Dramaturgas y censura en el último Franquismo:Carmen Resino y Ana Diosdado

  1. Diego Santos Sánchez 1
  1. 1 Humboldt University of Berlin
    info

    Humboldt University of Berlin

    Berlín, Alemania

    ROR https://ror.org/01hcx6992

Revue:
Revista de literatura

ISSN: 0034-849X

Année de publication: 2016

Tomo: 78

Número: 156

Pages: 499-523

Type: Article

D'autres publications dans: Revista de literatura

Résumé

Drawing on censorship files, this article studies how censorship tackled the theatre written by women and the role of the female playwright during the last years of the Franco regime. This will be illustrated through the two most representative and popular dramatists from the seventies: Carmen Resino and Ana Diosdado. The way their work was judged by the censors will be assessed and linked with the situation of earlier female authors from the Franco period as well as with the female theatre shaped during the post-Franco era.

Références bibliographiques

  • Arias Careaga, Raquel (2005). Escritoras españolas (1939-1975): poesías, novela y teatro. Madrid: Laberinto.
  • Aszyk, Urszula (1992). «Las mujeres dramaturgas en España: en busca de la identidad», en Lou Charnon-Deutsch (ed.), Estudios sobre escritoras hispánicas en honor de Georgina Sabat-Rivers. Madrid: Castalia, pp. 45-61.
  • Aznar Soler, Manuel (1993). «María Teresa León y el teatro español durante la Guerra Civil», Anthropos. 148, pp. 25-34.
  • Checa Puerta, Julio E. (2009). «María Martínez Sierra, una escritora en el exilio», en Pilar Nieva de la Paz (ed.), Roles de género y cambio social en la literatura española del siglo XX. Amsterdam – Nueva York: Rodopi, pp. 207-228.
  • Hormigón, Juan Antonio (dir.) (1997). Autoras en la historia del teatro español: 1500-1994. Madrid: Publicaciones de la Asociación de Directores de Escena de España.
  • Huerta Calvo, Javier (ed.) (2003). Historia del teatro español. Madrid: Gredos.
  • López, Kimberle S. y Ángela Marino Segura (2007). «Revisiting “La locura de amor”: representations of Juana la loca in Spanish theatre», Estreno. 32, 2, pp. 29-41.
  • Miró, Emilio (1992). «La contribución teatral de Concha Méndez», en Dru Dougherty y Vilches de Frutos, El teatro en España. Entre la tradición y la vanguardia. 1918-1939. Madrid: Tabapress, pp. 439-451.
  • Muñoz Cáliz, Berta (2005). El teatro crítico español durante el franquismo, visto por sus censores. Madrid: Fundación Universitaria Española.
  • Muñoz Cáliz, Berta (2014). «El teatro de María y Gregorio Martínez Sierra ante la censura franquista», en Francisca Vilches de Frutos (coord.), Género y exilio teatral republicano: entre la tradición y la vanguardia. Amsterdam – Nueva York: Rodopi, pp. 135-150.
  • Nieva de la Paz, Pilar (1992). «Tradición y vanguardia en las autoras teatrales de la preguerra: Pilar Millán Astray y Halma Angélico», en Dru Dougherty y María Francisca Vilches (ed.), El teatro en España. Entre la tradición y la vanguardia (1918-1939). Madrid: CSIC, pp. 429-438.
  • Nieva de la Paz, Pilar (1993). Autoras dramáticas españolas entre 1918 y 1936 (texto y representación). Madrid: CSIC.
  • Nieva de la Paz, Pilar (2001). «La escenificación de los roles sexuales y la censura de género durante el franquismo: el caso de Julia Maura», Iberoamericana. 2, pp. 165-180.
  • Nieva de la Paz, Pilar (2004). «Luces y sombras de la nueva identidad femenina en el teatro español actual», en Wilfried Floeck y María Francica Vilches (ed.), Teatro y sociedad en la España actual. Madrid – Frankfurt: Iberoamericana, pp. 65-86.
  • Nieva de la Paz, Pilar (ed.) (2009a). Roles de género y cambio social en la literatura española del s. XX. Ámsterdam – Nueva York: Rodopi.
  • Nieva de la Paz, Pilar (2009b). «La evolución de los roles de género en las representaciones literarias: un camino abierto hacia el cambio social», Foro Hispánico. 34, pp. 9-20.
  • O’Connor, Patricia W. (1984). «Encuesta: ¿Por qué no estrenan las mujeres en España?», Estreno. 10, 2, pp. 12-25.
  • O’Connor, Patricia W. (1987). «Las dramaturgas españolas y la “otra censura”», en Manuel L. Abellán (ed.), Censura y literaturas peninsulares. Ámsterdam: Rodopi, pp. 99-117.
  • O’Connor, Patricia W. (1988). Dramaturgas españolas de hoy (una introducción). Barcelona: Fundamentos.
  • O’Connor, Patricia W. (1990a). «Women Playwrights in Contemporary Spain and the Male-Dominated Canon», Signs. 15, 2, pp. 376-90.
