Clase invertida de espectroscopíauna experiencia en el marco de un Programa de Excelencia para Bachillerato

  1. Juan Peña Martínez 1
  2. Beatriz Gómez Gómez 1
  3. Noelia Rosales Conrado 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid, España
Revista:
Educación química

ISSN: 0187-893X

Ano de publicación: 2020

Volume: 31

Número: 3

Páxinas: 27-44

Tipo: Artigo

DOI: 10.22201/FQ.18708404E.2020.3.72609 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Educación química

Resumo

Abstract A didactic experience addressed to a class of outstanding college students of Madrid (Spain) is presented in this work. The instruction was devoted to spectroscopy analysis techniques following a flipped classroom model i.e. some experimental activities such as a home spectroscope preparation were carried out. After the instruction, the students’ perception of the activities and the proposed learning-teaching model was analysed trough a satisfaction survey. Although there is a positive assessment of the new methodology, its application to other subjects must be reconsidered taking into account the confusion created in the students.

Referencias bibliográficas

  • Baepler, P.,Walker, J. D.,Driessen, M.. (2014). It’s not about seat time: Blending, flipping, and efficiency in active learning classrooms. Computers & Education. 78. 227
  • Barkley, E.,Cross, K.,Howel, C.. (2007). Técnicas de Aprendizaje Colaborativo. Ediciones Morata. Madrid.
  • Bergmann, J.,Sams, A.. (2009). Remixing chemistry class. Learning & Leading With Technology. 36. 22
  • Cañadas, I.,Sánchez, A.. (1998). Categorías de respuestas en escalas tipo Likert. Psicothema. 10. 621
  • Castro, A. R.,Moreno, M. C.,Simonet, B. M.. (2012). Técnicas espectroscópicas en química analítica. Volumen I. Aspectos básicos y espectrometría molecular. Síntesis, S.A.. Madrid.
  • Castro, A. R.,Moreno, M. C.,Simonet, B. M.. (2012). Técnicas espectroscópicas en química analítica. Volumen II. Espectrometría atómica de iones y electrones. Síntesis, S.A.. Madrid.
  • Dafonte-Gómez, A.,Míguez-González, M. I.,Corbacho-Valencia, J. M.. (2017). La investigación internacional sobre flipped learning en revistas académicas. Estado de la cuestión. III Congreso Internacional de Educación Mediática y Competencia Digital. 2017.
  • Durán-García, M. E.,Durán-Aponte, A. A.. (2013). La termodinámica en los estudiantes de tecnología: una experiencia de aprendizaje cooperativo. Enseñanza de las ciencias. 31. 45-59
  • (2014). Flipped Learning Network. The Four Pillars of F-L-I-P™.
  • Fornons, V.,Palau, R. F.. (2016). Flipped classroom en la asignatura de matemáticas de 3 de educación secundaria obligatoria. Edutec-e. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. 55.
  • Fulton, K.. (2012). Upside down and inside out: Flip your classroom to improve student learning. Learning & Leading with Technology. 39. 12
  • Galloway, K.R.,Malakpa, Z.,Lowery, S.. (2016). Investigating affective experiences in the undergraduate chemistry laboratory: student´s perceptions of control and responsibility. Journal of Chemical Education. 93. 227
  • González Gómez, D.,Jeong, J. S.,Cañada Cañada, F.,Gallego Picó, A.. (2017). La enseñanza de contenidos científicos a través de un modelo “Flipped”: Propuesta de instrucción para estudiantes del Grado de Educación Primaria. Enseñanza de las Ciencias. 35. 71-87
  • Gutierrez Goncet, R.,Marco Stiefel, B.,Olivares Jimenez, E.,Serrano Gisbert, T.. (1990). Enseñanza de las ciencias en la educación intermedia. Editorial: Ediciones Rialp. Madrid.
  • Hibbard, L.,Sung, S.,Wells, B.. (2016). Examining the Effectiveness of a Semi-Self-Paced Flipped Learning Format in a College General Chemistry Sequence. Journal of Chemical Education. 93. 2430
  • Insausti, M.J.. (2000). Una propuesta para el aprendizaje de contenidos procedimentales en el laboratorio de física y química. Investigações em Ensino de Ciências. 5. 93-119
  • Jeong, J. S.,González-Gómez, D.,Cañada-Cañada, F.. (2016). Students’ perceptions and emotions toward learning in a flipped general science classroom. Journal of Science Education and Technology. 25. 747
  • Jordán, C.,Pérez, M. J.,Sanabria, E.. (2014). Investigación del impacto en un aula de matemáticas al utilizar flip education. Experiencias docentes. 4. 9-22
  • Martínez-Olvera,Esquivel-Gámez,Martínez. (2014). Los Modelos Tecno-Educativos, revolucionando el aprendizaje del siglo XXI. Editorial Lulu. México.
  • Molés Bort, J.,Monferrer Pons, L.. (2014). Flipped Classroom al laboratori. Ciències: revista del professorat de ciències de primària i secundària, 27.
  • Montalbano, V.,Marinelli, C.. (2019). A flipped-classroom pilot in a spectroscopy course for undergraduates. Journal of Physics.
  • Oliva, J. M.,Acevedo, J. A.. (2005). La enseñanza de las ciencias en primaria y secundaria hoy. Algunas propuestas de futuro. Revista Eureka sobre la Enseñanza y Divulgación de las Ciencias. 2. 241
  • Peña Martínez, J.,Muñoz Muñoz, A.. Revisión de las reglas básicas de seguridad en el laboratorio usando EdPuzzle. I Congreso Virtual Internacional de Innovación Docente Universitaria. Córdoba, España. 2018.
  • Pienta, N. J.. (2016). A “Flipped Classroom” Reality Check. Journal of Chemical Education. 93. 1-2
  • Priest, S. J.,Pyke, S. M.,Williamson, N. M.. (2014). Student perceptions of chemistry experiments with different technological interfaces: a comparative study. Journal of Chemical Education. 91. 1787
  • Ryan, M. D.,Reid, S. A.. (2016). Impact of the Flipped Classroom on Student Performance and Retention: A Parallel Controlled Study in General Chemistry. Journal of Chemical Education. 93. 1323
  • Richter-Egger, D. L.,Hagen, J. P.,Laquer, F. C.,Grandgenett, N. F.,Duncan Shuster, R.. (2010). Improving student attitudes about science by integrating research into the introductory chemistry laboratory: interdisciplinary drinking water analysis. Journal of Chemical Education. 87. 862
  • Roehl, A.. (2013). Bridging the field trip gap: Integrating webbased video as teaching and learning partner in interior design education. Journal of Family & Consumer Sciences. 105. 42
  • Shibley, I. A.,Zimmar, D. M.. (2002). The Influence of Collaborative Learning on Student Attitudes and Performance in an Introductory Chemistry Laboratory. Journal of Chemical Education. 79. 745
  • Syakdiyah, H.,Wibawa, B.,Muchtar, H.. (2018). The effectiveness of flipped classroom in high school Chemistry Education. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering.
  • Vaughan, M.. (2014). Flipping the Learning: An Investigation into the use of the Flipped Classroom Model in an Introductory Teaching Course. Education Research and Perspective. 41. 25-41
  • Wakabayasi, F.. (2006). A DVD Spectroscope: A Simple, High-Resolution Classroom Spectroscope. Journal of Chemical Education. 83. 56