Estudio de la documentación de archivo del encuadernador Joaquín-Gómez Mackinón en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando1887-1889

  1. Carpallo Bautista, Antonio 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid (España)
Journal:
Documenta & Instrumenta

ISSN: 1697-3798

Year of publication: 2021

Issue: 19

Pages: 57-82

Type: Article

DOI: 10.5209/DOCU.75468 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Documenta & Instrumenta

Abstract

Joaquín-Gómez Mackinón was one of those anonymous bookbinders who worked for the Royal Academy of Fine Arts of San Fernando between 1887 and 1889, making luxury bindings to give to Pope Leo XIII and for the Universal Exhibition in Barcelona in 1888, not forgetting the ordinary bindings in Dutch and spattered papers destined for the Library along with the large print runs of bindings in the Academy’s Yearbook. So we can see that he was a bookbinder who did quality work. The article tries to present some biographical notes of this bookbinder and the analysis of his orders, so that his bindings made in other institutions can be identified. The methodology followed has been the analysis of the archive documentation of the Royal Academy of Fine Arts of San Fernando, extracting the information related to the orders made from the Academy to this bookbinder; then the bindings mentioned in the invoices and receipts have been located, and the construction and decorative techniques and the irons used in the ornamentation have been studied, and several parts of the binding have been digitalized. The final result has been the obtaining of a corpus of irons used by this bookbinder, very useful for the identification of other bindings in other institutions as well as the identification of the different decorative and constructive techniques used.

Bibliographic References

  • Calderón Cabeza, María Victoria, “Catálogo de hierros del encuadernador Ménard”, Encuadernación de Arte, 7 (1996), pp. 48-63.
  • Capela Martínez, Miguel, “Las artes gráficas de Madrid en el siglo XVIII”, en La industria en Madrid: ensayo histórico crítico de la fabricación y la artesanía madrileñas: siglos XVIII al XIX desde 1701 a 1912, Madrid, Artes Gráficas y Ediciones, 1963, t. II, pp. 121-155.
  • Carpallo Bautista, Antonio, Las encuadernaciones del siglo XIX de la Biblioteca Histórica Municipal de Madrid, Madrid, Ollero y Ramos, 2015.
  • Carpallo Bautista, Antonio [y otros], Las encuadernaciones de las Guías de Forasteros de la Biblioteca de la Real Academia de la Historia, Madrid, Ollero y Ramos, 2015.
  • Carrión Gútiez, Manuel, “La encuadernación española en los siglos XIX y XX”, en Historia ilustrada del libro español: la edición moderna. Siglos XIX y XX, Madrid, Fundación Germán Sánchez Ruipérez; Pirámide, 1996, pp. 491-539.
  • Castañeda Alcover, Vicente, Ensayo de un diccionario biográfico de encuadernadores españoles, Madrid, Maestre, 1958.
  • Flores Hernández, Yohana Yessica; Carpallo Bautista, Antonio, El libro y sus trajes: encuadernaciones de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid, RABASF, 2019.
  • López Serrano, Matilde, “El calendario madrileño”, Reales sitios, 23 (1970), pp. 57-64.
  • Quiney Urbieta, Aitor, La encuadernación artística catalana 1840-1929, trabajo fin de Máster defendido en la Universidad de Barcelona, 2006.
  • Quiney Urbieta, Aitor, Hermenegildo Miralles, arts gràfiques i enquadernació, Barcelona, Biblioteca de Catalunya, 2005.
  • Valverde y Álvarez, Emilio, La capital de España: guía y plano general de Madrid: comercial, industrial y artística, Madrid, Librería, Imprenta y Biblioteca militar, 1883.
  • Vega Calvo, Emilio de, “Apuntes sobre la vida del famoso dorador y encuadernador Antonio Menard”, Encuadernación de Arte, 6 (1995), pp. 33-40.