Factores que influyen en la calidad del sistema educativo español y su grado de dependencia social

  1. Diaz, Jose Ladera 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Revista Electrónica en Educación y Pedagogía

ISSN: 2590-7476

Year of publication: 2018

Issue Title: enero-junio

Volume: 2

Issue: 2

Pages: 67-74

Type: Article

DOI: 10.15658/REV.ELECTRON.EDUC.PEDAGOG18.03020205 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Electrónica en Educación y Pedagogía

Abstract

The article analyzes the factors that have influenced the quality of the educational system in Spain. But beyond the study of the elements of the system itself -resources, teachers, curriculum and evaluation-, the degree of dependence of the same is considered, with respect to the characteristics that define society and that may be conditioning the way of understanding what education is. As a methodology, the research was based on the documentary analysis of the regulations and official reports on the Spanish educational system, taking into account, in turn, the contributions of members of different levels of education and multiple observations made in different contexts of work and planning. It is concluded that improvements in the quality of the Spanish educational system are directly related to the previous transformation of social concepts that have been a constant in the recent history of the country.

Bibliographic References

  • Borrell, E. & Chavarría, X. (2002). Calidad en educación. Barcelona: Edebe.
  • Calero, J. & Oriol, J. (2017). La calidad del profesorado en la adquisición de competencias de los alumnos. Un análisis basado en Pirls-2011. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.
  • Cortes Generales de España. (1985, 3 de julio). Ley Orgánica 8. Reguladora del Derecho a la Educación. Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado. Recuperada de https:/ www.boe.es/buscar/doc.php?i- d=BOE-A-1985-12978
  • Cortes Generales de España. (2006, 3 de mayo). Ley Orgánica 2. De Educación. Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado. Recuperada de https:/ www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2006-7899
  • Cortes Generales de España. (2013, 9 de diciembre). Ley Orgánica 8. Para la mejora de la calidad Educativa. Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado. Recuperada de https:/ www.boe.es/buscar/act.php?id=- BOE-A-2013-12886&p=20161210&tn=3
  • Delors, J., Al Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., et al. (1996). La educación encierra un tesoro. Paris, Francia: Ediciones UNESCO.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (MECD). (2013). Objetivos educativos europeos y españoles. Estrategia educación y formación 2020 (Informe 2013). Madrid: Secretaría de Estado de Educación, Formación Profesional y Universidades.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (MECD). (2014). Estudio Internacional de la Enseñanza y el Apren- dizaje. TALIS (OCDE) 2013 (Informe español). Madrid: Secretaría General Técnica (MECD).
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (MECD). (2015). Curso escolar 2015/2016 (Datos y cifras). Ma- drid: Secretaría General Técnica MECD.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (MECD). (2016). Programa para la Evaluación Internacional de los Alumnos PISA (OCDE) 2015 (Informe español). Madrid: Secretaría General Técnica MECD.
  • Sarramona, J. (2000). Teoría de la educación. Reflexión y normativa pedagógica. Barcelona: Ariel S.A.
  • Vega, L. (julio, 2005). Los sistemas educativos europeos y la formación de profesores. Los casos de Francia, Reino Unido, España y Finlandia. Revista de Educación, 336, 169-187. Recuperado de http:/ www. revistaeducacion.mec.es/re336/re336_10.pdf