El auge de los estudios cinematográficos durante la Segunda Repúblicauna propuesta de análisis del diseño sonoro de El bailarín y el trabajador (1936)

  1. MARCO ANTONIO JUAN DE DIOS CUARTAS
Journal:
Etno: Cuadernos de Etnomusicología

ISSN: 2014-4660

Year of publication: 2018

Issue: 11

Pages: 21-53

Type: Article

More publications in: Etno: Cuadernos de Etnomusicología

Abstract

The period 1931-1936 involves the consolidation of a film industry that must adapt to the new working methods of sound films, creating a network of filming and dubbing studies not yet documented or studied from a technical perspective. Through this work, we intend to carry out an analysis of the existing bibliography and of the authors who have made an approach to the origin of the cinematographic studios of the sound film, the information that we can extract from the hemerographic analysis or the technical books published during that time. One of the pioneering studios in the development of sound film in Spain is CEA (Cinematografía Española Americana), where Luis Marquina directed his second film in 1936: El bailarín y el trabajador (The dancer and the worker). The case study presented here serves to propose a method of analysis centered on the study of the "sound text" as another element of the narrative discourse. Luis Marquina –a director with previous training as sound engineer- and León Lucas de la Peña, who is responsible for the sound in this film, represent a reference in the origin of sound capture techniques in filming and the subsequent postproduction process, in which the sound effects begin to be integrated

Bibliographic References

  • Alonso González, Celsa. 2014. Francisco Alonso: Otra cara de la modernidad. Colección Música Hispana. Madrid: Ediciones del ICCMU.
  • Amyes, Tim. 1992. Técnicas de postproducción de audio en vídeo y film. Madrid: IORTV.
  • Cerdán, Josetxo. 1994. “Las patentes de cine sonoro en España: Un primer paso hacia la conquista del mercado (1926-1932)”. En El paso del mudo al sonoro en el cine español. Actas del IV Congreso de la AEHC. Tomo II. Textos y debates: Breve antología, coords. Minguet, Joan M. y Pérez Perucha, Julio, 57-70. Asociación Española de Historiadores del Cine.
  • Cerdán, Josetxo. 1997. "El bailarín y el trabajador (1936)". En Antología crítica del cine español 1906-1995, ed. Julio Pérez Perucha, 104-106. Madrid: Cátedra-Filmoteca Española. ISSN: 2014-4660
  • Chion, Michel. 1994. Audio-Vision: Sound on Screen. New York: Columbia University Press.
  • Delgado Cavilla, Pedro. 2011. “Eugenio. Estudios”. En Diccionario del Cine Iberoamericano, 600-633. Iberautor Promociones Culturales.
  • García de Dueñas, Jesús y Gorostiza, Jorge. 2001. Los estudios cinematográficos españoles, eds. García de Dueñas, Jesús y Gorostiza, Jorge. Cuadernos de la Academia nº10. Madrid. Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas Españolas.
  • García Jiménez, Jesús. 1996. Narrativa Audiovisual. Madrid: Cátedra. Gubern, Román. 1977. El cine sonoro en la II República (1929-1936). Barcelona: Lumen.
  • García Jiménez, Jesús—. 1993. “La traumática transición del cine español del mudo al sonoro”. En Actas del IV Congreso de la A.E.H.C., 3-24. Madrid: Editorial Complutense.
  • García Jiménez, Jesús—. 1995. “El cine sonoro español (1930-1939)”. En Historia general del cine. Madrid: Cátedra.
  • Lluís Falcó, Josep. 1995. “Los materiales de sonido en el audiovisual”. En Actes Seminari de Patrimoni Cinematogràfic, 77-99. Universidad de Barcelona.
  • Méndez Leite, Fernando. 1965. Historia del cine español 2 Vols. Madrid: Rialp.
  • Tranche, Rafael. 2001. “CEA: Los intereses creados”. Cuadernos de la Academia nº10. Madrid. Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas Españolas.
  • Sterne, Jonathan. 2003. The Audible Past: Cultural Origins of Sound Reproduction. Duke University Press.
  • Torróntegui, S. de. 1933. Tratado completo de cinematografía sonora. Barcelona: J. Montesó Editor.
  • Woodside Woods, Jarret Julian. 2016. “Textos sonoros: análisis de diseños sonoros cinematográficos”. Imagofagia. Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual. Nº13, pp. 1-27. Disponible online en: http://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/download/955/845 [Consultado: 01/02/2018]