El velo de la fantasmagoría

  1. Beneyto Ruiz, Francisca 1
  1. 1 Universidad Nebrija
    info

    Universidad Nebrija

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03tzyrt94

Journal:
ArDIn: Arte Diseño Ingeniería

ISSN: 2254-8319

Year of publication: 2018

Issue: 7

Pages: 1-13

Type: Article

DOI: 10.20868/ARDIN.2018.7.3756 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: ArDIn: Arte Diseño Ingeniería

Abstract

The image is a visual system that conditions the individual and social perception of an era. An image is not a mere denotative representation of the reality that surrounds us, in it lives a series of codes collected by the viewer's gaze to understand and assimilate it. In this system of representation are brought together as-pects that create a true encounter with the realityas aspects that alter it. In the following article the notion of phantasmagor is presented as the phenomenon that alters the image and therefore the view of the spectator. Authors such as Susan Burk-Morss or Walter Benjamin structure the text and help essentially to clarify theapproach offered around this notion.

Bibliographic References

  • Barthes, R. (2009) La cámara lúcida. (Nota sobre la fotografía). Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Béquer, G.A. (2000). Leyendas. Madrid: Jorge A. Mestas.
  • Benjamin, W. (2005). Libro de los pasajes. Madrid: Akal.
  • Buck-Morss, S. (1993). Estética y anestésica. Una revisión del ensayo de Walter Benjamin sobre la obra de arte. La balsa de la Medusa. Nº 25, pp. 55-98. Madrid.
  • Fernández Polanco, A. (2004) La fantasmagoría lúcida. Proyectos de investigación 120.0 [DVD] Madrid: Universidad complutense. Departamento de Historia.
  • Foster, H. (2001). El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo. Madrid: Akal.
  • Krauss, R. E. (2002).Lo fotográfico, por una teoría de los desplazamientos. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Pardo, J.L. (1996). La intimidad. Valencia: Pre-textos.
  • Rancière, Jacques. (2010). Sobre la importancia de la teoría crítica para los movimientos sociales actuales. Estudios Visuales. Nº 7. Pp.. 82-89. Murcia: Cendeac.
  • Sartre, J.P. (1964). Lo imaginario (psicología fenoménica de la imaginación). Buenos Aires: Losada.