El consumo literario como experiencia compartida en entornos transmedia.El caso de El club de los incomprendidos

  1. Alba Torrego-González
  2. Alfonso Gutiérrez-Martín
Revista:
Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

ISSN: 1989-872X

Ano de publicación: 2018

Volume: 9

Número: 2

Páxinas: 231-240

Tipo: Artigo

DOI: 10.14198/MEDCOM2018.9.2.7 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

Resumo

This article deals with teenagers’ interactions and talking about reading on a social network. 2.700 messages posted on Twitter at the time of the broadcasting of movie El club de los incomprendidos on Spanish TV were analysed. The movie is based on the youth novel Buenos días, princesa, by Blue Jeans, a best seller writer among adolescent readers. Based on the analysis of discourse, the work explores the behaviour of a community of a contemporary novel’s fans in a digital virtual environment: Interactions between fans that use a hashtag proposed by the own writer, who also is taking part by posting messages, are classified. In addition, the development of a transmedia universe that transcends the borders of the literary work is documented. Through this transmedia environment young people get information about the cultural product by means as diverse as the book itself, the film and the speech of others, even the writer’s. Our study exemplifies both the potential of social networks to extend the reading experience beyond the reading act, and the changes affecting the literary consumption: from an individual reading activity to a shared experience in transmedia environments.

