Arte, Salud y CuidadosUna apuesta por la educación artística desde Madrid Salud

  1. Noemí Ávila Valdés
Revista:
ESAMEC. Education Journal. Health, Environment and Citizenship

ISSN: 2660-6089

Año de publicación: 2020

Número: 1

Páginas: 29-37

Tipo: Artículo

DOI: 10.12795/ESAMEC.2020.I01.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: ESAMEC. Education Journal. Health, Environment and Citizenship

Resumen

This article describes the strategy of incorporating art and artists into teams of Madrid Salud. Madrid Salud is a public body of the Madrid City Council that is responsible for preventive healthcare and health promotion. In 2011, it launched the Arte, Salud y Cuida-dos project, which incorporated art as a tool for this purpose. Method and procedure: Taking into account the WHO report on the evidence base for arts and health interven-tions published in 2019, and the approach of UNESCO about art education, encourag-ing creative, active and sustainable partnerships, this study describe the collaboration between art and health in Madrid Salud. Results and discussion: The description of this development evidences that art and art education are valid tools for opening up ways for the public to take part in preventive healthcare and health promotion

Referencias bibliográficas

  • Antonovsky, A. (1987), Unraveling the Mystery of Health. How People Manage Stress and Stay Well, San Francisco: Jossey-Bass.
  • Ávila, N., Claver, L., Larraín, C., Azcona, C., Segura, J., Martínez, M. (2019). Art, health promotion and community health: constructing the ‘Madrid Salud’ model. Journal Applied Arts and Health, 10 (2), 203-217. DOI:10.1386/jaah.10.2.203_1
  • Ávila, N., Orellana, A., Claver, L., Segura, J. Martínez, M., Borrego, O. (2016). Proyectos comunitarios: propuestas desde la promoción de la salud y la creación artística. Comunidad, 2(18), 3.
  • Ávila, N., Orellana, A., Cano, M. G., Antúnez, N, Claver, L. (2014) Arte, salud y prevención: primeras colaboraciones. Gaceta Sanitaria, 28 (6), 501-504. DOI: 10.1016/j.gaceta.2014.07.002
  • Boydell, K., Gladstone, B., Volpe, T., Allemang, B., Stasiulis, E. (2012), The production and dissemination of knowledge: A Scoping Review of Arts-Based Health Research. Forum: Qualitative Social Research Sozialfdorschung, 13:1, 1-30.
  • Castillejo, M., Fernández-Cedena, J., Siles, S., Claver, L., Ávila, N. (2018). Batas Nómadas en Madrid Salud: el arte y los artistas en equipos profesionales de salud comunitaria. Gaceta sanitaria, 32 (5), 403-502. DOI: 10.1016/j.gaceta.2018.03.008
  • Castillejos, M. (2019). Replanteando el bulevar: Un jardín vertical como intervención artística y comunitaria. EARI, Educación Artística Revista de Investigación, 10, 082-094. DOI: 10.7203/eari.8.10020
  • Clift, S. y Camic, P. (2016), Introduction to the field of creative arts, wellbeing, and health: achievements and current challenges. En S. Clift y P. Camic (Eds), Creative Arts, Health, and Wellbeing. International Perspectives on Practice, Policy, and Research, (pp. 3-10). Oxford: Oxford University Press.
  • Fancourt, D. y Finn, S. (2019). What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? A scoping review. World Health Organitation (WHO). Recuperado de: http://www.euro.who.int/en/publications/abstracts/what-is-the-evidence-on-the-role-of-the-arts-in-improving-health-and-well-being-a-scoping-review-2019
  • Larraín, A., Ávila, N., Cortés, F. (2019). Criar en colores, nuevas experiencias: una intervención de agua y color con madres jóvenes de etnia gitana en Servicios Sociales de Fuentidueña, Villa de Vallecas. EARI, Educación Artística Revista de Investigación, 10, 95-115. DOI: https://doi.org/10.7203/eari.10.12705
  • Larraín, A., Azcona, C., Ávila, N, Claver, M. (2018). Arte como recurso de salud y bienestar: una experiencia con mujeres a partir de la exposición de Cai Guo-Qiang del Museo Nacional del Prado. Agathos, atención sociosanitaria y bienestar, 3, 52-61
  • Larraín Vergara, A. T. (2019). Prácticas artísticas en Espacios de Salud: talleres, salidas culturales, exposiciones del grupo Acompañando con el Agua: CMSc Centro Municipal de Salud Comunitaria Villa de Vallecas. Arte Y Movimiento, 20, 9-21.
  • OMS (1986). Carta de Ottawa para la Promoción de la Salud. Primera Conferencia Internacional sobre Fomento de la Salud, Ottawa, Canadá, 17–21 de noviembre de 1986. Ginebra. Disponible en: http://www.who.int/hpr/NPH/docs/ottawa_charter_hp.pdf
  • Martínez, M. (2019). Vídeo Arte, Salud y Cuidados. En Madrid Salud (Productora). Disponible en: http://madridsalud.es/proyectos-de-arte-y-salud/
  • Östlin, P. (2019, noviembre). Launch of first WHO report on the evidence base for arts and health interventions. Conferencia presentada en Helsinki (Finlandia). Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?time_continue=65&v=6h9B9Pk-0K0&feature=emb_logo
  • Scales, P. y Leffert, N. (1999), Developmental Assets: A Synthesis of the Scientific Research on Adolescent Development, Minneapolis: Search Institute.
  • Segura, J., Martínez, M., Pla, A., Gil, M., Vivas, F., Miguel, A. (2013). El proceso de reorientación comunitaria de los Centros Madrid Salud, Comunidad, 15, 23-26.
  • Segura, J. (2014). Arte y salud, una buena alianza. Recuperado de:
  • https://saludpublicayotrasdudas.wordpress.com/2014/01/26/arte-y-salud-una-buena-alianza/ (Consultado el 17/04/2020)
  • Segura, J. (2019). Individual, Grupal y Comunitario (VIII): b) Encuadre. Recuperado de:
  • https://saludpublicayotrasdudas.wordpress.com/2019/10/13/individual-grupal-y-comunitario-viii-b-encuadre/ (Consultado el 17/04/2020)
  • Siles, S. (2019). El arte y la creatividad como nuevas formas de bienestar. Primera fase de ARTYS. La Experimental, proyecto de Arte y Salud Comunitaria en la Colonia Experimental de Villaverde Alto (Madrid). EARI, Educación Artística Revista de Investigación, 10, 150-167. DOI: https://doi.org/10.7203/eari.10.12608
  • UNESCO (2006). Hoja de Ruta para la Educación Artística. Primera Conferencia Mundial sobre la Educación Artística: construir capacidades creativas para el siglo XXI Lisboa (Portugal). Disponible en: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CLT/CLT/pdf/Arts_Edu_RoadMap_es.pdf
  • UNESCO (2010). La Agenda de Seúl: Objetivos para el desarrollo de la educación artística. Segunda Conferencia Mundial sobre la Educación Artística. Seúl (República de Corea). Disponible en: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CLT/CLT/pdf/Seoul_Agenda_ES.pdf