El matte painting en los diferentes regímenes de escritura cinematográfica

  1. Darío Lanza Vidal 1
  1. 1 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

Journal:
Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales

ISSN: 1696-019X

Year of publication: 2016

Issue: 22

Pages: 105-127

Type: Article

DOI: 10.31921/DOXACOM.N22A5 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales

Abstract

Matte painting is a special effects technique used for the creation of simulated sets by the means of combination of a filmed plate and a piece of painting. Given that since the birth of cinema it has been a frequent resource used on very different narrative models, we could ask whether it has experienced different interpretations from the different film models or if, otherwise, it has been applied in a more or less uniform fashion by then all. How the classical, baroque, modern, post-modern and the current digital neo-baroque film models have interpreted this special effect? The results of this work clearly show how each film model has shaped their paintings according to its particular conception of space and scene.

Bibliographic References

  • Bordwell, D. S. (1997): El cine clásico de Hollywood. Estilo cinematográfico y modo de producción hasta 1960. Buenos Aires: Paidós.
  • Calabrese, O. (1987): La era neobarroca. Madrid: Cátedra.
  • Casetti, F. (2000): Teorías del cine. 1945-1990. Madrid: Cátedra. Signo e imagen.
  • Darley, A. (2002): Cultura visual digital. Espectáculo y nuevos géneros en los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
  • González Requena, J. (2007): Clásico, marierista, postclásico. Los modos del relato en el cine de Hollywood. Valladolid: Castilla.
  • Gorostiza, J. y. Pérez, A. (2002): BladeRunner. Ridley Scott. Barcelona: Paidós Películas.
  • López Silvestre, F. (2004): El paisaje virtual. El cine de Hollywood y el neobarroco digital Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Martin, A. (2008): ¿Qué es el cine moderno?. Santiago de Chile: Uqbar.
  • Mattingly, D. (2011): The digital matte painting handbook. Indianapolis, Indiana: Wiley.
  • Revault d'Allonnes, F. (2008): La luz en el cine. Madrid: Cátedra. Signo e Imagen.
  • Riambau, E. (2001): Hollywood en la era digital Madrid: Cátedra.
  • Rickitt, R. (2006): Special effects. London: Aurum Pr.
  • Sawicki, M. (2007): Filming the fantastic. Amsterdam: Focal Press.
  • Vaz, M. and Barron, C. (2002): The invisible art. San Francisco: Chronicle Books.
  • Vila, S. (1997): La escenografía. Cine y arquitectura. Madrid: Cátedra. Signo e imagen.