El teatro como herramienta didáctica en el aula de secundariaEl tema bélico a través de Pic-Nic, de Fernando Arrabal

  1. Santos Sánchez, Diego
Journal:
Digilec: revista internacional de lenguas y culturas

ISSN: 2386-6691

Year of publication: 2017

Volume: 4

Pages: 51-68

Type: Article

DOI: 10.17979/DIGILEC.2017.4.0.3082 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Digilec: revista internacional de lenguas y culturas

Abstract

This paper presents the advantages of using theatre, understood in its twofold nature as text and performance and as a tool while teaching Spanish Language and Literature at secondary education. The proposed activity, based on state-of-the-art theoretical work, focuses on the notion of war which is central to LOMCE at the 4th grade of secondary education. Light is shed on the benefits of this approach in dealing with a complex topic such as war as well as developing civic and critical values in the students.

Bibliographic References

  • Álvarez Ramos, E. y Morán Rodríguez, C. (2016). “El cine y la literatura en el ámbito de la educación: principios metodológicos y sugerencias didácticas para el aula de Bachillerato”. En Instructional Strategies in Teacher Training, J. Gómez, E. López y L. Molina (Eds.), 492-500. San Juan, Puerto Rico: UMET.
  • Arrabal, F. (1990). Pic-Nic, El triciclo, El laberinto. Madrid: Cátedra.
  • Balme, C. (2008). The Cambridge Introduction to Theatre Studies. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Berenguer, A. (1977). L’Exil et la cérémonie. Le premier théâtre d’Arrabal. París: Union Générale d’Éditions.
  • Berenguer, A. (1990). “Presentación y análisis de Pic-Nic”. En Pic-Nic, El triciclo, El laberinto, F. Arrabal, 60-82. Madrid: Cátedra.
  • Berenguer, A. y Chesneau, A. (1978). Plaidoyer pour une différence. Entretiens recueillis à Courcerault. Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble.
  • Boletín Oficial del Estado (2015). “Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato”, (3 de enero de 2015) 169-546. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • Bowell, P. y Heap, B.S. (2001). Planning Process Drama. Londres: David Fulton.
  • Daetwyler, J.-J. (1975). Arrabal. Lausanne: Éditions L’Age de l’Homme.
  • Esslin, M. (2001[1964]). The Theatre of the Absurd. Londres: Methuen.
  • Gracia, J. y Ródenas, D. (2011). Historia de la literatura, vol. 7. Derrota y restitución de la modernidad 1939-2010. Barcelona: Crítica.
  • Jackson, T. (ed.) (1993). Learning through Theatre. Londres y Nueva York: Routledge.
  • Jimenez, S. (1966). “En París con Fernando Arrabal, español traducido a veinte idiomas”. Yorick 15, 10.
  • Mainer, J.C. (2000). Historia, literatura, sociedad (y una coda española). Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Motos, T. (2013). Otros escenarios para el teatro. Madrid: Ñaque.
  • Motos, T. y Ferrandis, D. (2015). Teatro aplicado. Barcelona: Octaedro.
  • MUÑOZ CÁLIZ, B. (2006). Expedientes de la censura teatral franquista. Madrid: Fundación Universitaria Española.
  • Naharro Calderón, J.M. (2004). “Twentieth-Century Literature in Exile”. En The Cambridge History of Spanish Literature, D.T. Gies (Ed.), 620-627. Cambridge: Cambrige University Press.
  • Nicholson, H. (2005). Applied Drama. The Gift of Theatre. Nueva York: Palgrave MacMillan.
  • Onieva, J. (2011). La dramatización como recurso educativo: Estudio comparativo de una experiencia con estudiantes malagueños de un centro escolar concertado y adolescentes puertorriqueños en situación de marginalidad. Tesis doctoral, Universidad de Málaga. Disponible en: http://goo.gl/nuQt2R [consulta: 03-09- 2017].
  • Özbek, G. (2014). “Drama in education: key conceptual features”. Journal of Contemporary Educational Studies 1, 46-61.
  • Pérez Fernández, J. (2011). Motivar en Secundaria. El teatro: una herramienta eficaz. Barcelona: Erasmus Ediciones.
  • Pérez Valverde, C. (2003). “Theatre in education (TIE) in the context of educational drama”. Lenguaje y textos 20, 7-19.
  • Prentki, T. y Preston, Sh. (eds.) (2009). The Applied Theatre Reader. Londres y Nueva York: Routledge.
  • Santos Sánchez, D. (2009): “El análisis del texto y los Estudios Teatrales”. En Motivos & Estrategias, C. Alba y L.M. González (Eds.), 135-48. Leiria: Instituto Politécnico de Leiria / Universidad de Granada.
  • Shaughnessy, N. (2012). Applying performance. Live art, socially engaged theatre and affective practice. Nueva York: Palgrave MacMillan.
  • Vila Carneiro, Z. (en prensa). “Hacia una didáctica de la literatura áurea en el siglo XXI”. Lenguaje y Textos.
  • Varios Autores. (1971). “Editorial”, Primer Acto 139, I-II.