“Gewalt”representaciones de la violencia en el expresionismo literario alemán a partir de Kierkegaard y Benjamin

  1. Gómez García, Carmen 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Escritura e imagen

ISSN: 1885-5687

Datum der Publikation: 2020

Nummer: 16

Seiten: 123-140

Art: Artikel

DOI: 10.5209/ESIM.73029 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Escritura e imagen

Zusammenfassung

The present article examines Søren Kierkegaard’s Fear and Trembling in order to explore the various expressionist representations of violence (Gewalt) conveyed by the word’s three different meanings in German, which are unknown in Spanish, English and French. Many authors, however, such as Arendt, Benjamin, Derrida or Weber, have reflected on violence, an essential motif in Expressionism, and so in the following pages images of violence in German literary expressionism (specifically, in texts by Georg Heym and Franz Kafka) will be reinterpreted for the first time in consideration of the original German term and its various applications.

Bibliographische Referenzen

  • Anz, T. y Stark, M., Manifeste und Dokumente zur deutschen Literatur 1910-1920, Stuttgart, Metzler, 1982.
  • Anz, T., Literatur des Expressionismus, Stuttgart, Metzler, 2002.
  • Arendt, H., Sobre la violencia (trad. Criado, C.), Madrid, Alianza, 2019.
  • Benjamin, W., Ensayos escogidos (traducción Murena, H.A.), Buenos Aires, El cuenco de plata, 2010.
  • Derrida, J., Fuerza de ley. El “fundamento místico de la autoridad” (trad. Barberá, A. y Peñalver, P.), Madrid, Tecnos, 1997.
  • Diccionario DUDEN https://www.duden.de
  • Gómez García, C., «¿Sueño o visión? Lo fantástico en el expresionismo alemán: El loco, de Georg Heym», en Andrade, P., A. Gimber y M. Goicoechea (eds.), Espacios y tiempos de lo fantástico. Una mirada desde el siglo XXI, Frankfurt am Main, Peter Lang, 2010.
  • Gómez García, C., «Friedrich Nietzsche y Stefan George: duelo por el dios plástico», en Escritura e Imagen nº 13 (2017).
  • Heym, G., El ladrón, traducción de Eduardo Knörr, Madrid, Amaranto, 2005.
  • Kafka, F., Tagebücher, 1910-1923, Frankfurt am Main, Fischer.
  • Kafka, F., La condena (trad. Gauger, C.), Madrid, Alianza, 2015.
  • Kierkegaard, S., La repetición. Temor y temblor. Escritos. Volumen 4/1 (ed. y trad. González, D. y Parcero, O.), Madrid, Trotta, 2019.
  • Maldonado, M., Expresionismo y las vanguardias en la literatura alemana, Madrid, Síntesis, 2006.
  • Nietzsche, F., Kritische Studienausgabe in 15 Einzelbänden, Berlín, New York, 1988.
  • Oehm, H., Subjektivität und Gattungsform im Expressionismus, Múnich, Fink, 1993.
  • Pinthus, K., Menschheitsdämmerung. Ein Dokument des Expressionismus, Berlín, Rowohlt, 1993.
  • Roetzer, H. G. y Siguan, M., Historia de la literatura en lengua alemana: desde los inicios hasta la actualidad, Barcelona, Universitat de Barcelona, 2012.
  • Schöning, M., “Gewaltkur. Expressionistische Kriegslyrik der Vorkriegszeit”, Euphorion: Zeitschrift für Literaturgeschichte nº 114 (2010), pp. 413-433.
  • Talens, J., Tres poetas expresionistas alemanes. Stadtler, Heym, Trakl, Madrid, Hiperión, 1997.
  • Vietta, S. y Kemper, H.-G., Expressionismus, Múnich, Fink, 1994.
  • Weber, M., Sociología del poder Los tipos de dominación (trad. Abellán, J.), Madrid, Alianza, 2012.