Sobre la prudencia y el decoro de las imágenes en la tratadística del siglo XVI en España

  1. Vázquez Dueñas, Elena 1
  1. 1 Fundación Carlos de Amberes
Revista:
Studia Aurea: Revista de Literatura Española y Teoría Literaria del Renacimiento y Siglo de Oro

ISSN: 1988-1088

Any de publicació: 2015

Número: 9

Pàgines: 433-460

Tipus: Article

DOI: 10.5565/REV/STUDIAAUREA.150 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Studia Aurea: Revista de Literatura Española y Teoría Literaria del Renacimiento y Siglo de Oro

Resum

In the last session of the Council of Trent, held on December 4, 1563, a short decree was promulgated regarding the cult of the saints, relics and images, with a double purpose: to reaffirm the doctrine of the Catholic Church in the face of Protestantism’s advance and to exert control over the representation of religious images so as to prevent the populace from relating to them in idolatrous or superstitious ways. Yet these ideas had in fact been developing somewhat earlier, as evidenced in two of the first treatises on painting in Spain: Commentary on painting and ancient painters (1560) by Felipe de Guevara and On ancient painting by Francisco de Holanda (1548, translated into Spanish in 1563). This paper analyzes the discourse surrounding images before the Council’s decree took effect by considering these early Spanish artistic treatises, while also taking into account writings from the scholarly circle around Philip II (Ambrosio de Morales) and later (Fray José de Sigüenza). This article also addresses the impact of these Tridentine ideas on artistic practice, particularly as manifested at the Escorial.

Referències bibliogràfiques

  • Allende Salazar, Juan, «Don Felipe de Guevara, coleccionista y escritor de arte del siglo XVI», Archivo español de arte, I, 1925, pp. 184-192.
  • Aristóteles, Política (introducción y notas de Manuela García Valdés), Madrid, Gredos, 1988.
  • Bango Torviso, Isidro y Marías, Fernando, Bosch. Realidad, símbolo y fantasía, Vitoria, Silex, 1982.
  • Barberán, Cecilio, El padre José de Sigüenza como crítico de arte de las pintures del monasterio de El Escorial, El Escorial, 1964.
  • Bataillon, Marcel, Erasmo y el erasmismo, Crítica, Barcelona, 2000.
  • Blasco, Selina, El Padre Sigüenza y El Escorial, tesis doctoral inédita, Universidad Complutense de Madrid, 1999.
  • Blunt, Anthony, La teoría de las artes en Italia 1450-1600, Madrid, Cátedra, 2003.
  • Collantes Terán, José Miguel, «Felipe de Guevara, humanista: ostentador de sobrados títulos para ocupar un lugar de privilegio en la cultura hispana del siglo XVI», Anales de Historia del Arte, 2000, pp. 55-70.
  • Guevara, Felipe de, Comentario de la pintura y pintores antiguos, Biblioteca del Museo del Prado, Ms/8.
  • Holanda, F. de, De la pintura antigua y El diálogo de la Pintura, Madrid, Visor Libros, 2003.
  • Martínez-Burgos, Palma, «El decoro. La invención de un concepto y su proyección artística», Revista de la Facultad de Geografía e Historia, nº2, 1988, pp. 91-102.
  • —, «El debate de la imagen religiosa en el entorno de Felipe II», Reales Sitios, nº135, 1998, pp. 38-45.
  • Morales, Ambrosio de, Las Obras del Maestro Fernán de Oliva, natural de Córdoba, Rector que fue de la Universidad de Salamanca y Catedrático de Teología en ella; y juntamente quince discursos sobre diversas materias compuestos por su sobrino el célebre Ambrosio de Morales, Cronista del Católico Rey D. Felipe II, t. II, Córdoba, 1586 (2ªed. En la Imprenta de Benito Cano, Madrid, 1787).
  • Mulcahy, Rosemarie, Juan Fernández de Navarrete, el Mudo, pintor de Felipe II, Madrid, Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Felipe II, 1999.
  • Pérez de Moya, Juan, Philosofía secreta, Madrid, Cátedra, 1995.
  • Portús, Javier, «Placer, poder, saber. Algunas funciones de la imagen en la España de Felipe II» en VVAA, Felipe II. Un monarca y su época. Las tierras y los hombres del rey, Museo Nacional de Escultura, Palacio de Villena, Valladolid, Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, 1998.
  • Real Academia de Historia, Madrid, El Recibimiento que la Universidad de Alcalá de Henares hizo a los Reyes nuestros señores, quando vinieron de Guadalajara tres días después de su felicísimo casamiento (Alcalá de Henares, 1560), 3/2657.
  • Seznec, Jean, Los dioses de la antigüedad en la Edad Media y el Renacimiento, Madrid, Taurus, 1985.
  • Sigüenza, Fray José de, Historia de la Orden de San Jerónimo (ed. Ángel Weruaga Prieto), vol. II, Consejería de Educación y Cultura, 2000.
  • Vázquez Dueñas, Elena, Felipe de Guevara (c.1500-1563). Biografía y anàlisis crítico de su Comentario de la pintura y pintores antiguos, tesis doctoral inédita, Universidad Complutense de Madrid, 2011.
  • Yarza Luaces, Joaquín, «Aspectos iconográficos de la pintura de Juan Fernández Navarrete ‘el Mudo’ y relaciones con la Contrarreforma», Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, Universidad de Valladolid, t. 36, 1970, pp. 43-68.
  • Warburg, Abby, El Renacimiento del paganismo. Aportaciones a la historia cultural del Renacimiento europeo, Madrid, Alianza forma, 2005