Educación, Valores, Tecnología y Músicahacia un modelo inclusivo que apueste por la igualdad y las relaciones interpersonales

  1. Rodrigo Martín, Isabel 1
  2. Rodrigo Martín, Luis 1
  3. Viniegra, Luis Mañas 2
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revue:
Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical

ISSN: 1698-7454

Année de publication: 2020

Volumen: 17

Pages: 33-47

Type: Article

DOI: 10.5209/RECIEM.64141 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical

Résumé

This work is based on theoretical reflections regarding the need for a change in the educational system to one that is committed to inclusion, that considers equality and inequality, technologies and the relational factor, and that implements methodologies that can provide a response for a heterogeneous population. From this point of view, objectives have been set to achieve an inclusive model that includes values, technology, and interpersonal relations, in addition to establishing a theoretical, attitudinal and experimental methodology. To this end, a pilot educational project is being carried out in Primary Schools that deals with the use of information technologies and social values. With music as the backbone of the programme, all of the activities are designed with the aim of improving the atmosphere of the classroom and the school, as well as to promote the respect and appreciation of differences: nationalities, minorities, disabilities, etc., among students. Assessment of the project offers adequate qualitative and quantitative results, both in the acquisition of conceptual content as well as in procedures, values and social standards, which allow us to make a conclusion regarding the need to establish an inclusive educational model into which all students can be integrated.

