Actitudes de los maestros ante la inclusión educativa en Colombia, Guatemala y España

  1. Laura Hernández Izquierdo
  2. Álvaro Marchesi
Zeitschrift:
Ciencia y Educación

ISSN: 2613-8794 2613-8808

Datum der Publikation: 2021

Ausgabe: 5

Nummer: 1

Seiten: 7-24

Art: Artikel

DOI: 10.22206/CYED.2021.V5I1.PP7-24 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Ciencia y Educación

Zusammenfassung

Teachers are a key element in the development of inclusive education and their attitudes have a direct impact on the attitudes of their own students. Therefore, it is essential to know the opinion of teachers towards in-class teaching and diversity. For this reason, 132 teachers and 40 educational specialists from Guatemala, Colombia and Spain participated in this research by answering individual questionnaires and conducting open interviews respectively. The participating teachers, coming from three countries with different social, cultural and educational backgrounds, shared their opinions about the inclusion of students with disabilities and the inclusion of students from other cultures. The results show how in the aforementioned three countries, the adequate conditions to achieve the full inclusion of students with special educational needs in mainstream schools are not yet present. Attitudinal barriers and discrimination towards the indigenous and Afro-descendant population in Guatemala and Colombia respectively, which are transmitted to the youngest from their educational, family and social context, are also identified.

Bibliographische Referenzen

  • Abbott, L. (2006). Northern Ireland headteachers’ perceptions of inclusion. International Journal of Inclusive Education, (10), 627-643.
  • Ainscow, M. (6 septiembre de 2017). Pasos para la inclusión en las escuelas https://cutt.ly/8h7Ugg0
  • Avramidis, E. y Norwich, B. (2002). Teachers’ attitudes towards integration/inclusion: a review of the literature. European Journal of Special Needs Education, (17), 129-147.
  • Boer, B. (2012). Inclusion: a question of attitudes? A study on those directly involved in the primary education of studens with special educational needs and their social participation. Groninger: Stichting Kinderstudies.
  • Calderón, F., Hopenhayn, M. y Ottone, E. (1996). Esa esquiva modernidad: desarrollo, ciudadanía y cultura en América Latina y el Caribe. UNESCO-Nueva Sociedad.
  • Carbonell, F. (2002). Educación intercultural: principales retos y requisitos indispensables. Cooperación Educativa, (65), 63-68.
  • Consejo Nacional para la Atención de las Personas con Discapacidad (2006). Política nacional en discapacidad. Guatemala: CONADI.
  • Echeita, G. (2017). Educación inclusiva. Sonrisas y lágrimas. Aula Abierta, (46), 17-24.
  • Fernández, M. y Terrén, E. (2008). De inmigrantes a minorías: temas y problemas de la multiculturalidad. Revista de educación, (345), 15-21
  • Florian, L. (2014). Reimagining special education: why new approaches are needed. En L. Florian. The SAGE handbook of special education. (pp. 9-22). SAGE.
  • Gómez Beltrán, J. C. (2010). Discapacidad en Colombia: Reto para la Inclusión en Capital Humano. Bogotá: Fundación Saldarriaga Concha.
  • Hernández, L. (2015). Estudio sobre las actitudes de los niños de 4 a 8 años hacia las diferencias étnico-culturales y hacia la discapacidad en Colombia, Guatemala y España. [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/34359/
  • López, N. (coord.) (2012). Equidad educativa y diversidad cultural en América Latina. Buenos Aires: IIPE/UNESCO.
  • Marchesi, A., Tedesco, J. y Coll, C. (coord.) (2011). Calidad, equidad y reformas en la enseñanza. Madrid: OEI/Fundación Santillana.
  • Marchesi, A. y Martín, E. (2014). Calidad de la enseñanza en tiempos de crisis. Madrid: Alianza Editorial.
  • Marchesi, A. Coll, C. y Palacios, J. (2017). Desarrollo psicológico y educación: respuestas educativas a las dificultades de aprendizaje y del desarrollo. Madrid: Alianza Editorial.
  • Marshall, J., Ralph, S., y Palmer, S. (2002). ‘I wasn’t trained to work with them’: mainstream teachers’ attitudes to children with speech and language difficulties. International Journal of Inclusive Education, (6), 199-215.
  • Meijer, C. J. W. (2003). Integración en Europa: disposiciones relativas a alumnos con necesidades especiales. Tendencias en 14 países europeos. Real Patronato de Prevención y de Atención a Personas con Minusvalías.
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional (2018). Estadísticas enseñanzas no universitarias. Alumnado con necesidad específica de apoyo educativo. Instituto Nacional de Estadística. https://cutt.ly/dh7Ur1J
  • Pearman, E. L., Huang, A. M. y Mellblom, C. I. (1997). The inclusion of all students: concerns and incentives of educators. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 32(1), 11-20.
  • Rahona, M. y Morales, S. (2013). Educación e inmigración en España: desafíos y oportunidades. Colección Metas Educativas. OEI-Fundación Alternativas. https://cutt.ly/Ph7UiTU
  • Rea, H., McKenzie, K., y Murray, G. (2011). The impact of training on teacher knowledge about children with an intellectual disability. Journal of Intellectual Disability, 15(1), 21-30.
  • Roux, G. (2010). Políticas públicas para el avance de la población afrocolombiana: revisión y análisis. Panamá: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo.
  • Sales, A., Moliner, O. y Sanchiz, M. L., (2001). Actitudes hacia la atención a la diversidad en la formación inicial del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 4(2).
  • Zapata, R. (2014). Diversidad cultural en la formación del futuro profesorado en América Latina. Necesidades y perspectivas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 219-234.