Creencias acerca de los mitos del amor romántico entre el alumnado de Comunicación Audiovisual de la Universidad Complutense de Madrid

  1. Goenaga Ruiz de Zuazu, María 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Year of publication: 2021

Volume: 26

Issue: 1

Pages: 263-277

Type: Article

DOI: 10.5209/HICS.65124 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Historia y comunicación social

Abstract

Understanding the importance of breaking away from stereotypes surrounding romantic love, and because such ideals are so strongly present in the audiovisual world, we examine whether students studying a Degree in Audiovisual Communication are perpetuating these myths or not. We administered a questionnaire to evaluate romantic beliefs and the justification of gender violence to a sample of 149 students enrolled on the Degree in Audiovisual Communication taught at UCM. Our results show a clear rejection of gender violence and that, in general, the myths of romantic love are not being perpetuated among the students. However, variables such as the type of school attended, family, or age of the student could negatively influence the continuance of certain myths, principally with regard to the omnipotence or durability of love.

Bibliographic References

  • Aron, A., Fisher, H. y Mashek, D.J. (2005). “Reward, motivation, and emotion systems associated with early-stage intense romantic love”. En: Journal of Neurophisiology, 94(1), pp. 327-337. doi: https://doi.org/10.1152/jn.00838.2004
  • Barrón, A., Martínez-Iñigo, D., Paúl, P. y Yela, C. (1999). “Romantic beliefs and myths in Spain”. En: The Spanish Journal of Psychology, 2, pp. 64-73. doi: https://doi.org/10.1017/S1138741600005461
  • Bonilla-Algovia, E. y Rivas-Rivero, E. (2018). “Mitos del amor romántico en una muestra de futuros y futuras docentes”. En: Revista Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 5(2), pp. 113-117. doi: https://doi.org/10.17979/reipe.2018.5.2.3624
  • Bernárdez, A., García, I. y Gonzánlez, S. (2008). Violencia de género en el cine español. Madrid: Universidad Complutense.
  • Bosch, E., Ferrer, V., García, E., Ramis, M.c., Mas, M.c., Navarro, C. y Torrens, G. (2007). Del mito del amor romántico a la violencia contra las mujeres en la pareja. Madrid: Instituto de La Mujer. Ministerio de Igualdad.
  • Bradbury, T. N. y Fincham, F. D. (1990). “Attributions in marriage: Review and critique”. En: Psychological Bulletin, 107(3). doi: https://doi.org/10.1037//0033-2909.107.1.3
  • Caro, C. y Monreal, M.C. (2017). “Creencias del amor romántico y violencia de género”. En: INFAD Revista de Psicología, 1- Monográfico 1, pp. 47-56. doi: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.917
  • Carreño, M. y Serrano, G. (1995). “Análisis de instrumentos para la medida del amor”. En: Revista de Psicologia Social, 10, pp. 131-148. doi: https://doi.org/10.1174/021347495763810938
  • Chan, B. y Xueli, W. (2011). “Of prince charming and male chauvinist pigs: Singaporean female viewers and dreamworld of Korean televisión dramas”. International Journal of Cultural Studies, 14(3), pp. 291-305.
  • Díaz-Aguado, M. J. y Martínez-Arias, R. (2001). “La construcción de la igualdad y la prevención de la violencia contra la mujer desde la educación secundaria”. En: Instituto de la Mujer. Serie estudios nº 73. Madrid.
  • Díaz-Aguado, M. J. y Carvajal, M. I. (2012). La juventud universitaria ante la igualdad y la violencia de género. Madrid: Ministerio de Sanidad, Igualdad y Servicios Sociales.