Références bibliographiques

  • Aguirre-De-Mena, O. y De-Mena, A. (1992). Educación musical. Manual para el profesorado. Granada: Aljibe.
  • Aparicio, R. y Tornos, A. (2012). La socialización juvenil de las segundas generaciones de la inmigración: factores, metas, transformaciones identitarias. Madrid: Ministerio de Empleo y Seguridad Social.
  • Aparicio-Gervás, J. M. y León-Guerrero, M. M. (2018). La música como modelo de inclusión social en espacios educativos con alumnado gitano e inmigrante. Revista Complutense de Educación, 29(4), 1091-1108. doi: 10.5209/RCED.54878
  • Aranda, D., Marta-Lazo, C. y Gabelas, J. A. (2012). Per què les TRIC i no les TIC. COMeIN, 9. Recuperado de https://bit.ly/2Glzn3E
  • Avelino, J. (1994). Educación, axiología y utopía. Oviedo: Universidad de Oviedo.
  • De-Azcárate, P. (1873). Obras de Aristóteles. Aristóteles. Política, libro octavo, capítulo II. Causas diversas de las revoluciones. Madrid: Nueva Biblioteca Filosófica.
  • De-Azcárate, P. (1960). Obras filosóficas. Madrid: Nueva Biblioteca Filosófica.
  • Bauman, Z. (1991). Modernidad y ambivalencia. Barcelona: Anthropos.
  • Bauman, Z. (1998). Modernidad y holocausto. Madrid: Sequitur.
  • Bauman, Z. (2016). Extraños llamando a la puerta. Barcelona: Paidós.
  • Bernal-Vázquez, J. (2003). Música y creatividad. En A. M. Gervilla y R. Cervantina (Coords.), Creatividad aplicada. Una apuesta de futuro (pp. 841-864). Málaga: Dykinson.
  • Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis
  • Blakemore, S. y Frith, U. (2011). Cómo aprende el cerebro. Las claves para la educación. Barcelona: Ariel.
  • Casanova-López, O. y Serrano-Pastor, R. M. (2018). La Educación Musical en el actual currículo español. ¿Qué formación recibe el alumnado en la enseñanza Primaria? Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 15, 3-17. doi: 10.5209/RECIEM.54844
  • Csikszentmihalyi, M. (1997). Fluir (Flow): Una psicología de la felicidad. Barcelona: Kairós.
  • Cuevas-Romero, S. (2014). Enseñar y aprender de la creatividad, en la práctica musical de educación secundaria. En P. Murillo-Estepa (Coord.), Libro de Actas IV Jornadas de Innovación Docente de la Facultad de Ciencias de la Educación “Abriendo caminos para la mejora educativa”. Sevilla: Universidad de Sevilla. Recuperado de https://bit.ly/2NF88be
  • Díaz-Aguado, M. J. (1999). El desarrollo de la tolerancia y la prevención de la violencia desde la educación. En Ministerio de Trabajo e Inmigración (Ed.), Calidad y responsabilidad compartida. Retos del bienestar en el cambio de siglo (pp. 207-222). Madrid: Ministerio de Trabajo e Inmigración.
  • Duk, C. (2007). Inclusiva. Modelo para evaluar la respuesta de la escuela a la diversidad de necesidades educativas de los estudiantes proyecto FONDEF/COINCYT D04I1313. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(5), 188-199. Recuperado de https://bit.ly/2L6Hq9E
  • Dumont, E., Syurina, E. V., Feron, F. J. M. y Van-Hooren, S. (2017). Music Interventions and Child Development: A Critical Review and Further Directions. Frontiers in Psychology, 8, e1694. doi: 10.3389/fpsyg.2017.01694
  • Echeita, G. y Cuevas, I. (2011). La educación inclusiva. En E. Martín y T. Mauri (Coords.), Orientación educativa. Atención a la diversidad y educación inclusiva (pp. 11-27). Barcelona: Graó/MEC.
  • Elfert, M. (2015). UNESCO, the Faure report, the Delors report, and the political utopia of lifelong learning. European Journal of Education, 50(1), 88-100. doi: 10.1111/ejed.12104
  • Elisondo, R. C., Donol, D. S. y Rinaudo, M. C. (2009). Ocasiones para la creatividad en contextos de educación superior. Red U. Revista de docencia Universitaria, 7(4). doi: 10.4995/redu.2009.6233
  • Elisondo, R. C., Donol, D. S. y Rinaudo, M. C. (2012). Docentes inesperados y creatividad. Experiencias en contextos de educación superior. Revista Electrónica de Investigación, Docencia y Creatividad, 1. 103-114. Recuperado de https://bit.ly/2YLjD2d
  • Fernández, A. (2003). Educación inclusiva: enseñar y aprender entre la diversidad. Umbral 2000, 13. Recuperado de https://bit.ly/2LHj45y
  • Forés, A. y Ligioiz, M. (2009). Descubrir la neurodidáctica: aprender desde, en y para la vida. Barcelona: UOC.
  • Gainza, V. H. y Vivanco, P. (1996). Música y educación hoy. Buenos Aires: Lumen.
  • Garrido-Lora, M., Busquet-Duran, J. y Munté-Ramos, R. A. (2016). De las TIC a las TRIC. Estudio sobre el uso de las TIC y la brecha digital entre adultos y adolescentes en España. Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, 54, 44-57. doi: 10.7238/a.v0i54.2953
  • Kant, I. (1973). Fundamentación de la metafísica de las costumbres. Madrid: Espasa-Calpe.
  • Jellison, J. A. y Draper, E. A. (2015). Music Research in Inclusive School Settings: 1975 to 2013. Journal of Research in Music Education, 62(4), 325-331. doi: 10.1177/0022429414554808
