El índice de Coherencia de Políticas para el Desarrollomidiendo la Agenda 2030 desde la Coherencia de Políticas para el Desarrollo

  1. Pablo-José MARTÍNEZ-OSÉS
  2. María-Luisa GIL-PAYNO 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Aldizkaria:
Revista Iberoamericana de Estudios de Desarrollo= Iberoamerican Journal of Development Studies

ISSN: 2254-2035

Argitalpen urtea: 2017

Alea: 6

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 102-117

Mota: Artikulua

DOI: 10.26754/OJS_RIED/IJDS.228 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Revista Iberoamericana de Estudios de Desarrollo= Iberoamerican Journal of Development Studies

Laburpena

The article presents the Policy Coherence for Development Index (PCDI) which is, as a whole, a new framework for understanding and interpreting the challenges of the Agenda 2030 and the public policies its approach requires. It provides also an ambitious monitoring system to assess countries’ compliance with the agreed commitments from the policy coherence for development perspective. Previously, the article exposes how the 2030 Agenda requires a new conceptual and instrumental framework in order to consolidate a new narrative about the development challenges based on the universality, integrality and multidimensionality, including also the global interdependencies and interconnections that characterize today’s world. This framework must also provide a solid measurement of progress and setbacks regarding the Sustainable Development Goals and targets internationally agreed.

Erreferentzia bibliografikoak

  • ADAMS B (2015). Indicadores y datos de los ODS:¿Quién recauda?¿Quién informa? ¿Quién se beneficia? Global Policy Watch.
  • ALKIRE S (2010). Human Development: Definitions, Critiques, and Related Concepts. Human Development Research Papers no. 2010/01. Human Development Report Office (HDRO), United Nations Development Programme (UNDP).
  • ALONSO JA (2015). La Agenda 2030 para el desarrollo: ¿es una agenda transformadora? International Leadership Association.
  • BISHOP M, GREEN MF (2009). Filantrocapitalismo: cómo los ricos pueden cambiar el mundo. Tendencias Editores.
  • BISSIO R (2016). SDG indicators: counting the trees, hiding the forest. Global Policy Watch.
  • CORNAGO N (1998). Desarrollo, subdesarrollo y posdesarrollo: un análisis crítico del debate contemporáneo. En: Cursos de Derecho Internacional y relaciones internacionales de Vitoria-Gasteiz 1997, pp. 39-88.
  • DONALD K (2015). The Measure of Progress. How Human Rights Should Inform the SDGs Indicators. Centre for Economic and Social Rights.
  • DONALD K (2016). SDG Targets Risk Missing the Mark on Inequality. Center for Economic and Social Rights.
  • HOEVEN R VAN DER (2010). Policy coherence. The newest fad in the international discourse? Amsterdam University Press, pp. 25-46.
  • JANUS H, KLINGEBIEL S, PAULO S (2015). Beyond Aid: A Conceptual Perspective on the Transformation of Development Cooperation. J. Int. Dev. 27:155-169, doi: 10.1002/jid.3045.
  • KNOLL A (2014). Bringing policy coherence for development into the post-2015 agenda - challenges and prospects. ECDPM. Discussion Paper no. 163.
  • MARTÍNEZ OSÉS PJ (2015). Aprendizajes de los ODM: hacia una hoja de ruta post-ODM. Editorial 2015 y más.
  • MARTÍNEZ OSÉS PJ, GIL ML, MARTÍNEZ I, MILLÁN N, OSPINA S, MEDIA J, SANABRIA A, GARCÍA H (2016). Informe ICPD 2016. Crecer en otro sentido. Editorial Plataforma 2015 y más.
  • MILLÁN N (2012). Transnacionalización del desarrollo y coherencia de políticas. Un análisis de los casos de España y Suecia. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • MILLÁN N (2014a). La coherencia de políticas para el desarrollo en España: desafíos, percepciones, intereses y resistencias institucionales. Revista Iberoamericana de Estudios de Desarrollo 3(2):6-25.
  • MILLÁN N (2014b). Un análisis multidimensional de la coherencia de políticas para el desarrollo. Editorial 2015 y más.
  • NICOLAI S, HOY C, BERLINER T, AEDY T (2015). Projecting Progress: Reaching the SDGs by 2030. Overseas Development Institute.
  • NORTON A, SCOTT A, LUCCI P, AVIS W (2014). Taking the Sustainable Development Goals from «main'basis» to effective vision - what's the roadmap. Overseas Development Institute. Working Paper 402.
  • OECD (2011). Better Policies for Development. Recommendations for Policy Coherence. París: OECD Publishing.
  • OECD (2014). Better Policies for Development 2014. Policy Coherence and Illicit Financial Flows. París: OECD Publishing.
  • OECD (2015). Better Policies for Development 2015. Policy Coherence and Green Growth. París: OECD Publishing.
  • OECD, UNDP (2014). Hacia una cooperación al desarrollo más eficaz.
  • OSPINA S (2015). De la teoría a la medición: implicaciones sobre el uso de indicadores para la medición del desarrollo. Editorial Plataforma 2015 y más.
  • RED DE SOLUCIONES PARA EL DESARROLLO SOSTENIBLE (RSDS) (2013). Una agenda de acción para el desarrollo sostenible. Informe para el secretario general de las Naciones Unidas.
  • REFLECTION GROUP (2015). Goals for the Rich. Indispensable for a Universal Post 2015 Agenda. Friedrich Ebert Stiftung.
  • SANAHUJA JA (2014). De los Objetivos del Milenio al desarrollo sostenible: Naciones Unidas y las metas globales post-2015. Anuario CEIPAZ 7:49-84.
  • SEN A (2000). Desarrollo y libertad. Barcelona: Planeta.
  • SIITONEN L (2016). Theorizing Politics Behind Policy Coherence for Development (PCD). European Journal of Development Research 28:1-12.
  • SOTILLO JA (2015). El reto de cambiar el mundo. La Agenda 2030 de desarrollo sostenible. Madrid: Los Libros de La Catarata.
  • STERES J VAN, GALEAZZI G, HELLY D, KNOLL A, LEIN B, ROSENGREN, HERRIFF A (2015). Use of PCD indicators by a selection of EU Members States. A Brief Analysis and Overview. Discussion Paper no. 171. ECDPM.
  • TEZANOS S, DOMÍNGUEZ R, GUIJARRO M, TRUEBA C (2011). Más allá de 2015: Objetivos de Desarrollo del Milenio y desafíos para la nueva agenda internacional de desarrollo. Sistema: Revista de ciencias sociales 220:33-58.
  • UNCETA K (2009). Desarrollo, subdesarrollo, maldesarrollo y postdesarrollo: una mirada transdisciplinar sobre el debate y sus implicaciones. Claes.
  • UNITED NATIONS (2015). Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development.
  • UNITED NATIONS (2016). Report of the Inter-Agency and Expert Group on Sustainable Development Goal Indicators.
  • VANDEMOORTELE J (2014). ¿Es una agenda con muchas metas imprecisas mejor que ninguna? Planeta Futuro-El País.
  • VERSCHAEVE J, DELPUTTE S, ORBIE J (2016). The Rise of Policy Coherence for Development: A Multi-Causal Approach. European Journal of Development Research 28(1):44-61.