El cine móvil. ¿Ficción o realidad?

  1. Nuria Pradilla 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
ASRI: Arte y sociedad. Revista de investigación

ISSN: 2174-7563

Datum der Publikation: 2020

Titel der Ausgabe: Paradigmas de la Narrativa Audiovisual. Flujos de la imagen

Nummer: 18

Seiten: 126-136

Art: Artikel

Andere Publikationen in: ASRI: Arte y sociedad. Revista de investigación

Zusammenfassung

This article discusses the possibilities of making a cinema with the mobile phone through the exposure of the most relevant cases of feature films made with mobile phones in recent years. This technology has undergone changes of such caliber that today it is presented as a very interesting alternative to the conventional camera. And it is in independent cinema, where it promises to obtain its greatest development in the coming years, being able to consolidate, in the near future, as a new option to film and distribute films through conventional screens or those of the own devices.

Bibliographische Referenzen

  • Aguado, J. M. y Martínez, I. (2008). La cuarta pantalla: Industrias culturales y contenido móvil. En: Aguado, J. M. y Martínez, I. (coords.). Sociedad móvil. Tecnología, identidad y cultura. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • A.T.L. (24-4-2008). Todos flipando con Unsane, y el mejor director de cine con iPhone es español. Esquire. Recuperado de http://bit.ly/ConradMessEsquire
  • Baker, C. , Schleser, M., & Morga, K. (2009). Aesthetics of mobile media art, Journal of Media Practice, 10:2-3, 101-122, Doi: 10.1386/jmpr.10.2-3.101_1
  • Botella, C. (2011). An Interview with Dutch filmmaker Cyrus Frisch. Off Beat Cinema, August-July issue. http://issuu.com/offbeatcinema/docs/summer2011
  • Deren, M. Amateur versus profesional. El universo dereniano. En: Textos fundamentales de la cineasta Maya Deren, Carolina Martínez, prólogo, edición y traducción. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 2015.
  • Goggin, G., Hjorth, L. (Ed.) (2014): The Routledge Companion to Mobile Media. Abingdon. Oxon: Routledge.
  • Márquez, I. (2015). Una genealogía de la pantalla: del cine al teléfono móvil. Barcelona: Anagrama.
  • Márquez, I. (2017). El smartphone como metamedio. Observatorio, 11(2), 61-71. Recuperado de https://bit.ly/2xqCFis
  • KXM. (2018, Febrary 19). Sean Baker on Tangerine. [Archivo de vídeo]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=T-OnJUTalv4
  • Sabeckis, C. (2013). El séptimo arte en la era de la revolución tecnológica. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, 45, 53-64.
  • Schleser, M. (2014). A Decade of Mobile Moving-image Practice. In The Routledge Companion to Mobile Media, ed. Gerard Goggin and Larissa Hjorth. London: Routledge. p.157-170
  • Soderberg, S. (2013). Keynote at the 56th San Francisco International Film Festival. 56th San Francisco International Film Festival, San Francisco. Recuperado de http://bit.ly/SoderberghVulture
  • Tognazzi, A. (2012). Las transformaciones de los contenidos audiovisuales y la influencia de los dispositivos móviles en el nuevo escenario transmedia Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura. Num. monogràfico, 81-95.
  • Von Trier, L. Vinterberg, T., Krag-Jakobsen, S. y Levring, K. (1995). Manifiesto Dogma 95. Recuperado de https://extracine.com/2007/09/1995-manifiesto-dogma. Copenhague.