  • Jensen, E. (2004). Cerebro y aprendizaje: competencias y educaciones educativas. Madrid: Narcea.
  • Laes, T. y Schmidt, P. (2016). Activism within music education: working towards inclusion and policy change in the Finnish music school context. British Journal of Music Education, 33(1), 5-23. doi: 10.1017/S0265051715000224
  • Ledoux, J. (1999). El cerebro emocional. Barcelona: Planeta.
  • Loi, D. (2007). Reflective probes, primitive probes, and playful triggers. Ethnographic Praxis in Industry Conference, 1, 233-246. doi: 10.1111/j.1559-8918.2007.tb00079.x
  • Loi, D. y Burrows, P. (2006). Magritte and the pea: anomalous artefacts and the contexts they create. Working Papers in Art and Design, 4. Recuperado de https://bit.ly/2XRs2nl
  • Loi, D. y Dillon, P. (2006). Adaptive educational environments as creative spaces. Cambridge Journal of Education, 36(3), 363–381. doi: 10.1080/03057640600865959
  • Marta-Lazo, C. y Gabelas, J. A. (2016). Comunicación digital. Un modelo basado en el factor Relacional. Barcelona: UOC.
  • Medel-Añonuevo, C., Oshako, T. y Mauch, W. (2001). Revisiting lifelong learning for the 21st century. Hamburgo: Instituto de la UNESCO para la Educación.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (s.f.). Educación inclusiva. Recuperado de https://bit.ly/2Dhbbia
  • Moliné, M. (1995). La fuerza de la publicidad. Madrid: McGraw-Hill.
  • Mora, F. (2017). Neuroeducación. Solo se aprende lo que se ama. Madrid: Alianza.
  • Nietzsche, F. W. (2007). Más allá del bien y del mal (A. Sánchez-Pascual, Trad.). Buenos Aires: Gradifco
  • Niland, A. (2017). Singing and playing together: A community music group in an early intervention setting. International Journal of Community Music, 10(3), 273-288. doi: 10.1386/ijcm.10.3.273_1
  • Nilsson, M. H. Z. (2015). Inclusion functioning as exclusion: new students entering the Academy of Music in Sweden. Teachers and Teaching, 21(3), 277-288. doi: 10.1080/13540602.2014.953822
  • Peñalba, A. (2017). La defensa de la educación musical desde las neurociencias. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 14, 109-127. doi: 10.5209/RECIEM.54814
  • Power, C. N. (1997). Aprender: ¿medio o fin? Una ojeada al Informe Delors y a sus consecuencias para la reforma educativa. Perspectivas, 27(2), 203-215.
  • Rickson, D. y Warren, P. (2018). Music for All: Including young people with intellectual disability in a university environment. Journal of Intellectual Disabilities, 22(3), 279-293. doi: 10.1177/1744629517701860
  • Romero-Hernández, M. F. y Urrego-González, S. (2016). Inclusión de personas con discapacidad sensorial (ciegos y sordos) en los programas de formación musical universitaria en la ciudad de Bogotá, D.C. Uni-Pluri/versidad, 16(2), 27-40. Recuperado de https://bit.ly/2IktTc5
  • Ruddock, E. (2018). On being musical: Education towards inclusion. Educational Philosophy and Theory, 50(5), 489-498. doi: 10.1080/00131857.2016.1198248
  • Spitzer, M. (2005). Aprendizaje: neurociencia y la escuela de la vida. Barcelona: Omega
  • Tawil, S. y Cougoureux, M. (2013). Revisiting Learning: The treasure within – Assessing the influence of the 1996 Delors report. UNESCO Education Research and Foresight, ERF Occasional Papers, 4,1-10. Recuperado de https://bit.ly/2XbsXLm
  • Terrén, E. (1999). Educación y Modernidad. A Coruña: Universidade da Coruña.
  • Timoneda, C. (1999). Cognición, emoción y conducta: Modelo humanista-estratégico. Una propuesta de diagnóstico e intervención psicopedagógica basada en y desde la práctica. Revista de Investigación Educativa, 17(2), 515-520. Recuperado de https://bit.ly/2JgvGiz.
  • UNESCO (2011). The hidden crisis: Armed conflict and education. EFA Global Monitoring Report 2011. París: UNESCO.
  • UNESCO (2014). Declaración Aichi-Nagoya sobre educación para el desarrollo sostenible. París: UNESCO.
  • UNESCO (2014a). Teaching and Learning: Achieving quality for all. EFA Global Monitoring Report 2013-2014. París: UNESCO.
  • UNESCO (2015). Replantear la educación. ¿hacia un bien común mundial? París: UNESCO.
  • Valcarce-Fernández, M. (2011). De la escuela integradora a la escuela inclusiva. Innovación Educativa, 21, 119-131. Recuperado https://bit.ly/2L6Zh03
  • Vargas, S. (2010). Aprender enseñando. Nuevas metodologías en el área de Expresión gráfica. Granada: Godel.
  • Winocur, R. (2007). Nuevas tecnologías y usuarios. La apropiación de las TIC en la vida cotidiana. Telos: Cuadernos de Comunicación e Innovación, 73, 109-117. Recuperado de https://bit.ly/2LH6bZt
  • Wong, M. W. I. y Chik, M. P. Y. (2016). Teaching students with special educational needs in inclusive music classrooms: experiences of music teachers in Hong Kong primary schools. Music Education Research, 18(2), 195-207. doi: 10.1080/14613808.2015.1044509