Educación mediática y su didáctica. Una propuesta para la formación del profesorado en TIC y medios

  1. Alfonso Gutiérrez Martín 1
  2. Alba Torrego González 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Aldizkaria:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Argitalpen urtea: 2018

Alea: 32

Zenbakia: 91

Orrialdeak: 15-27

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Laburpena

This article is based on the need to clarify the differences between teacher training in the use of ICT (the so-called digital competence) and what teachers training in media education should be. We argue that, in order to address professional training for educators and, more specifically, the initial training of teachers in media education, it is imperative to clarify concepts, not to lapse into reductionism and to design specific plans that can be carried out. We propose a model of media education teaching and learning including five major thematic areas: 1. Multiple literacy in the digital age; 2. Media and digital environments as informal education agents; 3. Integration of media and digital technologies in the curriculum as teaching resources; 4. Integration of ICT and media in the curriculum as subjects of study. Media education teaching; 5. Media education at university and initial teacher training.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aparici, R. y García-Marín, D. (2017). Comunicar y educar en un mundo que viene. Barcelona: Gedisa.
  • Barbas, A. (2012). Educomunicación: desarrollo, enfoques y desafíos en un mundo interconectado. Media Literacy Education: development, aproaches and challenges in an interconnected world. Foro de Educación, 14, 2012, 157-175.
  • Buckingham, D. (2015). La evolución de la educación mediática en Reino Unido: algunas lecciones de la historia. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 82(29.1), 77-88.
  • Buitrago-Alonso, A., García-Matilla, A. y Gutiérrez-Martín, A. (2017). Perspectiva histórica y claves actuales de la diversidad terminológica aplicada a la educación mediática. En Edmetic. Revista de Educación Mediática y TIC. Vol. 6, 2, 82-104. DOI: https://doi. org/10.21071/edmetic.v6i2.7002
  • Duncan, B. et al. (1989). Media Literacy Resource Guide. Toronto: Queen’s Printer for Ontario. Ontario Ministry of Education and the Association for Media Literacy.
  • European Commission (2017). Evaluar la competencia Digital del Profesorado. Propuesta para un Marco Europeo para la competencia digital del profesorado (DigCompEdu). Recuperado de https://ec.europa.eu/jrc/sites/jrcsh/files/digcompedu_overview_-_ spanish.pdf
  • European Parliament (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. Official Journal of the European Union. (2006/962/EC).
  • Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Unión. DOI. 10.2788/52966 Recuperado de http://digcomp.org.pl/wp-content/uploads/ 2016/07/DIGCOMP-1.0-2013.pdf
  • Frau-Meigs, D. (2006). Media Education: A Kit for Teachers, Students, Parents and Professionals. UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001492/ 149278e.pdf
  • Gutiérrez, A. y Tyner, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital. Media Education, Media Literacy and Digital Competence. Comunicar, 38, XIX, 2012, 31-39. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-03
  • Huergo, J.A. (2000). Comunicación/Educación: Itinerarios transversales. En Valderrama H., C. E. (Ed.) 2000. Comunicación Educación: Coordenadas, abordajes y travesías. Bogotá: Siglo del Hombre Editores. doi:10.4000/books.sdh.176. P. 3-25
  • INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente 2017. Madrid: MECD. http://educalab.es/documents/10180/12809/MarcoComunCompeDigiDoceV2.pdf
  • Jenkins, H. y alt. (2006). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21stCentury. Descargado de https://mitpress.mit.edu/books/confrontingchallenges-participatory-culture.
  • Lee, A.Y.L. y So, C.Y.K. (2014). Alfabetización mediática y alfabetización informacional: similitudes y diferencias. Media Literacy and Information Literacy: Similarities and Differences. Comunicar, 42, XXI, 137-146. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C422014-13
  • Pérez-Tornero, J. M. (2008). Teacher Training Curricula for Media and Information Literacy. UNESCO. Recuperado de http://www.unesco.org/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/ CI/CI/pdf/teacher_training_curricula_mil_meeting_june_2008_report_en.pdf
  • Potter, J. y McDougall, J. (2017). Digital Media, Culture and Education: Theorising Third Space Literacies. London: Palgrave Macmillan/Spinger
  • Tapscott, D. (2009). La era digital. Cómo la generación net está transformando al mundo. México: McGraw Hill.
  • The European Parliament and the Council (2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. EUR-Lex. EU. Recuperado de http://eur-lex.europa.eu/legalcontent/ES/TXT/?uri=celex%3A32006H0962
  • Tyner, K., Gutiérrez Martín, A. y Torrego González, A. (2015). «Multialfabetización» sin muros en la era de la convergencia. La competencia digital y «la cultura del hacer» como revulsivos para una educación continua. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado 19(2): 41-56. [http://hdl.handle.net/10481/37363].
  • UNESCO (2011). ICT Competency Framework For Teachers. Version 2.0. Paris: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002134/213475e.pdf
  • UNESCO (2012). Media and Information Literacy. Communication and Information. Recuperado de http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/mediadevelopment/media-literacy/mil-as-composite-concept.
  • Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero Gomez S., Van den Brande, G. (2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg Publication Office of the European Union. EUR 27948 EN. doi:10.2791/11517
  • Wilson, C., Grizzle, A., Tuazon, R., Akyempong, K. y Cheung, C.K. (2011). Media and Information Literacy Curriculum for Teachers. The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Paris: France.
  • Bachmair, B. y Bazalgette, C. (2007). The European Charter for Media Literacy: meaning and potential. En Research in Comparative and International Education, 2, 1, 80-87. Recuperado de http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.2304/rcie.2007.2.1.80