Aparecer, existirnuevas narrativas sobre la subjetividad

  1. Sainz-Ezquerra, Yera Moreno 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Arte y políticas de identidad

ISSN: 1889-979X

Year of publication: 2016

Issue: 15

Pages: 73-90

Type: Article

More publications in: Arte y políticas de identidad

Abstract

This article explores the relationships beetwen the philosophical theory and feminist and queer artistic practices regarding the production of subjectivity from an anti-essentialist perspective. To that end we work with two authors, Chantal Mouffe and Judith Butler, and some of their main proposals as the notion of constitutive outside or the idea of a “body ontology as a social ontology”. Based on these theoretical proposals we proceed to analyse various artistic practices wich provide new models of counter-hegemonic subjects, bodies and identities around we articulate our own subjectivity. Art will show as an exceptional field for social transformation because produces new imaginaries that reconfigure the real.

Bibliographic References

  • Austin, J.L. (1973). How to do things with words, Oxford: Oxford University Press.
  • Butler, J. (1990). Gender Trouble. Feminism and the Subversion of Identity, New York-London: Routledge.
  • Butler, J. (1993). Bodies that Matter: On the Discursive Limits of “sex”, New York-London: Routledge.
  • Butler, J. (1997). Excitable Speech. A politcs of the Performative, New York: Routledge.
  • Butler, J. (2004). Undoing gender, New York: Routledge.
  • Butler, J. (2006). Precarious Life. The powers of Mourning and Violence, London, New York: Verso.
  • Butler, J. (2010). Frames of war. When is Life Grievable? London, New York: Verso.
  • Butler, J. (Junio, 2014). Repensar la vulnerabilidad y la resistencia. Conferencia pronunciada en el XV Symposium de la Asociación Internacional de Mujeres Filósofas, Universidad de Alcalá de Henares, Madrid, España.
  • Cano, G., Lozano, R. y Moreno, J. (2005). Identidades estratégicas. Apuntes para un recorrido fugado. En J. V. Aliaga (Ed.), Fugas subversivas: reflexiones híbridas sobre las identidades, Valencia: Universitat de Valencia.
  • Cortés, J. M. (2000). Introducción. En Cabello/Carceller (Ed.), Zona F, Castelló: EACC, 2000.
  • Derrida, J. (2003). Firma, acontecimiento, contexto. En J. Derrida, Márgenes de la filosofía, trad. cast. Carmen González Martín, Madrid: Cátedra.
  • Didi-Huberman, G. (2013). Cuando las imágenes tocan lo real. En G. Didi-Huberman, C. Chéroux y J. Arnaldo, Cuando las imágenes tocan lo real, Madrid: Círculo de Bellas Artes.
  • Escudero Alias, M. (2009). La retórica ambivalente de la performance drag king. Arte y políticas de identidad, Volumen 1 (Diciembre).
  • Fernández Polanco, A. (2013). Fabrication, Image(s), mon amour. En AA.VV., Rabih Mroué. Image(s), mon amour. Fabrications, Madrid: Centro de Arte Dos de Mayo.
  • Fernández Polanco, A. (2012). Usos performativos de las imágenes. Re-Visiones # Dos.
  • Garbayo Maeztu, M. Estrategias estéticas. Revista PIPA (nº3), 1827.
  • García, C. (2003). Mujeres, amor y mentiras, fotolibro de artista, Madrid: TF.
  • Herráez, B. (2011). Es el sombrero el que hace al hombre. En AA. VV., CABELLO / CARCELLER, Archivo: Drag Modelos, Las Palmas de Gran Canaria: CAAM, 2011.
  • Martínez, P. (2013). Cuando las imágenes disparan. En AA.VV., Rabih Mroué. Image(s), mon amour. Fabrications, Madrid: Centro de Arte Dos de Mayo, 2013.
  • Mouffe, C. (1997). Pluralismo artístico y Democracia radical. Un breve intercambio entre Chantal Mouffe y Marcelo Expósito alrededor de las actividades culturales, las prácticas artísticas y la democracia radical. Acción Paralela #4.
  • Mouffe, C. (2000). The Democratic Paradox. London, New York: Verso.
  • Mouffe, C. (2007), Prácticas artísticas y democracia agonística. Trad. cast. Jordi Palou y Carlos Manzano. Barcelona: MACBA.
  • Mouffe, C. (2009). Feminismo, democracia pluralista y política agonística. en Debate Feminista, Año 20, Vol. 40, Octubre.
  • Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Castellón: Ellago.
  • Vázquez García, F. (1997). Foucault y la historia social. Historia Social, nº 29.
  • Vogel, F. (2011). El rostro de Antu. O de Ágata, Cole, Desislava, Dira, Emily, Joanna, Katja, Micaela, Lisa, Sam o Toni. Acerca de Archivo: Drag Modelos de Cabello / Carceller. En AA. VV., CABELLO / CARCELLER, Archivo: Drag Modelos. Las Palmas de Gran Canaria: CAAM.