"Tenendo pratica di Poeti, e d'huomini dotti"sobre Lodovico Dolce y Tiziano

  1. Arroyo Esteban, Santiago
Zeitschrift:
Anales de historia del arte

ISSN: 0214-6452

Datum der Publikation: 2011

Nummer: 1

Seiten: 41-56

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Anales de historia del arte

Zusammenfassung

This paper attempts to explore the relationship between the Venetian writer Lodovico Dolce and the painter Tiziano Vecellio taking as reference the Dialogo della pittura published by the first in 1557 and subsequently evaluating other dolcean works.

Bibliographische Referenzen

  • ARETINO, Pietro, Lettere, 6 vols., ed. de P. Procaccioli, Roma, Salerno Editrice, 1997-2002, III
  • ARROYO, Santiago, “«Memoria» de Lodovico Dolce en la Biblioteca Histórica Marqués de Valdecilla”, en Pecia Complutense, 12, 2010, pp. 110-136 [recurso electrónico: http://eprints.ucm.es/10044/].
  • ARROYO, Santiago, “Hacia el Dialogo della pittura. Lodovico Dolce y sus Lettere di diversi (1554-1555)”, en Anales de Historia del Arte, 19, 2009, pp. 157-179 [recurso electrónico: revistas.ucm.es/ghi/02146452/articulos/ANHA0909110157A.PDF].
  • BRAIDA, Lodovica, Libri di lettere. Le raccolte epistolari del Cinquecento tra inquietudini religiose e “buon volgare”, Roma-Bari, Editori Laterza, 2009, pp. 128-144.
  • CAMILLO, Giulio, La idea del teatro, ed. de L. Bolzoni, trad. de J. Raventós, Madrid, Siruela, 2006, p. 123.
  • CHARI MORETTO WIEL, Maria Agnese, “L’ultimo Tiziano, tra disegno e incisione”, en PUPPI, Lionello (ed.) (2007), op. cit., pp. 171-183.
  • CHECA, Fernando, “Lo stile maturo di Tiziano”, en FERINO-PAGDEN, Sylvia (ed.) (2008), op. cit., pp. 63-69.
  • CHECA, Fernando, “Tiziano, Venus, la Música y la idea de la pintura”, en Quintana, 4, 2005, pp. 83-97.
  • CHECA, Fernando, Tiziano y la monarquía hispánica. Usos y funciones de la pintura veneciana en España (siglos XVI y XVII), Madrid, Nerea, 1994, pp. 99-102.
  • DE ANDRÉS, Gregorio, Real Biblioteca de El Escorial, Madrid, Aldus, 1970, p. 53.
  • DIONISOTTI, Carlo, “Tiziano e la letteratura”, en PALLUCCHINI, Rodolfo (ed.), Tiziano e il Manierismo europeo, Florencia, L. S. Olschki, 1978, pp. 259-270.
  • DOLCE, Lodovico, Diálogo de la pintura, titulado Aretino, y otros escritos de arte, ed. y trad. de S. Arroyo, prólogo de F. Checa, Madrid, Akal, 2010.
  • DOLCE, Lodovico, Dialogo del modo di accrescere e conservare la memoria, ed. de A. Torre, Pisa, Scuola Superiore Normale, 2001
  • FALOMIR, Miguel, “Gli ultimi ritratti di Tiziano”, en FERINO-PAGDEN, Sylvia (ed.), L’ultimo Tiziano e la sensualità della pittura, catálogo de la exposición (Venecia, 2008), Venecia, Marsilio, 2008, pp. 139-145.
  • FOLENA, Gianfranco, Il linguaggio del Caos. Studi sul plurilinguismo rinascimentale, Turín, Bollati Boringhieri, 1991, pp. 255-279.
  • GARRARD, Mary D., “«Art more powerfull than Nature»? Titian’s Motto Reconsidered”, en MEILMAN, Patricia (ed.), The Cambridge Companion to Titian, Cambridge, Cambridge University Press, 2004, pp. 241-261
