Conflicto y representación. El “tano” criminal en un sainete de Carlos Mauricio Pacheco

  1. Celia de Aldama Ordóñez
Journal:
Anales de literatura hispanoamericana

ISSN: 0210-4547 1988-2351

Year of publication: 2018

Issue: 47

Pages: 399-411

Type: Article

DOI: 10.5209/ALHI.62746 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anales de literatura hispanoamericana

Sustainable development goals

Abstract

This article examines the way in which the Italian immigrants are represented in Los disfrazados (1906), a one-act comedy written by Carlos Mauricio Pacheco. Our reflection focuses its attention on the character of the "tano" to specify features that create an original image of the new social actors who came from Europe. The approach to the character of the "gringo" as an ideologema is essential to highlight the conflicts of cohabitation among immigrants and criollos in a political horizon dominated by the nationalist speeches that criminalize foreigners through the stigma of disease and violence.

Bibliographic References

  • Altamirano, Carlos y Beatriz Sarlo, “La Argentina del Centenario: campo intelectual, vida literaria y temas ideológicos”, en Ensayos Argentinos. De Sarmiento a la Vanguardia. Argentina: Ariel, 1997.
  • Blengino, Vanni. La Babele nella “Pampa”. L’emigrante italiano nell’immaginario argentino”. Reggio Emilia: Diabasis, 2005.
  • Blengino, Vanni. Más allá del océano: un proyecto de identidad: los inmigrantes italianos en la Argentina. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2007.
  • Bosch, Mariano. Historia de los orígenes del teatro nacional argentino y la época de Pablo Podestá. Buenos Aires: Ediciones Solar, 1969.
  • Bremer, Thomas y Eva Golluscio de Montoya, “Nemesio Trejo y los primeros saineteros criollos rioplatenses: proyecto de teatro nacional y programa de gobierno radical”. Giessen. 1985.
  • Cané, Miguel. Expulsión de extranjeros. Apuntes. Buenos Aires: Sarrailh, 1899.
  • De Aldama Ordóñez, Celia, “Entre burlas y veras: lo sobrenatural como máscara del cocoliche argentino”, en Sobrenatural, fantástico y Metarreal. La perspectiva de América Latina. España: Biblioteca Nueva, 2014.
  • Gacitúa Moyano, Cornelio. Notas de filosofía penal. Sobre el anarquismo. Córdoba: La Patria, 1894.
  • Gallo, Blas Raúl. Historia del sainete nacional. Buenos Aires: Buenos Aires Leyendo, 1970.
  • Huerta Calvo, Javier (dir.). Historia del teatro breve en España. Madrid: Iberoamericana, 2008.
  • Káiser, Claudia. El grotesco criollo. La Habana: Casa de las Américas, 1977.
  • Lena Paz, Marta. Bibliografía crítica de Carlos Mauricio Pacheco. Aporte para un estudio. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes, 1963.
  • Ordaz, Luis. Breve historia del teatro argentino. El grotesco criollo. Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires, 1965.
  • Ordaz, Luis. “Armando Discépolo o el «grotesco criollo»”, en Historia de la Literatura Argentina. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina, 1980.
  • Pacheco, Carlos Mauricio. Los disfrazados y otros sainetes. Buenos Aires: Editorial Universitaria, 1966.
  • Pellettieri, Osvaldo. El teatro y sus claves. Estudios sobre teatro argentino e iberoamericano. Buenos Aires: Galerna, 1996.
  • Pellettieri, Osvaldo. Inmigración italiana y teatro argentino. Galerna: Instituto Italiano de Cultura, 1999.
  • Pellettieri, Osvaldo. Historia del teatro argentino en Buenos Aires. La emancipación cultural (1884-1930). Buenos Aires: Galerna, 2002.
  • Pellettieri, Osvaldo. El sainete y el grotesco criollo: del autor al actor. Buenos Aires: Galerna, 2008.
  • Peral Vega, Emilio Javier. Formas del Teatro Breve español en el siglo XX (1892-1939). Madrid: Fundación universitaria española, 2000.
  • Petruzzi de Díaz, Herminia (dir.). Comedias y Sainetes Argentinos. Antología. Buenos Aires: Ediciones Colihue, 1981.