in the Fifties. Interaction in Art between East and West. Zwolle: Waanders; Amstelveen: Cobra Museum voor Moderne Kunst, 1996.