  • O’Connor, Patricia W. (1990b). «Censorship of the Franco era and women dramatists», en Juan Fernández Jiménez, José Julián Labrador y L. Teresa Valdivieso (coord.), Estudios en homenaje a Enrique Ruiz-Fornelles. Pennsylvania: ALDEEU, pp. 460-65.
  • O’Connor, Patricia W. (1992). «Julia Maura: lark in a hostile garden», en Lou Charnon-Deutsch (ed.), Estudios sobre escritoras hispánicas en honor de Georgina Sabat-Rivers. Madrid: Castalia, pp. 233-245.
  • O’Connor, Patricia W. (2007a). «Estreno de la boda de Carmen Resino», Estreno. 33, 2, pp. 3-4.
  • O’Connor, Patricia W. (2007b). «Carmen Resino: una autora audaz fiel a su estilo», Estreno. 33, 2, pp. 7-10.
  • Oliva, César (1989). El teatro desde 1936. Madrid: Alhambra.
  • Oliva, César (2003). «La práctica escénica de María Teresa León», en Gonzalo Santonja (ed.), Homenaje a María Teresa León. Madrid: Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, pp. 253-265.
  • Paco, Mariano de (1995). «El teatro histórico de Carmen Resino», Anales de Literatura Española Contemporánea. 20, 3, pp. 303-14.
  • Pérez-Rasilla, Eduardo (2003). «Las dramaturgas y el exilio: notas para un estudio de la mujer en el exilio», ADE Teatro: Revista de la Asociación de Directores de Escena de España. 98, pp. 32-36.
  • Primo de Rivera, Pilar (s.f.). Discursos, Circulares, Escritos. Madrid: Afrodisio Aguado.
  • Roca i Girona, Jordi (1996). De la pureza a la maternidad. La construcción del género femenino en la postguerra española. Madrid: CSIS.
  • Santos Sánchez, Diego (2011). «Sexed Bodies in the Theatre of Franco’s Spain», en A. del Pozo (ed.), La piel en la palestra: estudios corporales. Barcelona: EdiUOC, pp. 255 262.
  • Santos Sánchez, Diego (2013). «Dramaturgas y censura en el primer Franquismo: Pilar Millán Astray y Julia Maura», Revista Canadiense de Estudios Hispánicos. 37, 2, pp. 319 338.
  • Scanlon, Geraldine M. (1986). La polémica feminista en la España contemporánea (1868- 1974). Madrid: Akal.
  • Serrano, Virtudes (1994a). «Hacia una dramaturgia femenina», Anales de la Literatura Española Contemporánea. 19, 3, pp. 343-364.
  • Serrano, Virtudes (1994b). «Las otras voces del teatro español: Carmen Resino», España contemporánea. 7: 2, pp. 27-48.
  • Serrano, Virtudes (1999). «A autoría feminina no teatro español do século XX», Revista galega do ensino. 25, pp. 93-110.
  • Serrano, Virtudes (2002). «Autoras dramáticas en la España de la dictadura», Cuadernos del Lazarillo. 22, pp. 88-91.
  • Serrano, Virtudes (2003a). «Los autores neorrealistas», en Javier Huerta Calvo (ed.), Historia del teatro español. Madrid: Gredos, pp. 2789-2819.
  • Serrano, Virtudes (2003b). «El primer teatro de Ana Diosdado en la recuperación de la memoria histórica de nuestro tiempo», Hecho teatral: revista de teoría y práctica del teatro hispánico. 3, pp. 113-133.
  • Serrano, Virtudes (2004). «Dramaturgia femenina fin de siglo: estado de la cuestión», Arbor. 699-700, pp. 561-72.
  • Vilches de Frutos, Francisca (2009). «Representaciones de género en las artes escénicas. Angélica Lidell y el discurso de la transgresión», Hispanística XX. 27, pp. 277-291.
  • Vilches de Frutos, Francisca (2010a). «Mujer, esfera pública y exilio: compromiso e identidad en la producción teatral de Luisa Carnés», Acotaciones. 25, pp. 135-153.
  • Vilches de Frutos, Francisca (2010b). «El exilio a través de los mitos: La libertad en el tejado, de María Teresa León», en Antonio Fernández Insuela, María del Carmen Alfonso García, María Martínez-Cachero Rojo y Miguel Ramos Corrada (coord.), Setenta años después. El Exilio Literario español de 1939. Oviedo: KRK, pp. 689-708.
  • Vilches de Frutos, Francisca (2010c). «Representaciones de género en el teatro español contemporáneo. La igualdad en la construcción del espacio cultural europeo», Aleph. 24, pp. 9-28.
  • Zatlin, Phyllis (1995). «El teatro de Ana Diosdado: ¿conformista?», en Alfonso del Toro y Wilfried Floeck (ed.), Teatro español contemporáneo: autores y tendencias. Kassel: Reichenberger, pp. 125-149.
  • Zatlin, Phyllis (2006). «Traditional Sex Roles in the Theatre of Ana Diosdado», Letras femeninas. 32: 1, pp. 119-128.
  • Zaza, Wendy-Llyn (2007). Mujer, historia y sociedad: La dramaturgia española contemporánea de autoría femenina. Kassel: Reichenberger.
  • Gallego Méndez, María Teresa (1983). Mujer, falange y franquismo. Madrid: Taurus.