Referencias bibliográficas

  • Álvaro, A. y Rubio, R. (2016). Las TIC en la participación política de los jóvenes. Madrid: INJUVE. Disponible en https://goo.gl/rGURpD
  • Blue Jeans (2014). Buenos días, princesa. Barcelona: Planeta.
  • Borràs, L. (2004). De la estética de la recepción a la estética de la interactividad: notas para una hermenéutica de la lectura hipertextual. En M. A. Muro (Ed.), Arte y nuevas tecnologías: X Congreso de la Asociación Española de Semiótica (pp. 272-287). Logroño: Universidad de La Rioja, Fundación San Millán de la Cogolla. Disponible en https://goo.gl/UQ33L7
  • Cassany, D. (2012). En_línea. Leer y escribir en la red. Barcelona: Anagrama.
  • Carr, N. (2008). Is Google making us stupid? The Atlantic. Disponible en https://goo.gl/4pkN
  • Curwood, J. S.; Magnifico, A. M. & Lammers, J. C. (2013). Writing in the wild: Writers’ motivation in fanbased affinity spaces. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 56(8), 677–685. https://doi.org/10.1002/JAAL.192
  • Deltell, L.; Claes, F. y Osteso J. M. (2013). Audiencias televisivas y líderes de opinión en Twitter. Caso de estudio: El Barco. Estudios sobre el mensaje periodístico, 19(1), 347-364. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.n1.42526
  • eMarketer (23/08/2017). Instagram, Snapchat Adoption Still Surging in US and UK. Disponible en https://goo.gl/vRqnt6
  • FórmulaTV (2017). Audiencias del 3 de mayo de 2017. Disponible en https://goo.gl/fmLpsj
  • García-Roca, A. (2016). Pra ́cticas lectoras en espacios de afinidad: formas participativas en la cultura digital. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, 15(1), 42-51. https://doi.org/10.18239/ocnos_2016.15.1.979
  • Gee, J. & Hayes, E. (2012). Nurturing Affinity Spaces and Game-based Learning. In C. Steinkuehler; K. Squire & S. Barab (Eds.), Games, Learning, and Society: Learning and Meaning in the Digital Age (pp. 129153). Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139031127.015
  • Gómez, I. y González-Álvarez, J.M. (2017). La adaptación en la era intermediática: textos, pantallas e industria. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, (14), 5-18. Disponible en https://goo.gl/3wvSak
  • Gutiérrez-Martín, A. & Torrego-González, A. (2017). The Twitter Games: media education, popular culture and multiscreen viewing in virtual concourses. Information, Communication & Society, 21(3), 434447. https://doi.org/10.1080/1369118X.2017.1284881
  • Herring, S. (2004). Computer-Mediated Discourse Analysis: An Approach to Researching Online Behavior. In S. A. Barab; R. Kling & J. H. Gray (Eds.), Designing for Virtual Communities in the Service of Learning (pp. 338-376). New York: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511805080.016
  • Howard, V. (2009). Peer Group Influences on Avid Teen Readers. New Review of Children’s Literature and Librarianship, 14(2), 103-119. https://doi.org/10.1080/13614540902794086
  • Iser, W. (1978). The Act of Reading. A Theory of Aesthetic Response. Baltimor: The John Hopkins University Press.
  • Jansson, A. (2013). Mediatization and Social Space: Reconstructing Mediatization for the Transmedia Age. Communication Theory, 23(3), 279–296. http://dx.doi.org/10.1111/comt.12015
  • Jauss, H. R. (1982). Toward an Aesthetic of Reception: Theory and History of Literature. Minneapolis: University of Minneapolis Press
  • Jenkins, H. (2008). Convergence Culture: La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
  • Jenkins, H. (2010). Transmedia storytelling and entertainment: An annotated syllabus. Continuum: Journal of Media & Cultural Studies, 24(6), 943-958. https://doi.org/10.1080/10304312.2010.510599
  • Le ́vy, P. (2007). Cibercultura: la cultura de la sociedad digital. Barcelona: Anthropos.
  • Lluch, G. (2014). Jo ́venes y adolescentes hablan de lectura en la red. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, (11), 7-20. http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2014.11.01
  • Lluch, G. (2017). Com parlen de lectura els joves en el fòrum virtual QL? Llengua & Literatura Revista Anual de la Societat de Llengua i Literatura, (27). Disponible en http://goo.gl/wxEa8Y
  • Manresa, M. y Margallo, A. M. (2016). Prácticas de lectura en red: exploración de blogs literarios adolescentes. Catalejos. Revista sobre lectura, formación de lectores y literatura para niños, 2(3), 51-69. Disponible en https://goo.gl/8dQzzH http://dx.doi.org/10.1080/13614541.2015.976073
  • Markham, A. & Buchanan, E. (2012). Ethical decision-making and Internet research: recommendations from the AoIR ethics working committee (version 2.0). Disponible en https://goo.gl/medQmD
  • Marta-Lazo, C. & Gabelas-Barroso, J. A. (2016). Comunicación digital: un modelo basado en el Factor R-elacional. Barcelona: Editorial UOC.
  • McLuhan, M. (1969). La comprensión de los medios como las extensiones del hombre. México: Diana
  • Merga, M. K. (2015). Are avid adolescent readers social networking about books? New Review of Children’s Literatura and Librarianship, 21(1), 116. http://dx.doi.org/10.1080/13614541.2015.976073
  • Postman, N. (1987). Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Show Business. London: Methuen.
  • Pron, P. (11/09/2011). Literatura y mercado. Letras Libres. Disponible en https://goo.gl/4NEPJK
  • Quintas, N. y González, A. (2014). Audiencias activas: participación de la audiencia social en la televisión. Comunicar, 22(43), 83-90. http://dx.doi.org/10.3916/C43-2014-08
  • Rheingold, H. (2002). Smart mobs: The next social revolution. New Caledonia: Basic Books.
  • Rovira-Collado, J. (2011). Literatura infantil y juvenil en internet: de la Cervantes Virtual a la LIJ 2.0. Herramientas para su estudio y difusión. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, (7), 137-151. http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2011.07.11
  • Rovira-Collado, J. (2017). Booktrailer y Booktuber como herramientas LIJ 2.0 para el desarrollo del hábito lector. Investigaciones Sobre Lectura, (7), 55-72. Disponible en https://goo.gl/hTRdmq
  • Sánchez-Olmos, C. y Viñuela, E. (2017). [Editorial] Música, publicidad y narraciones transmedia. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 8(2), 11-12. Disponible en https://goo.gl/QF14TM
  • Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.
  • Scharber, C. (2009). Online book clubs: Bridges between old and new literacies practices. Journal of adolescent & adult literacy, 52(5), 433-437. https://doi.org/10.1598/JAAL.52.5.7
  • Sedes, C. (Director). (2014). El club de los incomprendidos [Película]. España: Bambú Producciones.
  • Tabernero-Sala, R. (2013). El booktrailer en la promoción de la lectura del relato. Quaderns de Filologia. Estudis Literaris, 18, 211-222. Disponible en https://goo.gl/JChdQr
  • Thelwall, M. & Kousha, K. (2016). Goodreads: A social network site for book readers. Journal of the Association for Information Science and Technology, 68(4), 972–983. http://dx.doi.org/10.1002/asi.23733
  • Torrego-González, A. (2016). ¿Potterhead, Nefilim o Tributo?: análisis de las preferencias lectoras manifestadas por los usuarios adolescentes españoles de la red social Twitter. Revista de Estudios para el Desarrollo Social de la Comunicación, (12), 113-127. http://dx.doi.org/10.15213/redes.n12.p112
  • Torrego-González, A. y Gutiérrez-Martín, A. (2016). Ver y tuitear: reacciones de los jóvenes ante la representación mediática de la resistencia. Comunicar, 24(47), 9-17. http://dx.doi.org/10.3916/C47-201601