La exhibición cinematográfica españolauna industria en recesión

  1. José Vicente García Santamaría
  2. Lidia Maestro Espínola
Journal:
adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

ISSN: 2174-0992

Year of publication: 2015

Issue Title: Vender (o comprar) el cine, hoy

Issue: 10

Pages: 77-97

Type: Article

More publications in: adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

Abstract

The Spanish exhibition managed to place since the mid-nineties until 2005 as one of the most developed industries in the European Union, but unduly linked to the «housing boom». With the advent of the economic crisis, to which was added, ironically, the continuous rise in the price of tickets, attendance at the meeting collapsed and Spanish cinema lost in a few years over forty million viewers. Today, two thirds of the park cinemas in Spain are not profitable, so it is understandable that a deep reorganization of the exhibition sector occurs, with more closures of cinema complexes and new merger and absorption between operators, to foster greater concentration in a sector very diversified and in which regional groups had achieved «atomization» property, unrivaled in the large countries of the European Union. However, the most serious and worrying fact is that, today, and after the loss of more than seven hundred screens in these years of crisis, more than 40% of Spanish territory has no cinemas where films can be seen, so we’re back to the situation in the early eighties when much of provincial capitals and towns with less than one hundred thousand people had lost all their theaters.

Bibliographic References

  • Acland, Charles R. (2003). Screen traffic: movies, multiplexes and global culture. Duke: Duke University Press.
  • Allison, Deborah (2006). Multiplex programming in the UK: the economics of homogeneity. En: Screen, Vol. 47, núm. 1. Oxford: Oxford University Press, 81-90. DOI: 10.1093/screen/hjl005.
  • Augros, Joël (2000). El dinero de Hollywood: financiación, producción, distribución y nuevos mercados. Barcelona: Paidós.
  • Augros, Joël y Kitsopanidou, Kira (2009). L´économie du cinéma américain: histoire d´une industrie culturelle et de ses stratégies. Paris: Armand Collin.
  • AIMC (2005-2015). Censo de salas de cine. Madrid: AIMC/Estudio General de Medios.
  • Álvarez Monzoncillo, José María y López Villanueva, Javier (2006). La situación de la industria cinematográfica española: políticas públicas ante los mercados digitales. Madrid: Fundación Alternativas.
  • Álvarez Monzoncillo, José María y López Villanueva, Javier (2011). Bárbaros a las puertas: la industria cinematográfica ante Internet. En: Bustamante, E. (Coord.): Las industrias culturales audiovisuales e Internet: experiencias, escenarios de futuro y potencialidad desde la periferia. La Laguna: Ideco.
  • British Film Institute (2010-2014). Statistical Yearbook. Disponible en http://www.bfi.org.uk (fecha de consulta: 15 de mayo de 2015)
  • CNC (2009-2014). Cinema Journal. Disponible en http://www.cnc.fr (fecha de consulta: 15 de mayo de 2015)
  • Créton, Laurent (2005). Économie du cinéma. Paris: Armand Collin.
  • Epstein, Edward Jay (2010). The Hollywood economist: The hidden financial reality behind the movies. Brooklyn, NY: Melville House.
  • European Audiovisual Observatory (2015). World film market trends. Estrasburgo.
  • FACUA (2014). Estudio comparativo sobre los precios de los cines en España en 2014 en las 50 capitales de provincias y las dos ciudades autónomas. Disponible en: https://facua.org/es/noticia.php?Id=8270 (fecha de consulta: 15 de mayo de 2015)
  • Fernández Blanco, Victor María (1998). El cine y su público en España. Madrid: Fundación Autor.
  • Forest, Claude (2002). L´argent du cinéma. Paris: Belin.
  • García Fernández, Emilio (2002). El cine español entre 1896 y 1939: historia, industria, filmografía y documentos. Barcelona: Ariel.
  • García Santamaría, José Vicente (2009a). El futuro de la exhibición: la transformación de los complejos de cine en complejos de ocio. En: Telos, núm. 78, enero-marzo. Madrid: Fundación Telefónica, 150-158.
  • García Santamaría, José Vicente (2009b). Operaciones de concentración en la exhibición española y análisis de la competencia. En: Área Abierta, núm. 22, marzo. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • García Santamaría, José Vicente (2013): Digitalización de salas de cine y 3D en España: la oportunidad perdida de una potencia mundial en el sector de la exhibición. En: L´Atalante, núm. 16, julio-diciembre. Valencia: Asociación L’Atalante 79-85.
  • García Santamaría, José Vicente (2015). La exhibición cinematográfica en España. Madrid: Cátedra.
  • ICAA (1995-2014). Boletín informativo, películas, recaudaciones y espectadores. Madrid: ICAA.
  • Izquierdo Castillo, Jessica (2010). El cine digital: la distribución y exhibición españolas ante el reto tecnológico. Madrid: Ciencias Sociales.
  • Litman, Barry Russel (1998). The motion picture mega-industry. Boston: Allyn and Bacon.
  • Maltby, Richard (2003). Hollywood Cinema. Oxford: Blackwell.
  • Media Salles (2000-2014). European Cinema Yearbook. Milan: Media Salles.
  • Mingant, Nolwenn (2010). Hollywood à la conquète du monde: marchés, stratégies, influences. Paris: CNRS.
  • MPAA (2000-2014). US Economic review; Theatrical market statistics; Worldwide market research and analysis. Disponible en http://www.mpaa.org
  • NATO (National Association of Theatre Owners) (2000-2014): Statistics/US Cinemas sites. Disponible en http://www.natoonline.org (fecha de consulta: 15 de mayo de 2015)
  • Palacio, Manuel (2005): El público en las salas. En: Castro de Paz, Jose Luis, Pérez Perucha, Julio y Zunzunegui, Santos (dirs.): La nueva memoria: historia(s) del cine español (1939-2000). A Coruña: Vía Láctea.
  • Pardo, Alejandro (2013). Digital Hollywood: How Internet and Social media are changing the movie business. En: Friedrich, Mike y Mülle-Bernninghans (eds.). Media Management and Social Media Business: Value Chain and Business Models in changing Media Markets. Berlin: Springer-Verlag.
  • SGAE (1999-2014). Anuario de las artes escénicas, musicales y audiovisuales. Madrid: Fundación Autor.
  • Vogel, Harold L. (2010). Entertainment Industry Economics: A guide for financial analysis. New York: Cambridge University Press.