La respuesta educativa al alumnado con trastorno del espectro del autismo (TEA) en EspañaUn avance desigual

  1. Belén de la Torre González
  2. Elena Martín
Journal:
Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

ISSN: 2254-3139

Year of publication: 2020

Issue Title: Educación Inclusiva para la Justicia Social (II)

Volume: 9

Issue: 1

Pages: 249-268

Type: Article

DOI: 10.15366/RIEJS2020.9.1.012 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

Abstract

In recent years, the educational response to students with ASD has progressed towards more inclusive alternatives in Spain. This fact represents a clear commitment of the administrations to bring this group of students closer to the ordinary centers combining intensive and specialized attention with the learning in their reference classrooms with their peers. However, despite this good news for our system, the differences in the proposals promoted by the different Autonomous Communities (Autonomous Communities) are an example of inequality of opportunities for students with ASD and lack of equity in the Spanish education system. In this article, through the analysis of the existing regulations in the different Autonomous Communities will be presented the main differences found in the presence of students with ASD in the ordinary centers. This situation generates important challenges for our education system. In a decentralized system, the balance between the distribution of competences in educational matters between the Central Administration and the different autonomies, and the guarantee of equal opportunities for all students should be a priority for a system education that wants to move forward with determination towards educational inclusion

Bibliographic References

  • Bergenson, T., Heuschel, M., Harmon, R., Gille, D. y Colwell, M. (2003). Los aspectos pedagógicos de los trastornos del espectro autista. Office of Superintendent of Public Instruction.
  • Charman, T., Pellicano, L., Peacey, L., Peacey, N., Forward, K. y Dockrell, J. (2011). What is good practice in autism education? Institute of Education.
  • Durán, D., Echeita, G., Giné, C., Miguel, E., Ruiz, C. y Sandoval, M. (2005). Primeras experiencias de uso de la Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva (Index for Inclusion) en el estado Español. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1), 464-467.
  • Echeita, G. (2006). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Narcea.
  • Echeita, G. y Verdugo, M. (Eds.). (2004): La declaración de salamanca sobre necesidades educativas especiales diez años después. Valoración y prospectiva. Publicaciones INICO.
  • Fuentes, J., Ferrari, M. J., Boada, L., Touriño, E., Artigas, J., Belinchón, M., Muñoz, J. A., Hervás, A., Canal, R., Hernández, J. M., Díez-Cuervo, A., Idiazábal, M. A., Mulas, F., Palacios, S., Tamarit, J., Martos, J. y Posada, M. (2006). Guía de buena práctica para el tratamiento de los trastornos del espectro autista. Revista Española de Neurología, 43, 425-438. https://doi.org/10.33588/rn.4307.2005750
  • Kanner, L. (1943). Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child, 2, 217-250.
  • Marchesi, A. (2002). La práctica de las escuelas inclusivas. En A. Marchesi, C. Coll y J. Palacios, J. (Coord.) Desarrollo psicológico y educación. Trastornos del desarrollo y necesidades educativas especiales. Alianza Editorial.
  • Martínez, B. (2010). Luces y sombras de las medidas de atención a la diversidad en el camino de la inclusión educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 70, 165-184.
  • Martínez, R., De Haro, R. y Escarbajal, A (2010). Una aproximación a la educación inclusiva en España. Revista de Educación Inclusiva, 3(1), 149-164.
  • Martins, M., Harris, S. y Handleman, J. (2014). Supporting inclusive education. En G. Volkmar, S.J. Rogers, R. Paul y K.A Pelpherey (Eds.), Handbook of autism and pervasive developmental disorders. Assesment, intervetion, and policy (pp. 813-825). John Wiley and Sons.
  • Palomo, R. (2017). Los alumnos con trastorno del espectro del autismo. En A. Marchesi, C. Coll y J. Palacios, J. (Coords.), Desarrollo psicológico y educación. Respuestas educativas a las dificultades de aprendizaje y desarrollo (pp. 445-485). Madrid. Alianza Editorial.
  • Rivière, A. (2001). Autismo. Orientaciones para la intervención educativa. Madrid: Editorial Trotta.
  • Saleh, L. (2004). De Torremolinos a Salamanca y más allá. Un homenaje a España. En G. Echeita y M. Verdugo, La Declaración de Salamanca sobre necesidades educativas especiales diez años después. Valoración y prospectiva (pp. 23-34). Publicaciones INICO.
  • Sandoval, M., Simón, C. y Echeita, G. (2012). Análisis y valoración crítica de las funciones del profesorado de apoyo desde la educación inclusiva. Revista de Educación, Nº Extraordinario, 117-137.
  • Strain, P. y Bovey, E. (2011). Randomized, controlled trial of the LEAP model of early intervention for young children with autism spectrum disorders. Topics in Early Childhood Special Education, 31(3), 133-154. https://doi.org/10.1177/0271121411408740
  • Verdugo, M., Amor, A., Fernández, M., Navas, P. y Calvo, I. (2018). La regulación de la inclusión educativa del alumnado con discapacidad intelectual: Una reforma pendiente. Siglo Cero. 49(2), 27-58. https://doi.org/10.14201/scero20184922758
  • Vislie, L. (1995). Integration policies, scholl reforms and the organization of schooling for handicapped pupils in western societies. En C. Clark, A. Dyson y A. Millward (Eds.), Toward inclusive schools? (pp. 42-53). David Fulton.