Debates sobre la Memoria y la Historia de la Educación en el siglo XXI

  1. Ramos Zamora, Sara 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Historia Social y de la Educación

ISSN: 2014-3567

Year of publication: 2021

Issue Title: February

Volume: 10

Issue: 1

Pages: 22-46

Type: Article

DOI: 10.17583/HSE.2021.5149 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Historia Social y de la Educación

Sustainable development goals

Abstract

The relationships between history and memory have encouraged the development of epistemological, methodological and historiographic approaches related to specific areas of memory in Spanish historiography. This article aims to analyze why memory has become one of the central axes of the historiographic debate and the position that history occupies in that scenario; providing a theoretical review of the most outstanding studies from different disciplinary areas that address the concept of memory and its repercussions on history, stopping at its meeting points and differences in the processes of conversion of memory into history. Likewise, it analyzes the historiographic potential of memory in education, reviewing the concept of school memory and the areas that delimit it and that bring us closer to the history of education. For this, the historical-educational methodology has been applied, analyzing different documentary sources primary and secondary. As results, it can be affirmed that school memory can be used to study the past, to define how the present sees the educational past, interprets or reinterprets it. The memory of education refers this past while its exemplary value is oriented towards the future.

Bibliographic References

  • Acuña Rodríguez, O.Y. (2014). El pasado: historia o memoria. Historia y memoria, (9), pp. 57-81. https://doi.org/10.19053/20275137.2929
  • Álvarez Fernández, J. I. (2007). Memoria y trauma en los testimonios de la represión franquista. Anthropos.
  • Aróstegui, J. (2004). Retos de la memoria y trabajos de la historia. Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea, 3, pp. 5-59. Repositori Institucional de la Universitat d’Alacant: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/742/1/Arostegui-Retos%20de%20la%20memoria.pdf
  • Barthes, R. (2011). Ensayos críticos. Seix Barral.
  • Bello Reguera, G. (2005). Memoria e historia. Un enfoque ético-político. En M. Ferraz Lorenzo (ed.). Repensar la historia de la educación. Nuevos desafíos, nuevas propuestas (pp. 53-81). Biblioteca Nueva.
  • Benjamin, W. (2010). Ensayos escogidos. El cuenco de plata. Traducción de M.H. Murena.
  • Bergson, H. (2016). Memoria y Vida. Textos escogidos por Gilles Deleuze. Alianza Editorial.
  • Carretero, M., Rosa, A. y González, Mª. F. (2006). Enseñar historia en tiempos de memoria. En M. Carretero, A. Rosa, y Mª. F. González. Enseñanza de la historia y memoria colectiva (pp. 11-36). Paidós.
  • Carrillo-Mora, P. (2010). Sistemas de memoria: reseña histórica, clasificación y conceptos actuales. Primera parte: Historia, taxonomía de la memoria, sistemas de memoria de largo plazo: la memoria semántica. Salud mental, 1(33). Scielo: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252010000100010
  • Cuesta, J. (1993). Historia del Presente. Eudema.
  • Cuesta, J. (2008). La odisea de la memoria. Historia de la memoria en España. Siglo XX. Alianza editorial.
  • Cuesta, R. (2011). Memoria, historia y educación: genealogía de una singular alianza. En C. Lomas (Coord.) Lecciones contra el olvido. Memoria de la educación y educación de la memoria (pp. 163-196). Octaedro.
  • Depeape, M. y Simon, F. (1995). Is There any Place of the History of “Education” in the “History of Edcuation”? A Plea for the History of Everyday Educational Reality in-and Outside Schools. Paedagogica Historica, 30(1), p. 9-16. https://doi.org/10.1080/0030923950310101
  • Durkheim, E. (1976). Educación como socialización. Sígueme.
  • Eiroa San Francisco, M. (2018). Primary sources for a digital-born history: the Hispanic blogosphere on the Spanis Civil War and Franco’s regime. Culture & History Digital Jorunal, 7(1). https://doi.org/10.3989/chdj.2018.v7.i1
  • Escolano Benito, A (1997). La memoria de la escuela. Vela Mayor. Revista de Anaya Educación, II, pp. 7-14.
  • Escolano Benito, A. (2002). Memoria de la educación y cultura de la escuela. En A. Escolano Benito y J. M. Hernández Díaz (Coords.). La memoria y el deseo. Cultura de la escuela y educación deseada (p. 19-42). Tirant lo Blanch.