  • Duque, E. (2010-2011). Miratge de l’ascens i amor ideal. Noves propostes preventives de la violencia masclista. Barcelona: Intituto Catalán de la Mujer. Gobierno de Cataluña.
  • Esteban, M. L. y Távora, A. (2008). “El amor romántico y la subordinación social de las mujeres: revisiones y propuestas”. En: Anuario de Psicología, 39, pp. 59-73.
  • Falcón, L. y Díaz-Aguado, M. J. (2014). “Relatos audiovisuales de ficción sobre la identidad adolescente en contextos escolares”. En: Comunicar, 42, pp. 147-155.
  • Fernández-Enguita, M. (2014). “¿Cómo salvar de sí misma a la universidad? Retos y límites de la profesión académica”. En: RIS, 72(1), pp. 203-248. doi: https://doi.org/10.3989/ris.2014.i1.557
  • Fernández, A. y Navas, M. (2016). “Creencias sexistas y percepción de abuso en mujeres adolescentes y adultas”. En: Raudem, Revista de Estudios de las Mujeres, Vol. 4. doi: http://dx.doi.org/10.25115/raudem.v4i0.1736
  • Ferrer, V., Bosch, E. y Navarro, C. (2010). “Los mitos románticos en España”. En: Boletín de Psicología, 99, pp. 7-31.
  • Ferrer, V., Bosch, E. y Navarro, C. y Ferreiro, V. (2010). “El mito romántico de los celos y su aceptación en la sociedad española actual”. En: Apuntes De Psicología, 28, pp. 391-402.
  • Ferris, A. L., Smith, S. W., Greenberg, B. S. y Smith, S. L. (2007). “The content of reality dating shows and viewer perceptions of dating”. En: Journal of Communication, 57, pp. 490-510. doi: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2007.00354.x
  • Fundación Mujeres (2011). “Mitos del amor romántico y prevención de la violencia de género”. En: Monográfico 93. Coeducación y mitos del amor romántico. Disponible en: http://www.fundacionmujeres.es/files/attachments/Documento/46001/image/_BOLETIN%20FM%2093.pdf
  • García-Cueto, E., Rodríguez-Díaz, F.j., Bringas-Molleda, C., López-Cepedo, J., Paíno-Quesada, S. y Rodríguez-Franco, L. (2015). “Development of the Gender Role Attitudes Scale (GRAS) amongst young Spanish people”. En: International Journal of Clinical and Health Psychology, 15, pp. 61-68. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2014.10.004
  • Giddens, A. (2001). Sociología. Madrid: Alianza Editorial.
  • Grande, I. y Abascal, E. (2005). Análisis de encuestas. Madrid: ESIC.
  • Jones, J., y Cunnigham, J. (1996). “Attachment styles and other predictors of relationship satisfaction in dating couples”. En: Personal Relationships, 3, pp. 387–399. doi: https://doi.org/10.1111/j.1475-6811.1996.tb00123.x
  • Hefner, V. y Wilson, B. J. (2013). “From Love at First Sight to Soul Mate: The Influence of Romantic Ideals in Popular Films on Young People’s Beliefs about Relationships”. En: Communication Monographs, 80(2), pp. 150-175. doi: https://doi.org/10.1080/03637751.2013.776697
  • Hyman, H. (1942). “The Psychology of Status”. En: Archives of Psychology, 269, pp. 5-86.
  • Lee, L. J. (2008). “Guilty pleasures: Reading romance novels as reworked fairy tales”. En: Marvels and Tales, 22, pp. 52-66.
  • Marmol-Martín, I., Mena-Vega, S. y Rebollo-Bueno, S. (2018). “El amor romántico en los productos audiovisuales de ficción”. En: Revista Admira, 6, pp. 52-81.
  • McMillan, J. H. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid: Pearson Addison Wesley.
  • Menéndez, M. I. (2013). “Metodologías de innovación docente: la perspectiva de género en Comunicación Audiovisual”. En: Historia y Comunicación Social, Vol. 18 Nº Especial Octubre, pp. 699-710.
  • Menéndez, M. I. (2014). El Espacio Europeo de Educación Superior en España: incorporación de contenidos y metodologías de género en comunicación”. En: Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo, 1 (0), pp. 23-34.
