Puritanismo, mirada masculina y espectadoras"The Scarlet Letter" (2018), de Angélica Liddell

  1. Cristina Oñoro Otero 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Tropelias: Revista de teoría de la literatura y literatura comparada
  1. Abuín González, Ángel (coord.)
  2. Gatica Cote, Paulo (coord.)
  3. Tamames Gala, Cristina (coord.)

ISSN: 1132-2373

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Dossier: Modelos de espectador en el teatro performativo

Número: 35

Páxinas: 70-85

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Tropelias: Revista de teoría de la literatura y literatura comparada

Resumo

In this article, I aim to address Angélica Liddell’s production of The Scarlett Letter, a free adaptation of Nathaniel Hawthorne’s novel which premiered in France in 2018, from the perspective of ‘the feminist spectator’ (Dolan). I will examine the paradoxical emotions which such spectator experiences during a play in which women and the puritanism associated with the #MeToo movement are attacked; whilst, at the same time, from an aesthetic point of view, the ‘dominant male gaze’ (Mulvey) is challenged, therefore reinforcing Liddell as a creator. As it will be shown, Liddell’s work reclaims the theatrical performance as a ritualistic space of intimacy, in opposition to the puritan and hypocritical media culture of globalised behaviour. Ultimately, through Liddell’s production, we can approach the conflictive way in which the spectator is regarded by part of contemporary performing creators.

Referencias bibliográficas

  • BAYM, Nina. “Introducción.” En La letra escarlata, Nathaniel Hawthorne. Traducción de José Donoso y Pilar Serrano. Barcelona: Penguin Random House, 2015. I-XXXV.
  • BLOOM, Harold, ed. Nathaniel Hawthorne’s The Scarlet Letter. New York: Infobase Publishing, 2011.
  • BOUCHEZ, Emmanuelle. “The Scarlet Letter, la diernière provocation pas très #MeToo d’Angélica Liddell.” Theatre-Contemporaine.net, 19 de enero de 2019. Acceso 22 de diciembre de 2020. https://www.theatre-contemporain.net/spectacles/The-Scarlet-letter/critiques/idcontent/93125?start=20
  • CHECA PUERTA, Julio Enrique. “Angélica Liddell y su A de Artista.” Rei, 7 (2019): 153-186.
  • CORNAGO, Óscar. Ensayos de teoría escénica. Sobre teatralidad, público y democracia. Madrid: Abada, 2015.
  • DOLAN, Jill. The Feminist Spectator as Critic. The University of Michigan Press, 2012.
  • EGGER, Carole, e Isabelle RECK. “Angélica Liddell ou un théâtre sur le fil grinçant du rasoir.” En Sémiotique et vécu musical: Du sens à l'expérience, de l'expérience au sens. Eds. Costantino Maeder y Mark Reybrouck. Leuven University Press, 2016. 155-170.
  • GARNIER, Emmanuelle. “El ‘espíritu de lo grotesco’ en el teatro de Angélica Liddell.” Signa. Revista de la Asociación española de semiótica 21 (2012): 115-136.
  • GUTIÉRREZ CARBAJO, Francisco. "Más allá de Proteo: Dostoievski, Arrabal, Liddell." Teatro: Revista de Estudios Culturales / A Journal of Cultural Studies 23 (2009): 475-484.
  • HARTWIG, Susanne, y Klaus PÖRTL. La voz de los dramaturgos: el teatro español y latinoamericano actual. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 2008.
  • HARTWIG, Susanne. “¿Alteridad monstruosa? La estética de Angélica Liddell.” En Identidad en el teatro español e hispanoamericano contemporáneo. Eds. Susanne Hartwig y Klaus Pört. Frankfurt am Main: Valentia, 2003. 61-71.
  • HAWTHORNE, Nathaniel. La letra escarlata. Traducción de José Donoso y Pilar Serrano. Barcelona: Penguin Random House, 2015.
  • “La dura crítica de Angélica Liddell al feminismo del #MeToo con The Scarlet Letter.” Libertad Digital, 14 de febrero de 2019. Acceso 9 de octubre de 2020. https://www.libertaddigital.com/cultura/teatro/2019-02-14/angelica-liddell-feminismo-totalitario-metoo-the-scarlett-letter-teatros-del-canal-1276633168/
  • LEHMANN, Hans-Thies. Teatro Posdramático. Murcia: Cendeac, 2017.
  • LIDDELL, Angélica. Una costilla sobre la mesa. Segovia: La uÑa RoTa, 2018.
  • LIDDELL, Angélica. Trilogía del infinito. Segovia: La uÑa RoTa, 2016.
  • LIDDELL, Angélica. El sacrificio como acto poético. Madrid: Continta Me Tienes, 2015.
  • MULVEY, Laura. “Placer visual y cine narrativo.” En Arte después de la Modernidad. Ed. Brian Wallis. Madrid: Akal, 2001. 365-377.
  • ORDÓÑEZ, Marcos. “Quien manda es ella.” Babelia, 11 de julio de 2020. Acceso 1 de noviembre de 2020. https://elpais.com/cultura/2020/07/09/babelia/1594283232_875601.html
  • POLLOCK, Griselda y Rozsika PARKER. Old Mistresses. Women, Art and Ideology. New York: I. B. Tauris, 2013.
  • PUIG TAULÉ, Oriol. “Angélica Liddell s’ha convertite n un senyor.” Núvol, 6 de julio de 2020. Acceso 8 de octubre de 2020. https://www.nuvol.com/teatre-i-dansa/angelica-liddell-sha-convertit-en-un-senyor-110540
  • ROMO, José Luis. “Angélica Liddell contra los puritanos y el #MeToo.” El Mundo, 14 de febrero de 2019. Acceso 9 de octubre de 2020. https://www.elmundo.es/metropoli/teatro/2019/02/14/5c654f3e21efa042638b4663.htm
  • VICENTE, Álex. “Angélica Liddell carga en el escenario contra el #MeToo.” El País, 14 de febrero de 2019. Acceso 9 de octubre de 2020. https://elpais.com/cultura/2019/02/13/actualidad/1550084229_993210.html