La Comunicación Interpersonal y la Comunicación Interna en las empresasun análisis desde la profesión y la Universidad

  1. Gonzálvez Vallés, Juan Enrique
  2. Rincón Alonso, Silvia
  3. Viñarás Abad, Mónica
Revue:
Comunicación y hombre: Revista interdisciplinar de ciencias de la comunicación y humanidades

ISSN: 1885-365X

Année de publication: 2020

Titre de la publication: Data comunicación: Data driven-Human driven

Número: 16

Type: Article

DOI: 10.32466/EUFV-CYH.2020.16.607.335-354 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Comunicación y hombre: Revista interdisciplinar de ciencias de la comunicación y humanidades

Résumé

This work aims to analyze the contribution made by university professors and Internal Communication professionals on two specific aspects: the state in which Internal Communication is currently in companies and the suitability of including as an object of study and Practical development of Internal Communication, the acquisition of competences in the field of Interpersonal Communication in work environments. Semi-structured interviews with managers of corporate communication and internal communication, as well as interviews with university teachers of the corresponding degrees in Information Sciences (Advertising and Public Relations, journalism and Audiovisual Communication) allow to shed light on the variables under study: the current situation of internal communication in organizations, and the role that is granted, or should be given within this discipline, to Interpersonal Communication. To complete our analysis we also provide a theoretical framework that allows us to give depth to the research proposal we present. Traditionally, the study of internal communication is approached from the theories of Public Relations and Corporate Communication, giving more weight to the value of the communication that is established between the organization and the employee, than to the value of the communication that is established between The people of the organization itself. The results are ambivalent: on the one hand, we find the growth that all respondents believe that Internal Communication is having in the professional field and with the crucial importance that should be given to Interpersonal Communication within Internal Communication. On the other hand, we find that the interviewees consider that, currently, higher education is not offering adequate or sufficient content to respond to the real needs that companies have in the field of Internal Communication. In addition, both professional categories highlight that the acquisition of skills in Interpersonal Communication within companies is practically non-existent.

Références bibliographiques

  • ADECEC (2019). La Comunicación Interna; gran aliada en los nuevos modelos de negocio. Recuperado de http://adecec.com/wp-content/uploads/2019/03/CI_ADECEC.pdf
  • AGUADO TERRÓN, Juan Miguel (2004). Introducción a las teorías de la información y la comunicación. Universidad de Murcia. Recuperado de https://www.um.es/tic/Txtguia/Introduccion%20a%20 las%20Teorias%20de%20la%20Informa%20(20)/TIC%20texto%20guia%20completo.pdf
  • ANDRADE, Horacio (2005). Comunicación organizacional interna. Proceso, disciplina y técnica. Barcelona: Netbiblo.
  • CAPRIOTTI, Paul (1998). La comunicación interna. Reporte C&D. Capacitación y Desarrollo (Argentina), 13, 5-7. Recuperado de http://www.bidireccional.net/Blog/Comunicacion_Interna.pdf
  • CARRETÓN-BALLESTER, M. Carmen (2007). Las Relaciones Públicas en la Comunicación Interna de la Banca Española. La Coruña: Netbiblo.
  • CASTILLO-ESPARCIA, Antonio (2010). Introducción a las Relaciones Públicas. Málaga: Instituto de Investigación en Relaciones Públicas (IIRP). Recuperado de https://www.uma.es/media/files/ libropr_1.pdf
  • CUENCA, Joan y VERAZZI, Laura (2018). Guía fundamental de la Comunicación Interna. Barcelona: Editorial UOC.
  • DEL POZO LITE, Marisa (1997). Cultura empresarial y comunicación interna. Su influencia en la gestión estratégica. Madrid: Editorial Fragua.
  • DIRCOM (2018). El estado de la Comunicación en España 2018. Recuperado de http://www.dircom.org/ actualidad-dircom/item/9176-estado-de-la-comunicacion-en-espana-2018
  • GARCÍA GARCÍA, Matilde (1995). Comunicación y relaciones interpersonales. Tendencias pedagógicas, 2. Recuperado de https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1713
  • GARZA GUZMÁN, María Rosalía (2009). Fuentes genealógicas y teorías esenciales de la comunicación interpersonal. Razón y palabra, 14(67), 1-22. Recuperado de https://www.redalyc.org/ pdf/1995/199520725003.pdf
  • GOLDHABER, Gerald M. (1986). Comunicación organizacional. México: Editorial Diana.
  • GONZÁLEZ IGLESIAS, Sonia y SASTRE JIMÉNEZ, Antonio (2016). Una mirada a la empresa desde la lógica del encuentro. Relectiones, (3), 65-84. doi: 10.32466/eufv-rel.2016.3.240.65-84
  • GRAWITZ, Madeleine (1984). Métodos y técnicas de las ciencias sociales. México: Editorial Hispano Europea.
  • HERNÁNDEZ JORGE, Carmen M. y DE LA ROSA, Carmen M. (2017). Habilidades comunicativas en estudiantes de carreras de apoyo frente a estudiantes de otras carreras. Apuntes de Psicología, 35(2), 93-104. Recuperado de http://apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/ download/663/483
  • MARÍN DUEÑAS, Pedro Pablo y GARCÍA GARCÍA, María (2013). El estudio de la comunicación interna en el contexto del grado de publicidad y RR PP de la universidad de Cádiz. Historia y comunicación social (18), 97-108. doi: 10.5209/rev_HICS.2013.v18.43951
  • MARROQUÍN PÉREZ, Manuel y VILLA SÁNCHEZ, Aurelio (1995). La comunicación interpersonal. Medición y estrategias para su desarrollo. Bilbao, España: Ediciones El Mensajero, S.A.
  • MORALES SERRANO, Francisca. (2001). Comunicación interna. Barcelona: Gestión 2000.
  • PARRA, Yaritza Y. (2012). Comunicación interna en el mejoramiento de las relaciones interpersonales del personal administrativo de los institutos universitarios de tecnología de Maracaibo. Centro de Investigación de Ciencias Administrativas y Gerenciales, 10(1), 111-119. Recuperado de http://ojs. urbe.edu/index.php/cicag/article/download/619/3644?inline=1
  • QUINDIMIL, Diego (2007). La comunicación interpersonal en las organizaciones. Facultad de psicología de Buenos Aires.
  • ROMEU ALDAYA, Vivian Leticia (2015). Hacia una teoría personalista de la comunicación interpersonal. Question, Revista especializada en periodismo y comunicación, 1(48), 188-198. Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/download/2692/2445
  • TAYLOR, S. J. y BOGDAN, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación: La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós Básica. Recuperado de http://mastor.cl/blog/wpcontent/uploads/2011/12/Introduccion-a-metodos-cualitativos-de-investigaci%C3%B3n-Taylor-yBogdan.-344-pags-pdf.pdf
  • TRELLES RODRÍGUEZ, Irene (2001). Comunicación organizacional. Selección de lecturas. La Habana: Editorial Félix Varona.
  • WATZLAWICK, Paul, BEAVIN BAVELAS, Janet y JACKSON, Don D. (1991). Teoría de la comunicación humana. Madrid: Herder. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/ab7f/ c0378014f0705bc1f29f89cdaf5d5be59402.pdf
  • ZALDÍVAR, D. (2003). Relaciones interpersonales. La Habana: Ed Enpes.
  • Mónica Viñarás Abad, Juan Enrique Gonzávlez Vallés y Silvia Rincón. “La Comunicación Interpersonal y la Comunicación Interna en las empresas: un análisis desde la profesión y la Universidad”. Comunicación y Hombre. 2020, nº 16, pp 335-354.