La narración del videojuego en el laberinto de la Mise en Abyme
- Mar Marcos Molano 1
- Michael Santorum 1
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 2174-7563
Datum der Publikation: 2020
Titel der Ausgabe: Paradigmas de la Narrativa Audiovisual. Flujos de la imagen
Nummer: 18
Seiten: 193-203
Art: Artikel
Andere Publikationen in: ASRI: Arte y sociedad. Revista de investigación
Zusammenfassung
Video games incorporate into traditional storytelling the ability to tell stories through actions carried out by player-characters. This is only possible because video game narration has taken new expressive paths along which to make its stories travel: as opposed to the linearity of paths traced in a single direction, typical of classic exercises, the labyrinth of paths in multiple directions specific to the video game, and whose interpretation is finally carried out by the player-character, only after an intricate exercise of "mise en abyme".
Bibliographische Referenzen
- Aarseth, E. (1997). Cybertext: perspectives on ergodic literature. Baltimore: John Hopkins University Press
- Aston, J., Gaudenzi, S., Rose, M (Ed.) (2017). I-docs. The envolving practices of interative documentary, London & New York, Wall flowers Press
- Bal, M. (1990). Teoría de la Narrativa, Madrid: Cátedra
- Bauman, Z. (2006). Tiempos líquidos. Buenos Aires: Tusquets Editores
- Bogost, I. (2007). Persuasive Games, Cambridge, Londres, MIT Press
- Cabañes, E. (2012). Del juego simbólico al videojuego: la evolución de los espacios de producción símbólica. Videojuegos y juventud, nº 99. INJUVE, Revista de Estudios de Juventud
- Chatman, S. (1990.) Historia y Discurso. La estructura narrativa en la novela y el cine. Madrid: Taurus Humanidades
- Crawford, Ch. (2002). The art of computer game desing, Berkeley, California, Osborne McGraw-Hill (2ª ed)
- Darley, A. (2000). Cultura visual y cultura visual digital. Espectáculo y nuevos géneros en los medios de comunicación, Barcelona, Paidós
- Gadamer, H. (1996). Verdad y método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Salamanca, Sígueme Ediciones
- Jenkins, H. (2004). Game design as Narrative Architecture, (CL), Cambridge, London MIT Press
- Lacan, J. (1975). Entrevista en la Universidad de Yale. Scilicet (6/7)
- Marcos Molano, M., Romero Chamorro, S.F., Santorum, M. (2019). El Storyworld en la narrativa de los juegos documentales interactivos: el caso de Fort McMoney ICONO14, 17 (1), 39-59. DOI: 10.7195/ri14.v17i1.1246 MONOGRÁFICO
- Ryan, M. L. (2006). Computer Games as Narrative: The Ludology versus Narrativism Controversy, Electronic Mediations Series, vol.17, University of Minnesota Press
- Ryan, M. L. Thon, J.N., (2014). Storyworlds across media. Toward media-consciuos narratology. Nebraska: Lincoln & London