El aprendizaje musical y artístico desde una perspectiva interculturalCaso de estudio la escolanía del sagrado corazón de Rosales

  1. Sirera Serradilla, Belén 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Dedica. Revista de Educação e Humanidades

ISSN: 2182-018X 2182-0171

Ano de publicación: 2016

Número: 9

Páxinas: 131-144

Tipo: Artigo

DOI: 10.30827/DREH.V0I9.6885 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Dedica. Revista de Educação e Humanidades

Resumo

The aim of this paper is twofold: on the one hand, to identify various choral ensembles in schools as new ways of learning music and arts, while presenting aspects of intercultural awareness they develop in students. And on the other, to analyse the case of the Choir of the Sacred Heart of Rosales (Madrid), which has always enjoyed great success, collaborating since its origins with the world’s most outstanding orchestras. The choir was founded by Mr. César Sánchez in 2005. Since its beginnings I have been assistant director and pianist, and for five years I have been its principal conductor and director. The axes on which my presentation will be based are: popular and folk music as the basis of people’s knowledge; adaptations of musical repertoire from other cultures, and the use of language diversity in performance, which lead to knowledge of the artistic and social characteristics of countries and regions different from one’s own. I shall conclude by showing how in a school of about 750 female and male students, a pre-choir of 40 children, the main school choir of 60 students and two other choirs co-exist, and by highlighting the importance of multiculturalism in students’ music education.

Referencias bibliográficas

  • Arévalo, A. (2009). Importancia del folklore musical como práctica educativa. Revista electrónica de LEEME, Nº 23 (Junio, 2009). Disponible en: http://musica.rediris.es/leeme. Consultado en 14/9/2015
  • Blasco, J. (2010). Fonética francesa. Disponible en: http://www.sjbfrances.com/franc%C3%A9s/fon%C3%A9tica-francesa/. Consultado en: 14/9/2015
  • Conservatorio profesional de música de Salamanca. Lengua inglesa aplicada al canto. Programación didáctica. Disponible en: http://conservatoriosalamanca.centros.educa.jcyl.es. Consultado en: 14/9/2015
  • Elorriaga, A. El coro de adolescentes en un instituto de educación secundaria: un estudio de fonación. Revista electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical. 7(1), 1-20. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/RECI/article/view/ 36939. Consultado en: 14/9/2015
  • Epelde, A. (2008). Importancia de improvisación y acompañamiento musicales para su aplicación en primaria. Creatividad y Sociedad. Revista de la Asociación para la Creatividad, 13, pp. 129-153. Disponible en: www.creatividadysociedad.com. Consultado en: 14/9/2015
  • Grove, G. (1980).The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Londres: Stanley Sadie. Jacques, F. Canción popular francesa. Partitura para flauta dulce. Folclore. Tonalidad do mayor. Música Secundaria. Disponible en: www.musica secundaria.com/partituras.html. Consultado en: 14/9/2015
  • Llorente Pinto, M. (2013). La importancia de la enseñanza de la pronunciación. En M. A. Penas (Ed.), Panorama de la fonética española actual (229-252). Madrid: Arco/Libros.
  • Lorenzo, T. (2005). El arreglo: un puzzle de expresión musical. Barcelona: J. M. Bosch.
  • Mahler, G. (1906) Sinfonía número 1. Gustav Mahler. Second edition. Viena: Universal Edition. Disponible en: http://imslp.org/wiki/Symphony_No.1_(Mahler,_Gustav). Consultado en: 14/9/2015
  • Miñana, C. (1991). Escuelas y experiencias pedagógicas de música popular. Estado actual y perspectivas en Colombia. Primer Encuentro Iberoamericano de Educación musical. Bogotá, abril 29- mayo 3 de 1991. Disponible en: http://www.humanas.unal.edu.co/ red/publicaciones/articulosy-ponencias/. Consultado en: 14/9/2015
  • Pachón, A. (2007). Música y cine: géneros para una generación. Badajoz: Diputación Provincial de Badajoz.
  • Penas, M. A. (Ed.). (2013). Panorama de la fonética española actual Capítulo 7. Prosodia y enseñanza de lenguas. Madrid: Arco/Libros.
  • Rey, E. (1994). Bibliografía de Folklore musical español. Madrid: Sociedad Española de Musicología.
  • Williart, C. (2000). Nomenclaturas. Madrid: Real Musical.