  • Moreno, M., González, A. y Ros, M. (2007). “Enamoramiento y violencia contra las mujeres”. En: V.A. Ferrer y E. Bosch (Comps.), Los feminismos como herramientas de cambio social (II): De la violencia contra las mujeres a la construcción del pensamiento feminista, pp. 21-34. Palma de Mallorca: UIB.
  • Mosterio-García, M.J. y Porto-Castro, A.M. (2017). “Análisis de los estereotipos de género en alumnado de formación profesional: diferencias según sexo, edad y grado”. En: Revista de Investigación Educativa, 35(1), pp. 151-165. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.257191
  • Nabi, R., Finnerty, K., Domschke, T. y Hull, S. (2006). “Does misery love company? Exploring the therapeutic effects of TV viewing on regretted experiences”. En: Journal of Communication, 56, pp. 689-706. doi: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00315.x
  • Neves, A. S. (2007). “As mulheres e os discursos genderizados sobre o amor: a caminho do «amor confluente» ou o retorno ao mito do «amor romântico»?”. En: Revista Estudos Feministas, 15, (3), pp. 609-627.
  • Rodríguez-Castro, Y., Lameiras-Fernández, M., Carrera-Fernández, M.V. y Vallejo-Medina, P. (2013). “La fiabilidad y validez de la escala de mitos hacia el amor: las creencias de los y las adolescentes”. En: Revista de Psicología Social, 28(2), pp. 157-168. doi: https://doi.org/10.1174/021347413806196708
  • Rodríguez-Santero, J., García-Carpintero, M. A. y Porcel-Gálvez, A. M. (2017). “Los estilos de amor en estudiantes universitarios. Diferencias en función del sexo-género”. En: Revista Internacional de Sociología, 75 (3), e073. doi: http://dx.doi.org/10.3989/ris.2017.75.3.15.171
  • Sharp, E., y Ganong, L. (2000). “Raising awareness about marital expectations: Are unrealistic beliefs changed by integrative teaching?”. En: Family Relations, 49, pp. 71–76. doi: https://doi.org/10.1111/j.1741-3729.2000.00071.x
  • Sprecher, S. y Metts, S. (1989). “Development of the “romantic beliefs scale” and examination of the effects of gender and gender-role orientation”. En: Journal of Social and Personal Relationships, 6 (4), pp. 387-411. doi: https://doi.org/10.1177/0265407589064001
  • Sprecher, S. y Metts, S. (1999). “Romantics beliefs: Their influence on relationships and patterns of change over time”. En: Journal of Social and Personal Relationships, 16, pp. 834-851. doi: https://doi.org/10.1177/0265407599166009
  • Stone, L. (1989). “Passionate attachments in the West in historical perspective”. En: W. GAYLIN y E. PERSON (Eds.), Pasionate attachments: thinking about love, pp. 15-27. Nueva York: Touchstone.
  • Tajahuerce, I., y Ramírez, E. (Eds.). (2018). La intervención en violencia de género desde diversos ámbitos. Madrid: Dykinson.
  • Winn, L. (2007). “Carpe diem: Relational scripts and ‘‘seizing the day’’ in the Hollywood romantic comedy”. En: M. L. Galician y D. L. Merskin (Eds.), Critical thinking about sex, love, and romance in the mass media, pp. 247-264. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Yela, C. (2000). El amor desde la psicología social: Ni tan libres, ni tan racionales. Madrid: Pirámide.
  • Yela, C. (2003). “La otra cara del amor: Mitos, paradojas y problemas”. En: Encuentros En Psicología Social, 1, pp. 263-267.
  • Yuste, M., Serrano, M. A., Girbés, D. y Arandia, M. (2014). “Romantic Love and Gender Violence Clarifying Misunderstandings Through Communicative Organization of the Research”. En: Qualitative Inquiry, 20(7), pp. 850-855. doi: https://doi.org/10.1177/1077800414537206