Relación simbiótica entre pintura y cine en el matte painting

  1. Lanza Vidal, Darío 1
  1. 1 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

Journal:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Year of publication: 2018

Issue: 16

Pages: 153-172

Type: Article

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2018.V0I16.4089 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Abstract

In this paper we want to focus on a particular resource of the cinematographic construction, matte painting, a special effect that very few times has received sufficient attention by theoretical investigations but which nevertheless appears as a particularly suggestive subject in which the synergy between the pictorial and the film is used for the elaboration of a hybrid image resulting from the symbiotic collaboration between both media. Throughout this article we will see how in a shot with matte painting we can find a complex dialogue between painting and cinema, a relationship of mutual contributions where painting contributes incorporating everything that the camera fails to portray and film provides a certificate of reality to the painted image. And it will be in this context where we find one of the most intimate, if not the most intimate, relationships of those established between cinema and painting

Bibliographic References

  • Aumont, J. (1997). El ojo interminable. Barcelona: Paidós.
  • Bazin, A. (2008). ¿Qué es el cine? Madrid: Rialp.
  • Borau, J. L. (2003). La pintura en el cine. El cine en la pintura. Madrid: Ocho y Medio.
  • Cerrato, R. (2010). Cine y Pintura. Madrid: Ediciones JC.
  • Darley, A. (2002). Cultura visual digital. Espectáculo y nuevos géneros en los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
  • Deleuze, G. (1984). La imagen-movimiento. Barcelona: Paidós.
  • Dubois, P. (1994). El acto fotográfico. Barcelona: Paidós.
  • Eisenstein, S. (1989). Teoría y técnica cinematográficas. Madrid: Rialp.
  • Manovich, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Metz, C. (2002). Ensayos sobre la significación en el cine (1968-1968). Barcelona: Paidós.
  • Mitry, J. (2002). Estética y psicología del cine. Las estructuras. Madrid: Siglo Veintiuno de España Editores.
  • Vaz, M. C. & Barron, C. (2002). The invisible art. San Francisco: Chronicle Books.
  • Zunzunegui, S. (2010). Pensar la imagen. Madrid: Cátedra. Signo e Imagen. Universidad del Pais Vasco.