  • Fernández Soria, J. M. (1997). Memoria y desmemoria de la escuela valenciana. Vela Mayor. Revista de Anaya Educación, 11, pp. 79-86.
  • Fernández Soria, J. M. (2002). Incautación y rectificación de la memoria escolar. En A. Escolano Benito, A. y J. M. Hernández (coords.). Entre la memoria y el deseo. Cultura de la escuela y educación deseada (pp. 67-106). Tirant Lo Blanch.
  • Ferraz Lorenzo, M. (2005). La historia posmoderna (o post-social) y sus influencias en la historiografía de la educación. En M. Ferraz Lorenzo (ed.). Repensar la historia de la educación. Nuevos desafíos, nuevas propuestas (pp. 165-190). Biblioteca Nueva.
  • Foucault, M. (1999). Arqueología del saber. Siglo XXI.
  • García Cárcel, R. (2019). Memoria e Historia. Claves de la razón práctica, (263), pp. 22-30.
  • González Calleja, E. (2013). Memoria e historia. Vademecum de conceptos y debates fundamentales. Catarata.
  • González, M. P. y Pagés, J. (2014). Historia, memoria y enseñanza de la historia: conceptos, debates y perspectivas europeas y latinoamericanas. Historia y Memoria, 9, pp. 275-311.
  • Ginzburg, C. (1981). El queso y los gusanos. Muchnik.
  • Guixé i Coromines, J. (2018). European Digital memories in a transnational era. The references from the Europena Observatory on Memories. Culture & History Digital Jorunal, 7(1). https://doi.org/10.3989/chdj.2018.v7.i1
  • Halbwachs, M. (2012). La memoria colectiva. Una categoría innovadora de la sociología actual. Anthropos.
  • Hartog, F. (2007). Regímenes de historicidad. Universidad Iberoamericana Ciudad de México.
  • Heredia, M. (2020). Pedagogía e historia. La educación como tiempo de la historia. Pedagogía y Saberes, 52, pp. 11–24. https://doi.org/10.17227/pys.num52-10628
  • Hobswan, E. (1989). La era del Imperio (1875-1914). Labor.
  • Huyssen, A. (2002). En busca del futuro perdido. FCE.
  • Huyssen, A. (2014). Memorias crepusculares. La marcación del tiemp en una cultura de amnesia. Fondo de Cultura Económica.
  • Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Siglo XXI.
  • Julia, D. (1995). La culture scolaire comme objet historique. Paedagogica Historica, supplementary series (I), pp. 353-382. https://doi.org/10.1080/00309230.1995.11434853
  • Juliá, S. (2010). Hoy no es ayer. Ensayos sobre la España del siglo XX. RBA.
  • Lavabre, M. (1995). Entre histoire et mémoire, á la rechersche d’un méthode. En J.C. Martín, La guerre civile entre Histoire et mémoire (pp. 39-48). Ouest Éditons.
  • Le Goff, J. (2001). La familia europea. Barcelona: Crítica.
  • Levi, P. (2002). Los hundidos y los salvados, 2002. Muchnik editores.
  • Mate, R. (2006). Memoria e historia: dos lecturas del pasado. Letras libres, 56, pp. 44-48. Centro de Ciencias Humanas y Sociales: http://www.cchs.csic.es/sites/default/files/prensa/2011/Marzo/letraslibres010206.pdf
  • Meda, J. (2014). La escuela del pasado y su conmemoración en los museos de la escuela italianos: tendencias y perspectivas. En A. Badanelli Rubio, M. Poveda Sanz, y C. Rodríguez Guerrero (coords.), Pedagogía museística: prácticas, usos didácticos e investigación del patrimonio educativo (pp. 209-521). Universidad Complutense de Madrid / Facultad de Educación.
  • Meda, J. y Viñao, A. (2017). School Memory: Historiographical Balance and Heuristics Perspectives. En C. Yanes-Cabrera, J. Meda y A. Viñao, School Memories. New Trends in the History of Education (pp.1-9). Cham: Springer.
  • Namer, G. (2007). La Memoria, el tiempo y la historia en Karl Mannheim y Maurice Halbwachs. Studia historica. Historia contemporánea, 25, pp. 23-36.
  • Nora, P. (1996). From Linux de Mémoir to Reams of Memory. En P, Nora (Dir.) Realms of Memory: Rethinking the French Past. (pp. 1-20). Columbia University Press. Traducción de Arthur Goldhammer.
  • Novoa, A. (1997). El passat de l’educació: la construcción de noves històries. Temps d’Educació, 15, pp. 245-279.
  • Pérez Garzón, J. S. (2012). Memoria e Historias: reajustes y entendimientos críticos. Ayer, 86, pp. 249-261. Repositorio Universitario Institucional de Recursos Abiertos: https://ruidera.uclm.es/xmlui/bitstream/handle/10578/2504/fi_1346601514-memoria%20e%20historiarev%20ayer86sisinio.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Plá, S. (2012). La enseñanza de la historia como objeto de investigación. Secuencia, 84. Scielo: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482012000300007
  • Pollack, M. (2006). Memoria, olvido, silencio. La producción social de identidades frente a situaciones límite. Ediciones al margen.
