Entre ruinasLa Habana de Antonio José Ponte

  1. DE ALDAMA ORDÓÑEZ, Celia 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Revista Letral

ISSN: 1989-3302

Year of publication: 2017

Issue Title: Monográfico Literatura cubana contemporánea

Issue: 18

Pages: 101-111

Type: Article

More publications in: Revista Letral

Abstract

This paper aims to explore the ruin as a urban sign in three texts written by Antonio José Ponte: Un seguidor de Montaigne mira La Habana (1995), Un arte de hacer ruinas y otros cuentos (2005) and La fiesta vigilada (2007). Looking for the diagnosis of Havana made by Ponte, and the projected meanings of the author, we will find out the depth of the labyrinth of books in which this Caribbean flâneur walks. Departing from the literary investigation, we analyze a double act of reading: the writer as a reader of the city, and simultaneously, the writer in dialogue with different voices of Cuban Literature, in particular about their corresponding literary portraits of Havana.

Bibliographic References

  • --- (2000). Un arte nuevo de hacer ruinas. México: Fondo de Cultura Económica.
  • --- (2001). Paradiso. Madrid: Cátedra.
  • --- (2006). “Un arte nuevo de hacer ruinas, de Antonio José Ponte” en Letras Libres. http://www.letraslibres.com/revista/libros/un-arte-dehacer-ruinas-de- antonio-jose-ponte Sebald, Winfried Georg (2003). Los anillos de Saturno. Madrid: Debate.
  • --- (2007). La fiesta vigilada. Barcelona: Anagrama.
  • --- (2014). Un seguidor d e Montaigne mira La Habana. Buenos Aires: Corregidor.
  • Agamben, Giorgio (2006). Il tempo che resta. Madrid: Editorial Trotta.
  • Aínsa, Fernando (2002). “¿Espacio mítico o utopía degradada? Notas para una geopoética de la ciudad en la narrativa latinoamericana”, en J. De Navascués (ed.), De Arcadia a Babel. Naturaleza y ciudad en la literatura hispanoamericana. Madrid: Iberoamericana, 19-40.
  • Barthes, Roland (1994). La aventura semiológica. Barcelona: Planeta De Agostini.
  • Benjamin, Walter (2014). Baudelaire. Madrid: Abada Editores.
  • Bernabé, Mónica (2009). “Un puente, un gran puente: ciber-entrevista a Antonio José Ponte”, en La vigilia cubana. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.
  • Calvino, Italo (1984). Le città invisibili. Torino: Einaudi.
  • Carpentier, Alejo (1970). La ciudad de las columnas. Barcelona: Lumen.
  • Certeau, Michel (2010). La invención de lo cotidiano. México: Universidad Iberoamericana.
  • García Simón, José Antonio (2013). “Cartografías del desastre” en FronteraD 03/10/2013. http://www.fronterad.com/?q=cartografia-desastremagris-enard-sebald
  • Gutiérrez, Pedro Juan (1998). Trilogía sucia de La Habana. Barcelona: Anagrama.
  • Lima, Lezama (2009). La Habana. Madrid: Verbum.
  • López Parada, Esperanza (2007). “El mapa del caos: ciudad y ensayo en Hispanoamérica”, en J. De Navascués, La ciudad imaginaria. Madrid: Iberoamericana, 223-232.
  • Piñera, Virgilio (1998). La isla en peso. La Habana: Contemporáneos.
  • Ponte, Antonio José (2005). Asiento en ruinas. Sevilla: Renacimiento.
  • Rodríguez, Reina María (1998). “Son rododendros”, en Unión. La Habana, número 31.
  • Rojas, Rafael (2009). El estante vacío. Literatura y política en Cuba. Barcelona: Anagrama.
  • Simmel, George (1988). Sobre la aventura. Ensayos filosóficos. Barcelona: Península.
  • Solana, Ana y Serna, Mercedes (2005). “Entrevista a Antonio José Ponte”, en Cuadernos Hispanoamericanos, nº. 665, 127-134.