La digitalización docente frente al reto de crisis sanitaria. La adaptación del claustro de Quirónsalud Madrid

  1. Bermejo, Javier
  2. Rivero, Carmen 1
  3. Rojo, Sara 1
  4. Cerezo, Eva 1
  5. Rodríguez, Noemi 1
  6. Carrasco, M.Aranzazu 1
  7. Rodríguez, Jonatan 1
  8. Suárez, M.Carmen 1
  1. 1 Universidad Europea de Madrid,Facultad de Ciencias Biomédicas
Journal:
Revista Española de Educación Médica

ISSN: 2660-8529

Year of publication: 2021

Volume: 2

Issue: 1

Pages: 1-12

Type: Article

DOI: 10.6018/EDUMED.445241 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Revista Española de Educación Médica

Abstract

The digitalization of university teaching staff is an aspect that has taken on special relevance in recent months, especially in the field of healthcare. Face-to-face classes have been abruptly cancelled and replaced by online teaching due to the health crisis. In addition, all the health care providers have taken on the burden of providing care, making it compatible with the virtual classes. Several Quirónsalud groups hospitals carry out part of the academic plan for the degree in Medicine at the European University. However, the teaching has had to be transformed, using digital tools that allow the teaching work and the arduous hospital work to be blended. This article presents the data on the teaching carried out and the initiatives that have been implemented since March 2020 with the aim of analyzing the adaptation of the medical teaching staff of the Quirónsalud group to the situation that has occurred. The use of asynchronous tools has favored the autonomous work of the student and the compatibility of healthcare activity and teaching in hospitals through initiatives such as online synchronous classes, recorded seminars and spoken presentations,  among others.

Bibliographic References

  • Bermejo Fernández-Nieto J, Suarez Sánchez MC. La función pedagógica del médico docente comooportunidad. Anamnesis y tratamiento. Educ Med, 2019, In press, DOI:https://doi.org/10.1016/j.edumed.2019.10.017.
  • Selwyn, N. Profesores y tecnología. Repensar la digitalización de la labor docente. Boletín de la InstituciónLibre de Enseñanza, 2016, 104, 27-36.
  • INTEF. Marco Común de Competencia Digital Docente. Aprende Intef [Internet] 2017 [acceso 24 de juniode 2020], 1-83. Disponible en: https://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_Marco-Común-de-Competencia-Digital-Docente.pdf
  • Rangel A. Competencias Docentes Digitales: Propuesta de un perfil. Rev de Medios y Educación, 2015, 46,235-248. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.15
  • Ferro, C, Martínez, AI, Otero, MC. Ventajas del uso de las TIC en el proceso de enseñanza aprendizaje‐desde la óptica de los docentes universitarios españoles. EDUTEC, Rev Electrónica de Tecnología Educativa,2009, 29, 1-12. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2009.29.451
  • Montoya, NE, González Palacio, EV. Competencias TIC en docentes de nivel técnico y tecnológico. Unestudio de caso en un centro de formación del SENA. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 2019,(58), 74-95. DOI: https://doi.org/10.35575/rvucn.n58a3
  • Ocaña-Fernández, Y, Valenzuela-Fernández, L, Morillo-Flores, J. La competencia digital en el docenteuniversitario.Propósitos y Representaciones, 2020, 8(1), e455. DOI:http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.455
  • García-Peñalvo, F, Corell, A, Abella-García, V. Grande, M. La evaluación online en la educación superioren tiempos de la COVID – 19. Education in the knowledge society (EKS), 2020, 21(4), 1-26. DOI:https://doi.org/10.14201/eks.23013
  • Ottenbreit, A, Liao, J, Sadik, O, Ertmer, P. Evolution of Teachers’ Technology Integration Knowledge,Beliefs, and Practices: How Can We Support Beginning Teachers Use of Technology? Journal of Researchon Technology in Education, 2018, 50(4), 1-23. DOI: https://doi.org/10.1080/15391523.2018.1487350
  • Gross Salvat, B. La evolución del e-learning: del Aula Virtual a la red. Rev Iberoamericana de Educación aDistancia, 2018, 21(2), 69-82. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.2.20577
  • Almazán Gómez, A. Covid-19: ¿Punto sin retorno de la Digitalización de la Educación? RevistaInternacional de Educación para la Justicia Social, 2020, 9(3e), 1-4. Recuperado a partir dehttps://revistas.uam.es/riejs/article/view/12089
  • Alcántara, A. Educación superior y COVID – 19: Una perspectiva comparada. En: Girón, J, Educación ypandemia: Una visión académica. México: Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación(IISUE); 2020. 75 – 82.
  • García-Peñalvo, F. El sistema universitario ante la COVID – 19: corto, medio y largo plazo. Universidadsi[Entrada en blog] 2020 [acceso el 25 de junio de 2020]. Disponible en:https://www.universidadsi.es/sistema-universitario-covid-19/
  • UNESCO. El coronavirus COVID – 19 y la educación superior: impacto y recomendaciones. IESALC[Internet] 2020 [acceso el 25 de junio de 2020]. Disponible en:http://www.iesalc.unesco.org/2020/04/02/el-coronavirus-covid-19-y-la-educacion-superior-impacto-y-recomendaciones/
  • Martínez, P. y Díez, F. La crisis del coronavirus afecta a 1.570 millones de estudiantes: ¿cómo encarar eltsunami? The conversation [Internet] 2020 [acceso el 25 de junio de 2020]. Disponible en:https://theconversation.com/la-crisis-del-coronavirus-afecta-a-1-570-millones-de-estudiantes-como-encarar-el-tsunami-136408.
  • García-Peñalvo, FJ. Modelo de referencia para la enseñanza no presencial en universidades presenciales.CampusVirtuales,2020,9(1),41-56.Enhttp://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/625
  • Rodenes, M, Salvador, R, Moncaleano G. E-learning: características y evaluación. Ensayos de economía,2013, (43), 143-159. En https://revistas.unal.edu.co/index.php/ede/article/view/42932
  • Grau-Perejoan, O. Formación on-line. Educación Médica, 2008, 11(3), 139-146. Enhttp://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1575-1813200800030000619.Hodges, C, Moore, S, Lockee. B, Torrey, T, Bond, A. The difference between emergency remote teachingand online learning. Educase review [Blog] 2020 [acceso el 25 de junio de 2020]. Disponible en:https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning.1.