Universitarios y redes socialesEstudio sobre la percepción de la privacidad y su gestión

  1. Botas Leal, Diego 1
  2. Garrido Pintado, Pablo 2
  3. García Huertas, Juan Gabriel 1
  1. 1 Universidad Francisco de Vitoria
    info

    Universidad Francisco de Vitoria

    Pozuelo de Alarcón, España

    ROR https://ror.org/03ha64j07

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Comunicación y hombre: Revista interdisciplinar de ciencias de la comunicación y humanidades

ISSN: 1885-365X

Year of publication: 2021

Issue Title: Infoxicación: El "horror vacui" del siglo XXI

Issue: 17

Pages: 139-151

Type: Article

DOI: 10.32466/EUFV-CYH.2021.17.624.139-151 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Comunicación y hombre: Revista interdisciplinar de ciencias de la comunicación y humanidades

Abstract

The main objective of this article is to examine the trends in the use of social networks among university students and study the perception that users have about the use that companies make of their data on the Internet. After completing a questionnaire for a sample of students between 18 and 22 years old, the main results of the research show us how young people are aware that their activity in the network is being monitored. A large majority accept this fact, not without emphasizing that they try to control the content that goes up to the networks. In the correlation analysis of variables we observe that sex does not influence the results obtained, however, there are moderate relationships between the age variable, the activity of the users and the time they spend in the networks.

Bibliographic References

  • ALARCÓN-PARRA, Pepita, ROMERO GUILLEN, Javier y ALARCÓN-PARRA, Giovanny (2017). «Estudio del lenguaje de los nativos digitales: Una nueva forma de redacción». Investigatio Research Review, (9), 67-77. DOI: 10.31095/irr.v0i9.139
  • ÁLVAREZ-FLORES, Erika P. y NUÑEZ GÓMEZ Patricia (2013). «Uso de redes sociales como elemento de interacción y construcción de contenidos en el aula: cultura participativa a través de Facebook». Historia y Comunicación Social, 18(2), 53-62. DOI: 10.5209/rev_HICS.2013.v18.44225
  • ARNAL, Justo, DEL RINCÓN, Delio y LATORRE, Antonio (1992). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Barcelona: Labor.
  • CARDON, Dominique (2013). La democratie internet. Promesses et limites. Paris: Seuil.
  • COLÁS-BRAVO, Pilar, GONZÁLEZ-RAMÍREZ, Teresa y DE-PABLOS-PONS, Juan (2013). «Juventud y redes sociales: Motivaciones y usos preferentes». Comunicar, 20(40), 15-23.
  • FERNÁNDEZ-CRUZ, Francisco José y FERNÁNDEZ-DÍAZ, María José (2016). «Los docentes de la generación Z y sus competencias digitales». Comunicar, 24(46), 97-105. DOI: 10.3916/C46-2016-10
  • GARDNER, Howard y DAVIS, Katie (2013). The app generation: How today’s youth navigate identity, intimacy, and imagination in a digital world. Yale University Press.
  • GARZA BUENDÍA, Virginia (2018). Las tendencias social media que transformarán el 2019. Recuperado abril 2019 de https://www.kantarmedia.com/es/blog-y-recursos/libros-blancos/tendencias-socialmedia- 2018
  • HOOTSUITE – WE ARE SOCIAL (2019). Digital report 2019. Recuperado mayo 2019 de https://hootsuite. com/pages/digital-in-2019
  • IAB (2018). Estudio anual de redes sociales 2019. Recuperado de: https://iabspain.es/estudio/estudioanual- de-redes-sociales-2019
  • ISLAS, Octavio y ARRIBAS URRUTIA, Amaia (2010). «Comprender las redes sociales como ambientes mediáticos» en A, Piscitelli, I Adaime e I. Binder (Eds.). El proyecto Facebook y la posuniversidad. Sistemas operativos sociales y entornos abiertos de aprendizaje, pp. 147-161.
  • KANTAR MEDIA (2018). Las 10 tendencias en social media que transformarán el 2018. Recuperado junio 2019 de https://www.kantarmedia.com/es/blog-y-recursos/libros-blancos/tendencias-socialmedia- 2018
  • KANTAR MILLWARD BROWN (2016). AdReaction. Conectando generaciones. Recuperado de https:// www.millwardbrown.com/adreaction/genxyz/
  • MEGÍAS QUIRÓS, Ignacio y RODRÍGUEZ SAN JULIÁN, Elena (2018). Jóvenes en el mundo virtual: usos, prácticas y riesgos. Madrid: Fundación Mapfre y Centro Reina Sofía sobre adolescencia y juventud de la FAD.
  • OLIVA MARAÑÓN, Carlos (2012). «Redes sociales y jóvenes: una intimidad cuestionada en internet». Aposta. Revista de Ciencias Sociales, (54), 1-16. Recuperado de https://www.redalyc.org/ pdf/4959/495950250003.pdf
  • OFCOM (2019). Online nation. 2019 Report. Recuperado de: https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/ pdf_file/0024/149253/online-nation-summary.pdf
  • ONTSI (2017). Estudio de uso y actitudes de consumo de contenidos digitales. Recuperado de https:// www.ontsi.red.es/es/estudios-e-informes/Contenidos-Digitales/Estudio-de-Uso-y-Actitudes-de- Consumo-de-Contenidos
  • RUEDA, Rocío y GIRALDO, Diana (2016). «La imagen de perfil en Facebook: identidad y representación en esta red social». Folios, (43), 119-135.
  • SPENCER, M. (2018). «Is the end of social media as we know it». Future Sin.
  • UREÑA, Alberto, SECO, José Antonio, CASTRO, Raquel y CADENAS, Santiago (2018). Perfil sociodemográfico de los internautas. Análisis de datos INE 2018. Recuperado 30 de marzo 2019 https://www.ontsi.red.es/sites/ontsi/files/PerfilSociodemograficoDeLosInternautas2018.pdf
  • VORDERER, Peter, KRÖMER, Nicola y SCHNEIDER, Frank M. (2016). «Permanently online–Permanently connected: Explorations into university students’ use of social media and mobile smart devices». Computers in Human Behavior, 63, 694-703. DOI: 10.1016/j.chb.2016.05.085
  • WATERS, Susan y ACKERMAN, James (2011). «Exploring privacy management on Facebook: Motivations and perceived consequences of voluntary disclosure». Journal of Computer‐Mediated Communication, 17(1), 101-115. DOI: 10.1111/j.1083-6101.2011.01559.x
  • WIMMER, Roger D. y DOMINICK, Joseph R. (2013). Mass media research. Cengage learning.