Percepción de los tutores sobre el potencial de la educación física como medio para la obtención de información sobre la evolución del alumnado en el contexto escolar español

  1. Daniel Bores García 1
  2. Gustavo González Calvo 2
  3. César Méndez Domínguez 1
  1. 1 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Zeitschrift:
Revista Universitaria de la Educación Física y el Deporte

ISSN: 2393-6444 1688-4949

Datum der Publikation: 2019

Nummer: 12

Seiten: 19-27

Art: Artikel

DOI: 10.28997/RUEFD.V0I12.2 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Revista Universitaria de la Educación Física y el Deporte

Zusammenfassung

Physical Education is a subject present in the official educational curriculum in the stages of both primary and secondary education in Spain. Through this research we have explored the perception of the classroom tutors about the potential that this subject has as a way to obtain information about the evolution of the students during the academic course. This information has been collected through an ad hoc questionnaire that has been completed by 38 primary and secondary classroom tutors from public and private schools in four provinces of the Spanish geography. The data show that Physical Education can provide abundant information especially in the personal and social field of student development and that these are the dimensions by which reference is made to the subject in the interviews with families. Greater communication among teachers is suggested for a better use of this informative potential.

Bibliographische Referenzen

  • ALBERT, M.J. (2007). La investigación educativa. Barcelona: McGraw-Hill.
  • BLÁZQUEZ, D. (2009). Las competencias básicas. En D. Blázquez y E. M. Sebastiani (Eds.), Enseñar por competencias en Educación Física (pp. 63-81). Barcelona: Inde.
  • BUTLER, D. L. & SCHNELLERT, L. (2012). Collaborative inquiry in teacher professional development. Teaching and Teacher Education, 28(8), 1206–1220. https://doi.org/10.1016/j.tate.2012.07.009
  • CASEY, A., DYSON, B. & CAMPBELL, A. (2009). Action research in physical education: focusing beyond myself through cooperative learning. Educational Action Research, 17 (3), 407-423. https://doi.org/10.1080/09650790903093508
  • CONTRERAS, O., GONZÁLEZ, JM., RODRÍGUEZ, M. & CARRASCO, M. (2003). Análisis de la concepción de la Educación Física escolar por parte de los alumnos de la ESO en Toledo. Toledo: Universidad de Castilla La Mancha
  • DENZIN, N.K. & LINCOLN, Y.S. (2000). The discipline and practice of qualitative research. En N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research, (1-28). London: Sage Publications.
  • DUKE, D. L. (2006). What we know about improving low-performing schools. Phi Delta Kappan, 87(10), 728-734. https://doi.org/10.1177/003172170608701005
  • FERNÁNDEZ-RIO, J. (2003). El aprendizaje cooperativo en el aula de educación física para la integración en el medio social. Análisis comparativo con otros sistemas de enseñanza y aprendizaje. Valladolid: La Peonza.
  • FERNÁNDEZ-RÍO, J., & VELÁZQUEZ, C. (2005). Desafíos físicos cooperativos. Sevilla: Wanceulen.
  • GONZÁLEZ, S., CATALÁN, M. & LARA, J. M. (2011). La competencia social y ciudadana en Educación Física. En O. R. Contreras & R. Cuevas (Eds.), Las competencias básicas desde Educación Física (pp. 63-77). Barcelona: INDE.
  • GOULD, D. & CARSON, S. (2008). Life skills development through sport: current status and future directions. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1, 58-78.
  • HARGREAVES, A. & SHIRLEY, D. (2012). The Global Fourth Way. The Quest for Educational Excellent. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • HELLISON, D. R. (1995). Teaching personal and social responsability through physical activity. Champaign: Human Kinetics.
  • HERNÁNDEZ, J. M. & RODRÍGUEZ, A. J. (2011). Contribuciones de la Educación Física al desarrollo de la competencia social y ciudadana. Acción Motriz, 7, 38-47.
