La razón de Estado. Política y ontología en Spinoza

  1. Sánchez Tortosa, José 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Aldizkaria:
Res Publica: revista de historia de las ideas políticas

ISSN: 1989-6115

Argitalpen urtea: 2018

Alea: 21

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 13-30

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/RPUB.59694 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Res Publica: revista de historia de las ideas políticas

Laburpena

Spinoza’s political theory and within it the analysis of democracy as a form of State, exercises a materialist criticism of scholastic and enlightened dogma, based on the redefinition of political rationality, conceived as a sequence of the reason of infinite Substance, multiple causal networks unaware of understanding and will. Inside this analytical frame, democracy is an ontological theocracy, government of necessary laws in political scale and overlooking the stability of State.

Erreferentzia bibliografikoak

  • A. Beltrán, introducción a Diálogo sobre los dos máximos sistemas del mundo ptolemaico y copernicano, Madrid, Alianza Editorial, 2011, pp. XXXVI-XXXVII).
  • A. De Tocqueville, La democracia en América.
  • A. Negri, El poder constituyente, Madrid, Libertarias/ Prodhufi, 1994, I, 3,
  • B. Spinoza, Ética, Traducción de Vidal Peña, Madrid, Editorial Tecnos, 2010
  • B. Spinoza, Tratado político, Madrid, Alianza Editorial, 1986, trad.: A. Domínguez.
  • B. Spinoza, Tratado TeológicoPolítico, Madrid, Alianza Editorial, trad.: A. Domínguez.
  • É. Balibar, Spinoza y la política, Buenos Aires, Prometeo Libros, 2011, pp. 137 y ss.
  • G. Bueno en La Metafísica presocrática,
  • G. Bueno, Ensayos materialistas, Madrid, Taurus, 1972, pp. 438-439.
  • Galileo, Segunda carta sobre las manchas solares, 1612, Opere, V, pp. 134-135,
  • M. Artigas, R. Martínez, R. S. William, “Nueva luz en el caso Galileo”, en Anuario de Historia de la Iglesia (Facultad de Teología, Universidad de Navarra), 12 (2003), pp. 159-179.
  • N. Maquiavelo, carta a Pier Soderini, 13-21 septiembre 1506 (traducción de J. M. Forte, Epistolario privado, Madrid, Esfera de los Libros, 2007, p. 109).
  • N. Maquiavelo, Discursos sobre la primera década de Tito Livio, III, 1).
  • P. Fernández Uriel, Historia Antigua Universal, II. El Mundo Griego, Madrid, UNED, 2014, p. 236.
  • Platón, Leyes, Madrid, Centro de Estudios políticos y constitucionales, 1999, edición bilingüe, 644b);
  • Platón, República, Madrid, Gredos, 2006, VII, 520c-d.
  • S. Drake, Galileo at Work: His Scientific Biography, Chicago, Dover Phoenix Editions, 1978,
  • S. Torres, “La presencia de Machiavelli en el Tratado Político de Spinoza”, en Revista Conatus, Filosofía de Spinoza, vol. 4, núm. 7, julio 2010, pp. 81-95. En especial, pp. 92-93.
  • W. Jaeger, Paideia, Madrid, FCE, 2004, p. 721).
  • Y. Yovel, Spinoza and Other Heretics. The Marrano of Reason, New Jersey, Princeton University Press, 1989, cap. 5.