La medición de impacto y evaluación de programas de alfabetización en información para bibliotecas escolares

  1. Marzal García-Quismondo, Miguel Ángel
  2. Parra Valero, Pablo
  3. Colmenero Ruiz, María Jesús
Revista:
Revista española de documentación científica

ISSN: 0210-0614 1988-4621

Ano de publicación: 2011

Volume: 34

Número: 2

Páxinas: 190-211

Tipo: Artigo

DOI: 10.3989/REDC.2011.2.780 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista española de documentación científica

Resumo

This article analyzes the theoretical approach and methodological development of a project of applied research, as well as offering an approximation to the early results. The aim of the project, fi nanced by the Ministry of Education, was to propose a model of indicators for information literacy competency for school libraries. In considering information literacy as a competency for knowing and learning via networks, and the school library as a Teaching and Learning Resource Center, the authors propose a design for qualitative indicators to measure the progress and quality of information literacy programs in school libraries. The design of the model of indicators is presented, with the model categorized according to skills, abilities and competencies. These criteria were introduced into a questionnaire based on educational levels and covering selected digital resources. The applicability of this tool was tested in Asturias, Navarre and Madrid. The application of the questionnaire in these three regions of Spain, the nature of the questions, the processing of the resulting data, and an initial interpretative analysis by educational levels are described. Finally some initial conclusions are put forward for a future project, as are recommendations for developing a Knowledge Society beginning with an effective plan for information literacy programs in school libraries to be transformed into Teaching and Learning Resource Centers.

Referencias bibliográficas

  • Bundy, A. (1998). Information Literacy: The Key Competency for the 21st Century [en línea]. En: Proceedings of the IATUL Conference. Pretoria, Suráfrica, 1-5 de junio de 1998. [consulta: 13-02-2011].
  • Catts, R., y Lau, J. (2008). Towards information Literacy Indicators [en línea]. París: Unesco, p. 44 [consulta: 13-02-2011].
  • Colás, P.; Rodríguez, M., y Jiménez, R. (2005). Evaluación de e-learning. Indicadores de calidad desde el enfoque sociocultural. Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, vol. 6 (2), 1-11.
  • Driscoll, M. A. (2010). Information Literacy Seven Corners: Improving instruction by reviewing how librarians, faculty culture, professional literature, technology, and today’s college students converge [en línea]. Library Student Journal, vol. 5. [consulta: 13-02-2011].
  • Emmet, A., y Ende, J. (2007). Assessing Information Literacy Skills using ACRL Standards as a Guide. Referente Services Review, vol. 35 (2), 210-229. doi:10.1108/00907320710749146
  • High Level Group (2009). Benchmarking Digital Europe 2011-2015: conceptual framework. [en línea]. Luxembourg: Publications Office of the European Union, p.199 [consulta: 13-02-2011].
  • Instituto de Tecnologías Educativas (2010). Indicadores y datos de las Tecnologías de la Información y Comunicación en la Educación en Europa y España [en línea]. Madrid: ITE, Ministerio de Educación, p. 35. << [consulta: 13-02-2011].
  • Lindauer, B. G. (2006). Los tres ámbitos de evaluación de la alfabetización en información. Anales de Documentación, vol. 9, 69-81.
  • Marzal, M. A. (2009). Evolución conceptual de la alfabetización en información a partir de la alfabetización múltiple en su perspectiva educativa y bibliotecaria. Investigación Bibliotecológica (Revista de CUIB), vol. 23, (47), 129-160.
  • Marzal, M. A., y Cuevas, A. (2007). Biblioteca escolar para la sociedad del conocimiento en España. Ciência da Informação, vol. 37 (1), 54-68.
  • Viñas, V. (2004). Evaluación cualitativa de programas de desarrollo regional en zonas rurales. Revista de Estudios Regionales, vol. 71, 13-36.