  • HOPKINS, D. (2010). A Teacher ́s guide to Classroom Research. Maidenhead: Open University Press.
  • HORD, S. Y HIRSH, S. (2008). Making the promise a reality. En A. Blankstein, P. Houston y R. Cole (Eds.), Sustaining Professional Learning Communities (pp. 23-40). Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • JÄPPINEN, A., LECLERC, M. & TUBIN, D. (2015). Collaborativeness as the core of professional learning communities beyond culture and context: evidence from Canada, Finland, and Israel. School Effectiveness and School Improvement: An International Journal of Research, Policy and Practice, [online] https://doi.org/10.1080/09243453.2015.1067235
  • LAVIÉ MARTÍNEZ, J. M. (2004). Microcontextos para la colaboración docente: el caso de los equipos de ciclo. Revista de Educación, 335, 345-370.
  • LEY ORGÁNICA 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa.
  • LLEIXÀ, T. (2007). Educación Física y competencias básicas: contribución del área a la adquisición de las competencias básicas del currículo. Tándem, didáctica para la Educación Física, 23, 31-37.
  • MARTÍN, M. & RÍOS, O. (2014). Prevención y resolución de conflictos en educación física desde la perspectiva del alumnado. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 162-167.
  • MARTÍNEZ-SALGADO, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa: principios básicos y algunas controversias. Ciênc. Saúde coletiva, 17(3), 613-619. https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300006
  • MCLAUGHLIN, M. & TALBERT, J. (2006). Building School-Based Teacher Learning Communities. Professional strategies to improve student achievement. Nueva York: Teacher ́s College Press.
  • MILES, M. & HUBERMAN, A.M. (1994). Data management and analysis methods. En Denzin, N.K. & Lincoln, Y.S. (Ed.): Handbook of qualitative research, (429-444). London: Sage Publication.
  • MORENO-MURCIA, J. A., GÓNZALEZ-CUTRE, D., & SICILIA CAMACHO, Á. (2007). Metas sociales en las clases de educación física. Análisis y Modificación de conducta, 33(149), 5.
  • MORENO, M. A. (2012). Competencia social y ciudadana y coeducación. Gobierno de Navarra.
  • NEWTON, M., FRY, M., WATSON, D., GANO-OVERWAY, L., KIM, M., MAGYAR, M. & GUIVERNAU, M. (2007). Psychometric properties of the Caring Climate Scale in physical activity setting. Revista de Psicología del Deporte, 16(1), 67-84.
  • NORLENA, S. & MOHD, T. H. (2010). Facilitating the process of learning social skills though humanistic physical education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 223-227 https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.140
  • OSMAN, G., DILSAD, M. & MIIBERRA, C. (2010). Effects of cooperative game on social skill levels and attitudes toward physical education. Eurasian Journal of Eudcational Research, 40, 77-92.
  • PASCUAL, C., ESCARTÍ, A., LLOPIS, R., MARÍN, D. & WRIGHT, P. (2011). Implementation fidelity of a program designed to promote personal and social responsibility through physical education: A comparative case study. Research Quarterly for Exercise and Sport, 82(3), 499-511. https://doi.org/10.1080/02701367.2011.10599783
  • QUINTANAL, J. & GARCÍA, B. (2012). Fundamentos básicos de metodología de investigación educativa. Madrid: CCS.
  • STAKE, R. (2010). Qualitative Research. Studying how things work. New York: The Guilford Press.
  • VACA, M. J. (2008). Contribución de la educación física escolar a las competencias básicas señaladas en la LOE para la educación primaria. Tándem, didáctica para la Educación Física, 26, 52-61.
  • VELÁZQUEZ CALLADO, C. (2013). Análisis de la implementación del aprendizaje cooperativo durante la escolarización obligatoria en el área de Educación Física. Valladolid: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Valladolid. Disponible en https://www.educacion.gob.es/teseo/ mostrarSeleccion.do