  • Del Pozo Andrés, Mª M. (2013). Justa Freire o la pasión de educar: biografía de una maestra atrapada en la historia de España (1896-1965). Barcelona: Octaedro.
  • Pozo Andrés, Mª M. (2019). Madrid, escaparate de la renovación pedagógica nacional (1898/1936). En, Museo de Historia de Madrid. Madrid, ciudad educadora. Memoria de la Escuela Pública, 1898/1938. Ensayos en torno a una exposición (pp. 266-296). Ayuntamiento de Madrid, Oficina de Derechos Humanos y Memoria.
  • Ricoeur, P. (2003). La memoria, la historia, el olvido. Trotta.
  • Rosa Rivero, A., Bellelli, G. y Bakhurst, D. (eds). (2000). Memoria colectiva e identidad nacional. Madrid.
  • Sack, O. (2019, enero 13). Se me olvidó que lo inventé. El País, p. 6. El País: https://elpais.com/elpais/2019/01/15/ciencia/1547567881_534277.html
  • Sánchez León, P. (2008). El ciudadano, el historiador y la democratización del conocimiento del pasado. En Sánchez León, Pablo e Izquierdo Martín, Jesús (eds.) (2008). El fin de los historiadores. Pensar históricamente en el siglo XXI (pp. 115-152). Siglo XXI.
  • Spence, D. (1982). Narrative Truth and Historical Truth. Meaning and Interpretation in Psychoanalysis. Norton.
  • Tiana Ferrer, A. (2005). La historia de la educación en la actualidad: viejos y nuevos campos de estudio. En M. Ferraz Lozano (ed.). Repensar la historia de la educación. Nuevos desafíos, nuevas propuestas (pp. 105-166). Biblioteca Nueva.
  • Traverso, E. (2007). El pasado, instrucciones de uso. Historia, memoria política. Marcial Pons.
  • Traverso, E. (2011). Historiografía y memoria: Interpretar el siglo XX. Parte 1. Aletheia, 2(1), pp. 1-15. Memoria Académica FaHCE-UNLP: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4820/pr.4820.pdfTraverso, E. (2007). El pasado, instrucciones de uso. Historia, memoria política. Marcial Pons.
  • Todorov, T. (2000). Los abusos de la memoria. Paidós Ibérica
  • Vázquez, F. (2001). La memoria como acción social. Relaciones, significados e imaginario. Paidós.
  • Viegas, J. (2007). Memoria e historia. Los usos sociales del pasado. Teoría y praxis, 10, pp. 109-121. REDICCES: http://www.redicces.org.sv/jspui/bitstream/10972/893/1/memoria_historia.pdf
  • Viñao, A. (1999). Las autobiografías, memorias y diarios como fuente histórico-educativa: tipología y usos. Sarmiento. Anuario Galego de Historia de la Educación, 3, pp. 223-258. Repositorio Universidade da Coruña: https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/7729
  • Viñao, A. (2002). Relatos y relaciones autobiográficas de profesores y maestros. En A. Escolano Benito, y J. M. Hernández (coords.), Entre la memoria y el deseo. Cultura de la escuela y educación deseada (pp. 142-180). Tirant Lo Blanch.
  • Viñao, A. (2005a). La historia de la educación ante el siglo XXI: tensiones, retos y audiencias. En M. Ferraz Lozano (ed.), Repensar la historia de la educación. Nuevos desafíos, nuevas propuestas (pp. 147-165). Biblioteca Nueva.
  • Viñao, A. (2005b). La memoria escolar: restos y huellas, recuerdos y olvidos. Annali diStori dell’Educazione e delle Istituzioni Scholastiche, 12, pp. 19-33.
  • Viñao, A. (2005c). La memoria escolar: restos y huellas, recuerdos y olvidos En AAVV, Homenaje al profesor Alfonso Capitán (738-758). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.
  • Viñao, A. (2010). Memoria, patrimonio y educación. Educatio Siglo XXI, 28(2), pp. 17-42. Revistas UM: https://revistas.um.es/educatio/article/view/111951
  • Viñao, A. (2011). Ayer y hoy de la educación en España: Memoria y desmemorias. En C. Lomas (coord.), Lecciones contra el olvido. Memoria de la educación y educación de la memoria (pp. 23-60). Octaedro. Viñao, A. (2015). Presentación. Historia y Memoria de la Educación, 1, pp. 9-20. https://doi.org/10.5944/hme.1.2015.14109
  • Viñao, A. (2012). La historia material e inmaterial de la escuela: memoria, patrimonio y educación. Educação, 1, vol. 35, pp. 7-17. Portal de Periódicos PUCRS: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/10351
  • Viñao, A. (2015). Presentación. Historia y Memoria de la Educación, 1, pp. 9-20. https://doi.org/10.5944/hme.1.2015.14109
  • White, H. (2003). El texto histórico como artefacto literario. Intrtoducción de Verónica Tozzi. Paidós.
  • White, H. (2018). El pasado práctico. Prometeo.
  • Yanes-Cabrera, C., Meda, Juri y Viñao, A. (ed. lit.) (2017). School Memories. New Trends in the History of Education. Cham: Springer.