  • GENTILI, Augusto, “Ancora sull’Allegoria della prudenza”, en Studi Tizianeschi, IV, 2006.
  • GENTILI, Augusto, Da Tiziano a Tiziano. Mito e allegoria nella cultura veneziana del Cinquecento, 2ª ed., Roma, Bulzoni Editore, 1988.
  • GINZBURG, Carlo, “Ticiano, Ovidio y los códigos de la representación erótica en el siglo XVI”, en Id., Mitos, emblemas, indicios. Morfología e historia, Barcelona, Gedisa, 1989, pp. 117-137.
  • HOPE, Charles, “La famiglia di Tiziano e la dispersione del suo patrimonio”, en FERINO-PAGDEN, Sylvia (ed.), L’ultimo Tiziano e la sensualità della pittura, catálogo de la exposición (Venecia, 2008), Venecia, Marsilio, 2008, pp. 89-99.
  • HOSONO, Kiyo, “Venere e Adone di Tiziano: la scelta del soggetto e le sue fonti”, en Venezia Cinquecento, XIII, 26, 2003, pp. 111-162.
  • MANCINI, Matteo, Tiziano e le corti d’Asburgo nei documenti degli archivi spagnoli, Venecia, Istituto Veneto di Scienze, Lettere ed Arti, 1998.
  • MANCINI, Matteo, Ut pictura poesis. Tiziano y su recepción en España, tesis doctoral dirigida por F. Checa, Madrid, Servicio de publicaciones de la Universidad Complutense, 2010, [recurso electrónico: http://eprints.ucm.es/10440/].
  • PADOAN, Giorgio, “Tiziano epistolografo”, en Tiziano, catálogo de la exposición (Venecia-Washintgon, 1990), Venecia, Marsilio, 1990.
  • POCHAT, Götz, Figur und Landschaft. Eine historische Interpretation der Lands- chaftsmalerei von der Antike bis zur Renaissance, Berlín-Nueva York, De Gruyter, 1973, p. 449.
  • PUPPI, Lionello, “La biblioteca di Tiziano”, en PUPPI, Lionello (ed.), Tiziano. L’ultimo atto, catálogo de la exposición (Belluno-Pieve di Cadore, 2007-2008), Milán, Skira, 2007.
  • REARICK, William R., “From Arcady to the Barnyard”, en DIXON HUNT, John (ed.), The Pastoral Landscape, Washington, The National Gallery of Art, 1992.
  • ROMAN D’ELIA, Una, “Preliminary Catalogue of Writers with Connections to Titian” en Id., The poetics of Titian’s religious paintings, Cambridge, Cambridge University Press, 2005, pp. 157-188.
  • ROSAND, David, “Giorgione, Venice, and the Pastoral Vision”, en R. CAFRITZ, L. GOW- ING y D. ROSAND (eds.), Places of Delight: The Pastoral Landscape, cat. exp. (Washington, 1988-1989), Washington, The Phillips Collection - National Gallery of Art, Nueva York, Potter, 1988
  • SHEARMAN, John, Raphael in early modern sources (1483-1602), 2 vols., New Haven-Londres, Yale University Press, 2003.
  • TAGLIAFERRO, Giorgio, y AIKEMA, Bernard, Le botteghe di Tiziano, con Matteo Mancini y Andrew John Martin, Florencia, Alinari 24 Ore, 2009.
  • TIETZE-CONRAT, Erica, “Titian as a Letter Writer”, en The Art Bulletin, XXVI, 2, 1944, pp. 117-123
  • TROVATO, Paolo, Con ogni diligenza corretto. La stampa e le revisioni editoriali dei testi letterari italiani. 1470-1570, Bolonia, Il Mulino, 1991, p. 98, n. 32.
  • YATES, Frances A., El arte de la memoria, Madrid, Taurus, 1973.